Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

35 Panterów we flocie Kolei Słowackich

inforail
10.06.2025 15:30
0 Komentarzy

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) wprowadziła do eksploatacji nową elektryczną jednostkę trakcyjną typu Panter. Czteroczłonowy skład o pojemności 343 miejsc siedzących to pierwszy z pięciu nowoczesnych pociągów dostarczanych w ramach projektu finansowanego z Planu Odbudowy i Odporności Republiki Słowackiej.

Nowe pojazdy będą kursować na trasach regionalnych w kraju trnawskim i bańskobystrzyckim.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne cechy techniczne i udogodnienia nowych pociągów Panter wprowadzonych przez ZSSK?
  2. W jaki sposób projekt zakupu jednostek Panter jest finansowany i jakie są jego etapy realizacji?
  3. Jakie znaczenie mają nowe pociągi dla regionalnego transportu kolejowego i rozwoju infrastruktury na Słowacji?
Nowy Panter ZSSK
Nowy Panter ZSSK - prezentacja

Największa modernizacja taboru w historii

Nowy Panter to już 35. skład tego typu we flocie ZSSK. Do końca 2025 roku liczba jednostek wzrośnie do 39, a w 2026 roku planowana jest dostawa kolejnych sześciu pociągów, co podniesie łączną liczbę do 45 sztuk – wszystkie będą własnością narodowego przewoźnika. To największy i najnowocześniejszy program rozwoju taboru regionalnego w historii słowackiego transportu pasażerskiego.

– Chcemy, aby pociąg był pierwszym wyborem – nie tylko dlatego, że jest ekologiczny, ale przede wszystkim dlatego, że jest wygodny, niezawodny i dostępny – powiedział minister transportu Jozef Ráž. – Dzisiejszy dzień dowodzi, że inwestycje w kolej to inwestycje nie tylko w stal i szyny, ale przede wszystkim w ludzi i ich regiony.

Nowe jednostki będą kursować m.in. na liniach:

  • Trnava – Galanta,
  • Trnava – Kúty,
  • Bańska Bystrzyca – Zwoleń,
  • Zwoleń – Nowa Bańa.

W przyszłości planowane jest ich rozszerzenie także na wschodnią Słowację – po montażu systemu zabezpieczenia ETCS.

Eurofundusze zmieniają codzienność

Wiceminister transportu, Denisa Žiláková, podkreślała, że dzięki finansowaniu europejskiemu możliwe są inwestycje, które bezpośrednio wpływają na jakość życia obywateli:

– Nowe jednostki elektryczne to jeden z najbardziej widocznych rezultatów Planu Odbudowy. Łączą regiony lepszym transportem, zwiększają komfort i promują zrównoważoną mobilność.

Od 2020 roku ZSSK sukcesywnie odbiera nowe składy.

  • W latach 2021–2022 dostarczono 25 pociągów Panter w ramach Programu Operacyjnego Zintegrowana Infrastruktura (OPII),
  • w 2023 roku dołączyło kolejnych 9 składów,
  • obecna dostawa 5 jednostek to pierwsza opcja z Planu Odbudowy,
  • druga opcja – na kolejnych 6 składów – planowana jest na 2026 rok.
Nowy Panter ZSSK - prezentacja
Nowy Panter ZSSK - prezentacja

Słowacka produkcja – lokalne miejsca pracy

Nowe jednostki powstają dzięki współpracy Škoda Group i słowackiego zakładu ŽOS Trnava. Końcowy montaż i uruchomienie odbywa się w Trnawie, wspierając krajowy przemysł kolejowy.

– Pantery to najbardziej zaawansowane jednostki regionalne, które oferujemy. Podróżni w Czechach je pokochali – mamy nadzieję, że podobnie będzie na Słowacji – powiedział Tomáš Ignačák, prezes Škoda Group na region Słowacja/Czechy i Europa Środkowo-Wschodnia.

– Każdy skład to dla naszych pracowników dowód sensu ich pracy. Jesteśmy dumni, że te pociągi opuszczają linię produkcyjną właśnie w Trnawie – dodał Miloš Kyselica, dyrektor generalny ŽOS Trnava.

Nowoczesność, która służy ludziom

ZSSK inwestuje nie tylko w nowy tabor, ale również w cyfryzację, uproszczoną obsługę pasażerów i rozwój kadry. Nowoczesne składy oznaczają też niższe koszty utrzymania, uproszczenie logistyki i lepsze warunki pracy dla maszynistów i drużyn konduktorskich.

– Każdy nowy pociąg ma poprawiać jakość usług, nie jako chwyt PR-owy, ale realna zmiana dla naszych kolegów i koleżanek oraz – przede wszystkim – dla pasażerów – podkreślił Peter Helexa, dyrektor generalny ZSSK.

Komfort i funkcjonalność

Pantery spełniają aktualne normy unijne. Są:

  • niskopodłogowe,
  • klimatyzowane,
  • wyposażone w przestrzenie dla wózków, rowerów i wózków dziecięcych,
  • oferują Wi-Fi, gniazdka, monitoring,
  • mają system informacji pasażerskiej,
  • liczniki pasażerów i toalety z systemem zamkniętego obiegu.

Wnętrze dopełnia nowoczesne oświetlenie LED i otwarta, przestronna koncepcja. W Słowacji kursują dwie wersje Panterów:

  • trójczłonowa (80 m, 247 miejsc),
  • czteroczłonowa (106 m, 343 miejsca).

Obecna dostawa pięciu czteroczłonowych jednostek to inwestycja o wartości 42,3 mln euro z Planu Odbudowy i Odporności.

Panter – symbol transformacji ZSSK

W 2025 roku ZSSK obchodzi 20-lecie istnienia jako narodowy przewoźnik pasażerski. W ciągu dwóch dekad spółka przeszła drogę od eksploatacji przestarzałego taboru do nowoczesnego operatora zorientowanego na jakość i innowacje. Wprowadzenie kolejnej jednostki Panter to symbol tej przemiany – i jednocześnie zobowiązanie, by nadal utrzymywać Słowację w ruchu.

Komentarze