Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiemy, jak będą wyglądać pierwsze autobusy elektryczne MPK Gniezno. Od Solarisa

infobus
19.09.2024 17:02
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gnieźnie wielkimi krokami zbliża się do odbioru swoich pierwszych autobusów elektrycznych.

18 września prezydent Gniezna Michał Powałowski wraz przedstawicielami władz miejskich i MPK, odwiedził fabrykę Solaris Bus & Coach, gdzie powstają pierwsze elektrobusy dla miasta. Producent z Bolechowa został wybrany w ramach przeprowadzonego przetargu, gdzie jedyna złożona oferta (od Solarisa na 29 mln 987 tys. 400 zł) zmieściła się w planowanym budżecie.

Spis treści:

  1. Ile autobusów elektrycznych zamówiło MPK Gniezno i kiedy zostaną dostarczone pierwsze z nich?
  2. Jakie dofinansowanie otrzymała Gmina Gniezno na zakup autobusów elektrycznych?
  3. Jakie są główne cechy techniczne zamówionych autobusów Solaris Urbino 12 electric dla Gniezna?
Miejski Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gnieźnie wielkimi krokami zbliża się do odbioru swoich pierwszych autobusów elektrycznych.
MPK Gniezno wielkimi krokami zbliża się do odbioru swoich pierwszych autobusów elektrycznych / fot. Michał Powałowski  – FB

Pięć plus pięć

Jak przekazał 18 września Michał Powałowski, pięć z dziesięciu zamówionych elektrobusów w Solaris Bus & Coach jest już gotowych i zostanie dostarczonych jeszcze tej jesieni.

Prezydent Gniezna podkreślił, że inwestycja ta jest krokiem milowym w dążeniu do modernizacji komunikacji miejskiej i poprawy warunków życia mieszkańców.

Autobusy pojawią się w Gnieźnie w ramach I edycji programu Zielony Transport Publiczny, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowane przedsięwzięcia to kwota 18 757 571 zł. 

Modernizacja komunikacji miejskiej wpisuje się w realizację celów ekologicznych miasta, takich jak obniżenie emisji CO2 i poprawa jakości powietrza. Dzięki tej inwestycji Gniezno dołącza do grona miast, które stawiają na zrównoważony rozwój i nowoczesne rozwiązania w transporcie publicznym.

-„To ogromna zmiana dla MPK Gniezno. Dzięki tym zeroemisyjnym pojazdom nasze autobusy staną się w pełni ekologiczne, a najstarsze pojazdy z lat 2002–2003 zostaną wycofane z użytku” – powiedział Wojciech Gulczyński, prezes MPK Gniezno.

Miejski Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gnieźnie wielkimi krokami zbliża się do odbioru swoich pierwszych autobusów elektrycznych.
MPK Gniezno wielkimi krokami zbliża się do odbioru swoich pierwszych autobusów elektrycznych / fot. Michał Powałowski – FB

Solarisy dla Gniezna

Każdy z 12-metrowych elektrycznych autobusów Urbino 12 electric będzie wyposażony w elektryczny silnik centralny i baterie Solaris High Energy, które pozwolą na przejechanie minimum 220 kilometrów na jednym ładowaniu. Samo ładowanie baterii będzie odbywać się poprzez złącze plug-in, a także przez pantograf.

Gniezno postawiło na pantograf typu odwróconego, czyli urządzenie, które zamontowane jest na stacji ładowania i do ładowania baterii opuszcza się na dach pojazdu. Każdy z 10 autobusów będzie klimatyzowany i wyposażony w innowacyjny system informacji pasażerskiej.

Na pokładzie będzie 31 miejsc siedzących, w tym 12 dostępnych z tzw. niskiej podłogi, czyli bez konieczności pokonywania dodatkowych stopni. Poza zakupem autobusów zrealizowana zostanie infrastruktura do ładowania elektrobusów – 5 podwójnych ładowarek (o mocy od 50 do minimum 150 kW), które będą ładować autobusy poprzez złącze plug-in oraz 2 pojedynczych ładowarek mobilnych, zdolnych ładować pojazd z mocą od 22 do co najmniej 50 kW.

Ładowarki zostaną wybudowane w zajezdni przy ul. Wesołej w Gnieźnie.  Zamówienie obejmuje także przeszkolenie co najmniej 20 kierowców i 10 mechaników wskazanych przez MPK.

Komentarze