Zwrot akcji w Białymstoku. Oferta Solarisa unieważniona po odwołaniu Busnexu
14 kwietnia 2025 roku Białystok unieważnił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 30 autobusów elektrycznych oraz stacji ładowania.
Wcześniej – 11 marca – miasto wybrało tym postepowaniu propozycję Solarisa. Jednak po wyroku Krajowej Izby Odwoławczej i uwzględnieniu w całości odwołania firmy Busnex Poland musiało wycofać się się z tej decyzji. Czekamy zatem na powtórny wybór zwycięzcy. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie pojazdy i elementy infrastruktury obejmuje przetarg ogłoszony przez miasto Białystok 12 grudnia 2024 roku?
- Jakie oferty wpłynęły w ramach postępowania na 30 elektrobusów i która z nich pierwotnie została wybrana przez zamawiającego?
- Dlaczego Krajowa Izba Odwoławcza nakazała unieważnienie wyboru oferty Solarisa i jakie mogą być konsekwencje ponownej oceny ofert?
30 elektryków
Białostocki przetarg, ogłoszony 12 grudnia 2024 roku, dotyczył zakupu 30 jednoczłonowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych o długości od 11,5 do 12,75 m wraz z infrastrukturą ładowania. Pojazdy miały trafić do trzech miejskich operatorów: KPK, KZK i KPKM, po 10 sztuk dla każdego. Planowane dostawy mają zakończyć się do 31 grudnia 2025 roku. Przetarg był częścią miejskiej strategii rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego.
Pojazdy musiały spełniać szereg wymagań technicznych: napęd z centralnym silnikiem, baterie o pojemności co najmniej 300 kWh i zasięg min. 280 km. Ładowanie miało odbywać się wyłącznie przez gniazdo plug-in. Komfort kierowców i pasażerów zapewnić miała klimatyzacja, system zliczania pasażerów, zamknięta kabina kierowcy, informacja pasażerska oraz ergonomiczne siedzenia.
Cztery oferty
5 lutego br. w przetargu wpłynęły cztery oferty:
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – 84.501.000 PLN brutto (68.700.000 PLN netto), czyli 2.290.000 PLN netto za jeden pojazd Urbino 12 electric
- Busnex Poland Sp. z o.o. – 82.754.400 PLN brutto (67.280.000 PLN netto), czyli 2.242.666 PLN netto za model Yutong U12
- Karsan Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.S. – 91.493.550,05 PLN brutto (74.385.000,04 PLN netto), czyli 2.479.500 PLN netto za jeden e-Ata 12
- Irizar e-mobility S.L. – 99.720.006,54 PLN brutto (81.073.176,05 PLN netto), czyli 2.702.439 PLN netto za ie bus 12
Zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia 84.995.460 PLN brutto. Tym samym tylko oferty Solarisa i Busnexu mieściły się w budżecie.
Kryteria i kontrowersje
Pierwotnie, 11 marca 2025 r., jako najkorzystniejszą uznano ofertę Solarisa, która zdobyła 96,76 pkt na 100 możliwych, przy czym Busnex uzyskał 90,34 pkt. Kluczowe było to, że Solaris wypadł lepiej w ocenie technicznej, ale miał droższą ofertę.
Kryteria oceny obejmowały:
✅ cena – 60%
✅ ocena techniczna – 20%
✅ warunki gwarancji i serwisu – 20%
Ostatecznie Busnex Poland złożył odwołanie do KIO, zarzucając naruszenia przepisów Pzp. Zamawiający przyznał rację firmie Busnex i unieważnił wybór najkorzystniejszej oferty. KIO umorzyło postępowanie. W efekcie ocena ofert zostanie przeprowadzona ponownie, tym razem uwzględniając zarzuty zgłoszone przez Busnex.
W grze pozostają nadal cztery firmy, a przewaga cenowa Yutonga U12 może odegrać decydującą rolę przy ponownej analizie punktowej.
Więcej szczegółów dostępnych jest w ogłoszeniu pod adresem: https://miastobialystok.ezamawiajacy.pl/pn/miastobialystok/demand/notice/public/151583/details
Naszym zdaniem: Warto zauważyć, że to kolejny taki nieoczkiwany zwrot akcji na autobusowym rynku w ostatnim czasie – po MZA Warszawa, MZK Żywiec czy ZG PKS Rzeszów. Walka o unijne kontrakty się zaostrza, a odwołania do KIO stały się już codzienną praktyką.
Komentarze