Wrocław i nowe aglomeracyjne autobusy od 17 listopada. II etap z konsorcjum Nowak Transport
14 listopada 2025 roku we Wrocławiu odbyła prezentacja nowego operatora linii aglomeracyjnych – Nowak Transport – z autobusami Mercedes-Benz.
Od poniedziałku 17 listopada, mieszkańcy gmin Czernica i Długołęka oraz pasażerowie części linii miejskich MPK Wrocław podróżować będą nowoczesnymi autobusami firmy Nowak Transport. To drugi etap rozbudowy połączeń aglomeracyjnych. Trzeci odbędzie się w styczniu, kiedy w sumie flota aglomeracyjna będzie już liczyła ponad 100 autobusów. A to nie koniec. W przyszłym roku – w ramach IV etapu – na trasy wyjadą kolejne nowe autobusy od firmy Kłosok – tym razem marek MAN i Mercedes.
Rozkład jazdy:
- Jakie autobusy wprowadza Nowak Transport na linie aglomeracyjne?
- Kiedy rozpocznie się trzeci etap reorganizacji komunikacji aglomeracyjnej?
- Na jakich liniach będą kursować nowe autobusy we Wrocławiu i okolicach?

Z gwiazdą
Flota obejmuje 20 autobusów marki Mercedes-Benz, z czego 9 wyruszy na trasy już w listopadzie, a kolejne 11 dołączy w styczniu. Pojazdy podzielone są na różne typy:
- 7 przegubowych autobusów Mercedes-Benz Conecto G,
- 6 używanych klasy I kategorii MAXI Citaro (2016),
- 4 fabrycznie nowe autobusy Mercedes-Benz ConectoCitaro.
- 3 autobusy elektryczne eCitaro
Nowe autobusy zostaną wyposażone m.in. w systemy wspomagania bezpiecznej jazdy, monitoring, biletomaty z terminalami zbliżeniowymi oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
– Na trasach pojawi się w sumie 9 nowych autobusów, a w styczniu 2026 roku kolejne 11. Linie 845 i 855 wejdą w system aglomeracyjny, jako 945 i 955 – dzięki czemu będzie można na nich podróżować z URBANCARD. Zintegrowaliśmy układ połączeń wokół linii 920 oraz nowych 945 i 955, porządkując trasy i węzły przesiadkowe tak, aby przejazd do i z Wrocławia był szybszy i bardziej przewidywalny. Zmiany obejmują również linie miejskie 120 i 121, na których pojawią się nowe modele autobusów – tłumaczy Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu UM Wrocławia.
945 będzie jeździło do Chrząstawy Wielkiej, a 955 do Ratowic. Linia 920 zostanie wydłużona.
– Połączy przystanek Galeria Dominikańska z Wojnowicami. Pojedzie przez Opatowice, Trestno, Blizanowice, Kamieniec Wrocławski, Gajków, Jeszkowice. Będzie skorelowana z naszymi wewnątrzgminnymi autobusami Z3, tak by mieszkańcy dojeżdżający z pozostałych terenów gminy mogli wygodnie przesiadać się z autobusu do autobusu. Rozwijamy też kolej aglomeracyjną wspólnie z samorządami i województwem na liniach 277 i 292 – z przystankami w Dobrzykowicach, Nadolicach Małych i Wielkich oraz Chrząstawie Małej. Tak, by mieszkańcy mieli pewność, że nawet w godzinach szczytu mamy alternatywę dla samochodu – podkreśla Jarosław Jagielski, wójt gminy Czernica.
Aglomerycjne tło
To II etap reorganizacji komunikacji aglomeracyjnej. Pierwszy, inauguracyjny miał miejsce w sierpniu 2025 roku, gdy na trasy wyjechały autobusy SOR obsługiwane przez firmę Kłosok.
Teraz na linie wyjechały autobusy konsorcjum Nowak ze Świerklańca, czyli śląskie firmy: Nowak Transport – przewozy miejskie, turystyczne i wynajem autokarów klasy premium, Transgór S.A. – przewozy miejskie i regionalne, PKS Południe Sp. z o.o.- przewozy miejskie i regionalne oraz LZ Lazar Sp.J – przewozy miejskie i regionalne.
W styczniu 2026 r. planowany jest etap III – rozszerzenie obsługi o połączenia z gminą Wisznia Mała. Czwarty etap przewiduje uruchomienie obsługi gminy Miękinia, jeśli konsorcjum Kłosok wygra ogłoszony przetarg.
Pod hasłem „Łączymy aglomerację wrocławską” trwa konsekwentna rozbudowa i modernizacja systemu komunikacji zbiorowej we Wrocławiu i sąsiednich gminach. Dodajmy, że wszystkie nowe linie aglomeracyjne objęte są systemem biletowym URBANCARD, co zapewnia pasażerom jednolitą taryfę i możliwość wygodnych przesiadek. Autobusy będą kursować m.in. na trasach linii 920, 945 i 955, które przejęły rolę dotychczasowych połączeń gminnych (845 i 855). Trasy zostały uproszczone i zoptymalizowane, a liczba kursów zwiększona w porównaniu do poprzednich rozkładów.
W sierpniu 2025 r. na trasy między Wrocławiem a gminą Długołęka wyruszyło 46 nowych autobusów marki SOR, w tym 15 przegubowych – to był debiut tej marki na Dolnym Śląsku i w Polsce. Teraz, od 17 listopada, dołączą kolejne nowoczesne pojazdy – tym razem przegubowe Mercedes Conecto G oraz Mercedes eCitaro, które obsłużą nie tylko gminę Długołęka, ale także gminę Czernica oraz dwie linie miejskie.
Nowe autobusy z nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa
Autobusy marki Mercedes eCitaro i Conecto G, które 17 listopada wyjadą w trasy, to autobusy nowoczesne, niskopodłogowe, klimatyzowane i tak jak SOR-y dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
– W autobusach pojawi się więcej miejsc dla wózków dziecięcych i dla osób z niepełnosprawnością, jest miejsce dla psa przewodnika, siedzenia bez podestów są w nich wyróżnione żółtą tapicerką , a poręcze przy drzwiach mają specjalnie profilowaną strukturę, dla osób z ograniczeniami wzroku – wymienia Zbigniew Gruszka – przedstawiciel przewoźnika Nowak Transport.
O bezpieczeństwo mieszkańców w ramach programu „Bezpieczny Wrocław” zadbają też defibrylatory – każdy z tych autobusów jest bowiem wyposażony w AED. W pojazdach zastosowano też nowoczesne systemy wspomagające bezpieczną jazdę:
- Asystent hamowania drugiej generacji (PBA2) – system ostrzega przed kolizjami z poruszającymi się pieszymi i rowerzysta mi, a także z nieruchomymi i przemieszczającymi się obiektami. Gdy zaist- nieje poważne ryzyko kolizji, inicjowane jest automatycznie hamowanie,
- Asystent martwego pola (SGA2) – system pomaga kierowcy podczas skręcania lub zmiany pasa ruchu, boczne obszary wokół pojazdu są na bieżąco monitorowane, a poprzez rozpoznawanie ruchomych przeszkód i ostrzeganie kierowcy dąży się do uniknięcia sytuacji krytycznych, wypadkowych
- Funkcja doświetlania skrętu – poprawia bezpieczeństwo dzięki lepszej widoczności przy skręcaniu nocą na skrzyżowaniach i rondach oraz podczas manewrów do przodu i do tyłu.
- Traffic Sign Assist – asystent znaków drogowych -zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu na drodze. Dzięki wsparciu zapewnianemu przez GPS oraz kamery prędkości pojazdu, jazda jest na bieżąco porównywana z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego. Układ został zaprojektowany, aby zapewnić adekwatną informację zwrotną w przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości.
- alko-blokada i system monitorowania zmęczenia kierowcy.






Komentarze