Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

20 milionów pasażerów w 20 lat. Czeskie Penolino jeździ już dwie dekady

inforail
24.12.2024 14:45
0 Komentarzy

20 lat temu, 23 grudnia 2004 roku, na Masarykowym Dworcu w Pradze zebrały się tłumy entuzjastów kolei, fotografów i ciekawskich, by być świadkami przełomowego wydarzenia – pierwszego kursu ekspresowego pociągu Pendolino.

Ta nowoczesna jednostka wyjechała na swoją inauguracyjną trasę z Pragi do Děčína, rozpoczynając nową erę w czeskim transporcie kolejowym. Przez dwie dekady Pendolina przewiozły już 20 milionów pasażerów, pozostając symbolem szybkości, komfortu i innowacji.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są największe korzyści wynikające z zastosowania systemu aktywnego wychylania nadwozia w pociągach Pendolino?
  2. W jaki sposób instalacja systemu ETCS wpłynie na przyszłe możliwości operacyjne Pendolino na czeskich torach?
  3. Jakie plany modernizacyjne są przewidziane dla Pendolinao, aby utrzymać ich konkurencyjność i wysoki standard usług w nadchodzących latach?

Od inauguracji do 20 milionów pasażerów

Pierwszy kurs Pendolino odbył się w relacji Praga–Děčín, a tego samego dnia pociąg powrócił do stolicy. Od tamtej pory te charakterystyczne jednostki stały się flagowym środkiem transportu na trasach między Pragą a aglomeracją ostrawską, oferując najszybsze i najbardziej komfortowe połączenie. W ciągu 20 lat Pendolino obsługiwały także inne trasy, m.in. do Wiednia, Bratysławy czy Żyliny, a obecnie kursują między Bohumínem, Ostrawą a miastami zachodnich Czech, takimi jak Plzeň, Mariánské Lázně czy Karlowe Wary.

W połowie 2025 roku Pendolina powrócą także na trasę Košičan, łącząc Pragę z Koszycami. Będzie to możliwe dzięki zakończeniu instalacji systemu ETCS, nowoczesnego systemu zabezpieczeń, który umożliwia bardziej efektywne i bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym.

Szybkość i innowacje

Pendolino to nie tylko komfort podróżowania, ale także prędkość. Wciąż dzierżą rekord prędkości w czeskiej kolei, wynoszący 237 km/h. W roku 2025 mają szansę stać się pierwszymi pociągami, które przewiozą pasażerów w Czechach z prędkością 200 km/h na regularnych trasach. Umożliwia to ich unikalny system aktywnego wychylania nadwozia, który pozwala na szybsze pokonywanie zakrętów w porównaniu z tradycyjnymi składami.

Imponujące liczby

Czeskie Pendolino, produkowane przez firmę Alstom, obejmują siedem jednostek, z których obecnie eksploatowanych jest 6,5 (jedna została uszkodzona w 2022 roku w Bohumínie). Każda jednostka ma siedem wagonów: cztery napędowe i trzy doczepne. Pociągi te mają długość 185 metrów, ważą 385 ton i oferują 331 miejsc siedzących, w tym 52 w klasie pierwszej oraz jedno miejsce dla osoby na wózku.

Jednostki są napędzane przez 16 osi napędowych, a ich łączna moc wynosi 4000 kW. Maksymalna konstrukcyjna prędkość Pendolino to 230 km/h, a na czeskich torach obecnie osiągają maksymalnie 160 km/h. Przez 20 lat eksploatacji pociągi te przejechały łącznie 39 milionów kilometrów, co odpowiada siedmiu podróżom z Ziemi na Księżyc i z powrotem.

Komfort dla pasażerów

Pendolino oferują pasażerom szeroki wachlarz udogodnień. Każda jednostka jest wyposażona w klimatyzację, wygodne przedziały, bistro, Wi-Fi oraz gniazdka elektryczne do ładowania urządzeń mobilnych. Dla rodzin z dziećmi przewidziano kino pokładowe, a osoby poszukujące ciszy mogą korzystać z tzw. „cichych wagonów”. Dodatkowo pasażerowie mają dostęp do portalu rozrywkowego oraz systemu informacji wizualnej i dźwiękowej.

W najbliższym czasie planowane jest również wyposażenie pociągów w repeater, co ułatwi odbiór sygnału telefonicznego w czasie podróży. Pendolino są sukcesywnie modernizowane, a ich wyposażenie jest dostosowywane do najwyższych standardów technologicznych.

Pendolino na świecie

Czeskie Pendolino nie są jedynymi pociągami tego typu na świecie. Jednostki z systemem aktywnego wychylania nadwozia kursują m.in. we Włoszech, Szwajcarii, Portugalii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Słowenii oraz Niemczech, świadcząc o uniwersalności i zaawansowaniu tej technologii.

Po 20 latach eksploatacji w Czechach są nie tylko szybkim środkiem transportu, ale także częścią historii narodowej kolei. Ich przyszłość, w tym osiąganie prędkości 200 km/h na regularnych trasach, zapowiada się równie ekscytująco, jak ich początki. Dzięki modernizacjom i nowym technologiom Pendolino pozostaną kluczowym elementem czeskiej sieci kolejowej na wiele lat.

Komentarze