Wiemy, jak będą wyglądać pierwsze autobusy elektryczne MPK Gniezno. Od Solarisa
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gnieźnie wielkimi krokami zbliża się do odbioru swoich pierwszych autobusów elektrycznych.
18 września prezydent Gniezna Michał Powałowski wraz przedstawicielami władz miejskich i MPK, odwiedził fabrykę Solaris Bus & Coach, gdzie powstają pierwsze elektrobusy dla miasta. Producent z Bolechowa został wybrany w ramach przeprowadzonego przetargu, gdzie jedyna złożona oferta (od Solarisa na 29 mln 987 tys. 400 zł) zmieściła się w planowanym budżecie.
Spis treści:
- Ile autobusów elektrycznych zamówiło MPK Gniezno i kiedy zostaną dostarczone pierwsze z nich?
- Jakie dofinansowanie otrzymała Gmina Gniezno na zakup autobusów elektrycznych?
- Jakie są główne cechy techniczne zamówionych autobusów Solaris Urbino 12 electric dla Gniezna?
Pięć plus pięć
Jak przekazał 18 września Michał Powałowski, pięć z dziesięciu zamówionych elektrobusów w Solaris Bus & Coach jest już gotowych i zostanie dostarczonych jeszcze tej jesieni.
Prezydent Gniezna podkreślił, że inwestycja ta jest krokiem milowym w dążeniu do modernizacji komunikacji miejskiej i poprawy warunków życia mieszkańców.
Autobusy pojawią się w Gnieźnie w ramach I edycji programu Zielony Transport Publiczny, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowane przedsięwzięcia to kwota 18 757 571 zł.
Modernizacja komunikacji miejskiej wpisuje się w realizację celów ekologicznych miasta, takich jak obniżenie emisji CO2 i poprawa jakości powietrza. Dzięki tej inwestycji Gniezno dołącza do grona miast, które stawiają na zrównoważony rozwój i nowoczesne rozwiązania w transporcie publicznym.
-„To ogromna zmiana dla MPK Gniezno. Dzięki tym zeroemisyjnym pojazdom nasze autobusy staną się w pełni ekologiczne, a najstarsze pojazdy z lat 2002–2003 zostaną wycofane z użytku” – powiedział Wojciech Gulczyński, prezes MPK Gniezno.
Solarisy dla Gniezna
Każdy z 12-metrowych elektrycznych autobusów Urbino 12 electric będzie wyposażony w elektryczny silnik centralny i baterie Solaris High Energy, które pozwolą na przejechanie minimum 220 kilometrów na jednym ładowaniu. Samo ładowanie baterii będzie odbywać się poprzez złącze plug-in, a także przez pantograf.
Gniezno postawiło na pantograf typu odwróconego, czyli urządzenie, które zamontowane jest na stacji ładowania i do ładowania baterii opuszcza się na dach pojazdu. Każdy z 10 autobusów będzie klimatyzowany i wyposażony w innowacyjny system informacji pasażerskiej.
Na pokładzie będzie 31 miejsc siedzących, w tym 12 dostępnych z tzw. niskiej podłogi, czyli bez konieczności pokonywania dodatkowych stopni. Poza zakupem autobusów zrealizowana zostanie infrastruktura do ładowania elektrobusów – 5 podwójnych ładowarek (o mocy od 50 do minimum 150 kW), które będą ładować autobusy poprzez złącze plug-in oraz 2 pojedynczych ładowarek mobilnych, zdolnych ładować pojazd z mocą od 22 do co najmniej 50 kW.
Ładowarki zostaną wybudowane w zajezdni przy ul. Wesołej w Gnieźnie. Zamówienie obejmuje także przeszkolenie co najmniej 20 kierowców i 10 mechaników wskazanych przez MPK.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze