20 milionów pasażerów w 20 lat. Czeskie Penolino jeździ już dwie dekady
20 lat temu, 23 grudnia 2004 roku, na Masarykowym Dworcu w Pradze zebrały się tłumy entuzjastów kolei, fotografów i ciekawskich, by być świadkami przełomowego wydarzenia – pierwszego kursu ekspresowego pociągu Pendolino.
Ta nowoczesna jednostka wyjechała na swoją inauguracyjną trasę z Pragi do Děčína, rozpoczynając nową erę w czeskim transporcie kolejowym. Przez dwie dekady Pendolina przewiozły już 20 milionów pasażerów, pozostając symbolem szybkości, komfortu i innowacji.
Rozkład jazdy:
- Jakie są największe korzyści wynikające z zastosowania systemu aktywnego wychylania nadwozia w pociągach Pendolino?
- W jaki sposób instalacja systemu ETCS wpłynie na przyszłe możliwości operacyjne Pendolino na czeskich torach?
- Jakie plany modernizacyjne są przewidziane dla Pendolinao, aby utrzymać ich konkurencyjność i wysoki standard usług w nadchodzących latach?
Od inauguracji do 20 milionów pasażerów
Pierwszy kurs Pendolino odbył się w relacji Praga–Děčín, a tego samego dnia pociąg powrócił do stolicy. Od tamtej pory te charakterystyczne jednostki stały się flagowym środkiem transportu na trasach między Pragą a aglomeracją ostrawską, oferując najszybsze i najbardziej komfortowe połączenie. W ciągu 20 lat Pendolino obsługiwały także inne trasy, m.in. do Wiednia, Bratysławy czy Żyliny, a obecnie kursują między Bohumínem, Ostrawą a miastami zachodnich Czech, takimi jak Plzeň, Mariánské Lázně czy Karlowe Wary.
W połowie 2025 roku Pendolina powrócą także na trasę Košičan, łącząc Pragę z Koszycami. Będzie to możliwe dzięki zakończeniu instalacji systemu ETCS, nowoczesnego systemu zabezpieczeń, który umożliwia bardziej efektywne i bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym.
Szybkość i innowacje
Pendolino to nie tylko komfort podróżowania, ale także prędkość. Wciąż dzierżą rekord prędkości w czeskiej kolei, wynoszący 237 km/h. W roku 2025 mają szansę stać się pierwszymi pociągami, które przewiozą pasażerów w Czechach z prędkością 200 km/h na regularnych trasach. Umożliwia to ich unikalny system aktywnego wychylania nadwozia, który pozwala na szybsze pokonywanie zakrętów w porównaniu z tradycyjnymi składami.
Imponujące liczby
Czeskie Pendolino, produkowane przez firmę Alstom, obejmują siedem jednostek, z których obecnie eksploatowanych jest 6,5 (jedna została uszkodzona w 2022 roku w Bohumínie). Każda jednostka ma siedem wagonów: cztery napędowe i trzy doczepne. Pociągi te mają długość 185 metrów, ważą 385 ton i oferują 331 miejsc siedzących, w tym 52 w klasie pierwszej oraz jedno miejsce dla osoby na wózku.
Jednostki są napędzane przez 16 osi napędowych, a ich łączna moc wynosi 4000 kW. Maksymalna konstrukcyjna prędkość Pendolino to 230 km/h, a na czeskich torach obecnie osiągają maksymalnie 160 km/h. Przez 20 lat eksploatacji pociągi te przejechały łącznie 39 milionów kilometrów, co odpowiada siedmiu podróżom z Ziemi na Księżyc i z powrotem.
Komfort dla pasażerów
Pendolino oferują pasażerom szeroki wachlarz udogodnień. Każda jednostka jest wyposażona w klimatyzację, wygodne przedziały, bistro, Wi-Fi oraz gniazdka elektryczne do ładowania urządzeń mobilnych. Dla rodzin z dziećmi przewidziano kino pokładowe, a osoby poszukujące ciszy mogą korzystać z tzw. „cichych wagonów”. Dodatkowo pasażerowie mają dostęp do portalu rozrywkowego oraz systemu informacji wizualnej i dźwiękowej.
W najbliższym czasie planowane jest również wyposażenie pociągów w repeater, co ułatwi odbiór sygnału telefonicznego w czasie podróży. Pendolino są sukcesywnie modernizowane, a ich wyposażenie jest dostosowywane do najwyższych standardów technologicznych.
Pendolino na świecie
Czeskie Pendolino nie są jedynymi pociągami tego typu na świecie. Jednostki z systemem aktywnego wychylania nadwozia kursują m.in. we Włoszech, Szwajcarii, Portugalii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Słowenii oraz Niemczech, świadcząc o uniwersalności i zaawansowaniu tej technologii.
Po 20 latach eksploatacji w Czechach są nie tylko szybkim środkiem transportu, ale także częścią historii narodowej kolei. Ich przyszłość, w tym osiąganie prędkości 200 km/h na regularnych trasach, zapowiada się równie ekscytująco, jak ich początki. Dzięki modernizacjom i nowym technologiom Pendolino pozostaną kluczowym elementem czeskiej sieci kolejowej na wiele lat.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze