Włocławek zamawia 16 autobusów elektrycznych dla MPK. W tym pierwsze MEGA
31 marca 2025 r. Urząd Miasta Włocławek ogłosił przetarg na dostawę 16 autobusów elektrycznych oraz 16 ładowarek zajezdniowych
Wszystko to w ramach projektu o nazwie „Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego we Włocławku – etap II”. Finansowanie projektu pochodzi z NFOŚiGW w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny. O tym dofinansowaniu nowy tabor pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie elementy składają się na ogłoszone przez Włocławek zamówienie w ramach projektu „Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego – etap II”?
- Jakie kryteria będą decydowały o wyborze ofert w przetargu na dostawę autobusów i ładowarek dla MPK Włocławek?
- Dlaczego Włocławek zrezygnował z planów zakupu autobusów wodorowych w 2022 roku?
Trzy zadania
Zamówienie podzielono na trzy części:
- 14 autobusów klasy I kategorii MAXI,
- dwa przegubowe autobusy klasy I kategorii MEGA
- 16 ładowarek zajezdniowych.
Wszystkie pojazdy muszą być fabrycznie nowe, niskopodłogowe, zeroemisyjne i wyprodukowane nie wcześniej niż pół roku przed przekazaniem ich do MPK Włocławek. Autobusy MAXI i MEGA mają zostać dostarczone do 30 kwietnia 2026 r., a ładowarki – do 31 marca 2026 r.
Wymagania dla wykonawców są ściśle określone. W przypadku autobusów klasy MAXI oferent musi wykazać się dostawą co najmniej 7 takich pojazdów w ostatnich pięciu latach. Dla autobusów MEGA wystarczy jedna taka dostawa. W przypadku ładowarek wymagane jest doświadczenie w dostarczeniu i uruchomieniu co najmniej 3 urządzeń o mocy minimum 120 kW oraz 3 o mocy nie mniejszej niż 90 kW.
Finansowanie projektu pochodzi z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy” (G 1.3.2). Całe postępowanie prowadzone jest zgodnie z Dyrektywą 2014/24/UE, a wybór ofert odbywać się będzie według jasno określonych kryteriów jakościowych i cenowych.
Przetargowe wymagania
Na oferty zamawiający czeka do 28 kwietnia 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ cena – 60%
✅ gwarantowany zasięg – 5%
✅ podatność obsługowa poszycia bocznego – 2%
✅ rodzaj szyby czołowej – 1%
✅ rodzaj silnika – 2%
✅ zużycie energii – 4%
✅ zawieszenie osi przedniej – 2%
✅ klimatyzacja – 2%
✅ gwarancja na całość pojazdu – 9%
✅ gwarancja na układ napędowy – 4%
✅ gwarancja na magazyny energii i elektronikę – 9%
Szczegóły zamówienia dostępne są pod adresem:
https://umwloclawek.logintrade.net/zapytania_email,194034,827798abb16c433d9723858a56d76783.html
Zakupowe tło
Projekt ten wpisuje się w trwający we Włocławku proces elektryfikacji transportu publicznego. W ostatnich latach miasto kupiło już 8 elektrobusów, a rozbudowa floty o kolejne 16 pojazdów znacząco zwiększy udział taboru zeroemisyjnego w codziennej obsłudze tras.
Wcześniej, w 2022 roku, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) we Włocławku odebrało 11 autobusów elektrycznych marki MAN, co zwiększyło liczbę elektrycznych pojazdów we flocie do 16 (obok pięciu pierwszych Solarisów Urbino 12 electric). Zakup ten został dofinansowany kwotą 24,5 mln zł z I edycji programu Zielony Transport Publiczny.
Dodatkowo, miasto zamierza skorzystać z funduszy europejskich dostępnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027. W tym kontekście warto również wspomnieć o planach z 2022 roku dotyczących zakupu autobusów wodorowych. Początkowo miasto planowało nabycie trzech takich pojazdów, jednak zrezygnowano z tego pomysłu ze względu na wysokie koszty zakupu i niepewność co do kosztów eksploatacji. Władze nie wykluczają jednak powrotu do tej koncepcji w przyszłości, gdy technologia stanie się bardziej dostępna i opłacalna.
Równolegle, Powiat Włocławski realizuje projekty zakupu łącznie 26 nowoczesnych autobusów (18 elektrycznych i 8 hybrydowych) do obsługi linii pozamiejskich. Inwestycje te są współfinansowane ze środków CUPT-KPO, co przyczyni się do poprawy dostępności komunikacyjnej w regionie.
Komentarze