Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

140 km/h z Kaszub do Trójmiasta. Elektrycznym pociągiem

inforail
24.09.2024 10:45
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły realizację kluczowego projektu modernizacji linii kolejowej nr 201, łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem. Pierwszy etap inwestycji obejmuje odcinek z Somonina do Gdańska Osowej oraz elektryfikację linii nr 229 z Glincza do Kartuz.

Wartość całkowita projektu wynosi ponad 1,25 miliarda złotych netto, a prace zostaną sfinansowane zarówno z budżetu państwa, jak i z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027.

Spis treści:

  1. Jakie korzyści dla środowiska naturalnego przyniesie elektryfikacja linii kolejowych w ramach tego projektu?
  2. W jaki sposób inwestycja wpłynie na przepustowość linii kolejowej nr 201 oraz na liczbę kursujących pociągów?
  3. Jakie zmiany dla podróżnych, szczególnie osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, przewidziano w modernizacji stacji i przystanków?
PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły realizację kluczowego projektu modernizacji linii kolejowej nr 201, łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem. Pierwszy etap inwestycji obejmuje odcinek z Somonina do Gdańska Osowej oraz elektryfikację linii nr 229 z Glincza do Kartuz.
Linia kolejowa 201

Zakres modernizacji

Projekt obejmuje modernizację ponad 28 kilometrów linii kolejowej nr 201 oraz dobudowę drugiego toru, co umożliwi zwiększenie przepustowości trasy. Zmodernizowane zostaną również perony na stacjach i przystankach, m.in. w Kiełpinie Kartuskim, Borkowie, Żukowie i Rębiechowie. Przewidziane są także inwestycje w infrastrukturę umożliwiającą lepszą integrację z innymi środkami transportu, w tym miejsca parkingowe i stojaki rowerowe. Ważnym elementem projektu jest zapewnienie dostępu do peronów dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Na trasie powstanie również nowa infrastruktura inżynieryjna, w tym mosty, wiadukty i przepusty. W Barniewicach zbudowany zostanie nowy wiadukt kolejowy nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a w Żukowie Wschodnim i na przystanku Żukowo planowana jest budowa przejść pod i nad torami, wyposażonych w windy. Dodatkowo, na stacjach w Glinczu i Żukowie zainstalowane zostaną nowe systemy sterowania ruchem kolejowym.

Elektryfikacja i zwiększenie przepustowości

Jednym z kluczowych celów projektu jest elektryfikacja linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy oraz linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy. Elektryfikacja umożliwi kursowanie bardziej ekologicznych składów elektrycznych, co przyczyni się do ograniczenia emisji CO₂ oraz poprawi komfort podróży. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Kościerzyna – Gdańsk Osowa o około 12 minut.

Korzyści dla pasażerów i gospodarki

Modernizacja linii nr 201 przyniesie liczne korzyści zarówno dla podróżnych, jak i dla gospodarki regionu. Inwestycja pozwoli na lepsze skomunikowanie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą, a także na poprawę oferty przewoźników kolejowych w zakresie połączeń dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Dzięki zwiększonej przepustowości, na trasę wyjedzie więcej pociągów pasażerskich oraz towarowych, co pozytywnie wpłynie na transport do portu w Gdyni, przyczyniając się do wzrostu gospodarczego regionu.

Inwestycja wspiera także rozwój infrastruktury kolejowej w ramach projektu rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku oraz elektryfikacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). Zakończenie prac planowane jest na 2027 rok, a pełna realizacja projektu wpłynie korzystnie na rynek pracy, rozwój turystyki i poprawę jakości życia mieszkańców Pomorza.

Etapy realizacji

Projekt podzielony został na siedem kontraktów, z których pierwszy – dotyczący odcinka Somonino – Gdańsk Osowa – rozpoczął się we wrześniu 2024 roku. Drugi kontrakt, obejmujący odcinek Kościerzyna – Somonino, jest obecnie na etapie przetargowym, a jego realizacja planowana jest na grudzień 2024 roku. Kolejne przetargi przewidziane są na 2025 rok, a całość robót budowlanych potrwa do 2030 roku.

Komentarze