Wojewódzkie budżety FRPA 2026: Kto zyskał, a kto stracił? Autobusowa mapa dotacji
Decyzja o podziale środków w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2026 została ogłoszona przez Ministerstwo Infrastruktury 21 listopada 2025 – wraz ze startem naboru.
Do 5 grudnia wszystkie samorządy w Polsce mogą składać wnioski o dopłaty ze środków rządowego FRPA na rok 2026. Poniżej sprawdzamy budżety we wszystkich województwach i pokazujemy pełen zakres zmian rok do roku. A jest ich trochę. Tegoroczne dane wskazują na mocne zróżnicowanie finansowania, co może przełożyć się na ofertę transportu publicznego w wielu regionach.
Rozkład jazdy:
1. Które województwo otrzymało najwyższy budżet FRPA 2026
2. Kto zanotował największy spadek środków
3. Gdzie transport publiczny rozwija się najszybciej
Kto zyskała, kto stracił?
W tegorocznym naborze FRPA wszystkie regiony otrzymały środki na kontynuację lub rozwój autobusowych przewozów pasażerskich, jednak zmiany są bardzo rozbieżne. Największy wzrost notuje łódzkie, gdzie budżet rośnie o blisko 55 procent, co otwiera drogę do wzmocnienia siatki połączeń. Na drugim miejscu jest podkarpackie, a tuż za nim mazowieckie. Po stronie spadkowej plasują się pomorskie, dolnośląskie i lubelskie, gdzie środki zmniejszono o 12 do ponad 20 procent. Oznacza to konieczność dostosowania oferty przewozowej do ograniczonych budżetów.
TOP 3 wzrostów (2026 vs 2025)
• Łódzkie +26,11 mln PLN (+54,97 procent)
• Podkarpackie +18,94 mln PLN (+32,82 procent)
• Mazowieckie +17,28 mln PLN (+20,24 procent)
TOP 3 spadków (2026 vs 2025)
• Pomorskie –12,47 mln PLN (–20,78 procent)
• Dolnośląskie –11,76 mln PLN (–20,60 procent)
• Lubelskie –11,75 mln PLN (–19,70 procent)
Poniżej porównanie budżetów FRPA poszczególnych województw na lata 2026 / 2025:
| Województwo | Budżet 2026 | Budżet 2025 | Zmiana 25/26 (zł) | Zmiana 25/26 (%) |
|---|---|---|---|---|
| Dolnośląskie | 45 328 773,95 | 57 088 409,21 | –11 759 635,26 | –20,60% |
| Kujawsko-pomorskie | 57 425 545,64 | 63 445 672,40 | –6 020 126,76 | –9,49% |
| Lubelskie | 47 887 302,70 | 59 632 641,82 | –11 745 339,12 | –19,70% |
| Lubuskie | 31 825 347,18 | 40 204 642,10 | –8 379 294,92 | –20,83% |
| Łódzkie | 73 599 009,60 | 47 490 168,99 | +26 108 840,61 | +54,97% |
| Małopolskie | 74 779 619,33 | 81 221 360,26 | –6 441 740,93 | –7,93% |
| Mazowieckie | 102 614 656,49 | 85 338 835,76 | +17 275 820,73 | +20,24% |
| Opolskie | 38 700 344,88 | 33 471 246,34 | +5 229 098,54 | +15,63% |
| Podkarpackie | 76 640 931,25 | 57 700 000,00 | +18 940 931,25 | +32,82% |
| Podlaskie | 39 171 565,46 | 45 303 409,06 | –6 131 843,60 | –13,53% |
| Pomorskie | 47 556 150,32 | 60 026 050,48 | –12 469 900,16 | –20,78% |
| Śląskie | 93 477 731,26 | 82 000 000,00 | +11 477 731,26 | +14,00% |
| Świętokrzyskie | 55 933 120,63 | 42 712 960,42 | +13 220 160,21 | +30,95% |
| Warmińsko-mazurskie | 60 780 763,00 | 52 288 147,33 | +8 492 615,67 | +16,25% |
| Wielkopolskie | 65 376 467,76 | 55 724 110,65 | +9 652 357,11 | +17,32% |
| Zachodniopomorskie | 49 101 551,21 | 57 666 879,00 | –8 565 327,79 | –14,85% |
Województwa po kolei
- Dolnośląskie – spadek o ponad 11,7 mln zł
więcej o naborze: https://www.gov.pl/web/dolnoslaski-uw/frpa-2026 - Kujawsko-pomorskie – umiarkowany spadek o 6 mln zł
więcej o naborze: https://bip.bydgoszcz.uw.gov.pl/416/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych-o-charakterze-uzytecznosci-publicznej.html - Lubelskie – jeden z większych spadków, blisko 20 procent
więcej o naborze: https://www.gov.pl/web/uw-lubelski/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych - Lubuskie – obniżenie finansowania o ponad 20 procent
więcej o naborze: https://bip.lubuskie.uw.gov.pl/programy_rzadowe/nabor-wnioskow-2026 - Łódzkie – największy wzrost środków w kraju
więcej o naborze: - Małopolskie – niewielka redukcja przy zachowaniu wysokiego budżetu
więcej o naborze: - Mazowieckie – trzeci największy wzrost nominalny
więcej o naborze: - Opolskie – solidny wzrost, ponad 5 mln zł więcej
więcej o naborze: https://www.gov.pl/web/uw-opolski/realizacja-2026-rok - Podkarpackie – drugi największy wzrost w kraju
więcej o naborze: https://rzeszow.uw.gov.pl/programy/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych - Podlaskie – spadek o ponad 6 mln zł
więcej o naborze: - Pomorskie – największa redukcja w ujęciu kwotowym
więcej o naborze: https://www.gov.pl/web/uw-pomorski/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych - Śląskie – stabilny wzrost powyżej 11 mln zł
więcej o naborze: - Świętokrzyskie – duży wzrost, ponad 30 procent
więcej o naborze: - Warmińsko-mazurskie – wzrost o ponad 8,4 mln zł
więcej o naborze: - Wielkopolskie – wzrost o prawie 10 mln zł
więcej o naborze: https://www.poznan.uw.gov.pl/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych-2026 - Zachodniopomorskie – wyraźny spadek, prawie 15 procent
więcej o naborze: https://www.gov.pl/web/uw-zachodniopomorski/fundusz-autobusowy-2026
Po zsumowaniu wszystkich pozycji budżet FRPA na rok 2026 wynosi 931 788 870,44 zł. To środki przekazane przez Ministerstwo Infrastruktury na wsparcie regionalnych przewozów autobusowych, kluczowych dla małych i średnich miejscowości oraz dla utrzymania spójności transportu publicznego w skali kraju.
Podsumowując:
Porównanie FRPA 2026 z wcześniejszymi naborami potwierdza, że odbudowa sieci przewozów autobusowych trwa, choć jej tempo zależy od regionu. W latach poprzednich – o czym wielokrotnie pisaliśmy w TransInfo – najmocniej rosły województwa podkarpackie, podlaskie i świętokrzyskie. W tym roku liderami wzrostów zostały łódzkie, podkarpackie i mazowieckie, co odzwierciedla przesunięcie akcentów w polityce transportowej i rosnące potoki pasażerskie w centralnej i południowo-wschodniej Polsce.
Poniżej dla szerszego porównania budżety FRPA poszczególnych województw na lata 2026 / 2025 i 2024:
| Województwo | Budżet 2026 | Budżet 2025 (zł) | Budżet 2024 (zł) | Zmiana 24/25 (zł) | Zmiana 24/25 (%) |
| Dolnośląskie | 45 328 773,95 | 57 088 409.21 | 63 627 197.88 | -6 538 788.67 | -10.28% |
| Kujawsko-pomorskie | 57 425 545,64 | 63 445 672.40 | 72 680 075.80 | -9 234 403.40 | -12.71% |
| Lubelskie | 47.887.302,70 | 59 632 641.82 | 83 771 076.94 | -24 138 435.12 | -28.81% |
| Lubuskie | 31 825 347,18 | 40 204 642.10 | 44 954 905.54 | -4 750 263.44 | -10.57% |
| Łódzkie | 73 599 009,60 | 47 490 168.99 | 54 840 680.74 | -7 350 511.75 | -13.40% |
| Małopolskie | 74 779 619,33 | 81 221 360.26 | 51 592 876.09 | 29 628 484.17 | +57.44% |
| Mazowieckie | 102 614 656,49 | 85 338 835.76 | 81 123 209.74 | 4 215 626.02 | +5.19% |
| Opolskie | 38 700 344,88 | 33 471 246.34 | 37 670 120.14 | -4 198 873.80 | -11.14% |
| Podkarpackie | 76 640 931,25 | 57 700 000.00 | 65 382 098.58 | -7 682 098.58 | -11.75% |
| Podlaskie | 39 171 565,46 | 45 303 409.06 | 68 127 818.76 | -22 824 409.70 | -33.50% |
| Pomorskie | 47 556 150,32 | 60 026 050.48 | 50 990 679.94 | 9 035 370.54 | +17.72% |
| Śląskie | 93 477 731,26 | 82 000 000.00 | 61 061 343.73 | 20 938 656.27 | +34.28% |
| Świętokrzyskie | 55 933 120,63 | 42 712 960.42 | 66 971 372.76 | -24 258 412.34 | -36.23% |
| Warmińsko-mazurskie | 60 780 763 | 52 288 147.33 | 76 381 980.91 | -24 093 833.58 | -31.54% |
| Wielkopolskie | 65 376 467,76 | 55 724 110.65 | 62 266 049.41 | -6 541 938.76 | -10.50% |
| Zachodniopomorskie | 49 101 551,21 | 57 666 879.00 | 58 602 513.04 | -935 634.04 | -1.60% |



Komentarze