Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wejherowo buduje stację tankowania wodoru pod autobusy MZK. Pierwsze wbicie łopaty

infobus
05.12.2025 08:06
0 Komentarzy

4 grudnia 2025 r. w Wejherowie oficjalnie rozpoczęto budowę nowoczesnej stacji tankowania wodoru, która zasili przyszłą flotę zeroemisyjnych autobusów komunikacji miejskiej.

Symboliczne wbicie łopat to punkt startowy jednej z najważniejszych inwestycji transportowych w regionie. – To niezwykle istotne wydarzenie… postanowiliśmy zakupić autobusy wodorowe – podkreślił Krzysztof Hildebrandt, prezydent Wejherowa.
Projekt jest współfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny 3.0”. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Jakie firmy realizują budowę wejherowskiej stacji tankowania wodoru?
  2. Jaki program finansuje inwestycję w infrastrukturę H₂ dla komunikacji miejskiej?
  3. Kiedy autobusy wodorowe mają rozpocząć obsługę pasażerów w Wejherowie?
Wejherowo rozpoczyna budowę stacji tankowania wodoru
Wejherowo rozpoczyna budowę stacji tankowania wodoru / fot. UM Wejherowo

Wejherowo rozpoczyna budowę stacji tankowania wodoru

Budowa infrastruktury dla transportu publicznego opartego na wodorze otwiera nowy rozdział w rozwoju komunikacji miejskiej Wejherowa. Inwestycja realizowana przy Miejskim Zakładzie Komunikacji umożliwi tankowanie autobusów zeroemisyjnych, które w najbliższych miesiącach pojawią się na liniach obsługujących całe miasto i obszar metropolitalny. Zadanie wpisuje się w lokalną strategię modernizacji taboru oraz uniezależnienia miejskiego systemu transportowego od tradycyjnych paliw.

Stacja powstaje dzięki współpracy z partnerami technologicznymi – firmami DOT Engineering z Gdańska oraz Rockfin z Małkowa, które odpowiadają za projekt i wykonawstwo. Miasto podkreśla, że własne źródło tankowania H2 ma zapewnić stabilną i elastyczną pracę przyszłej floty, a także umożliwić systematyczny rozwój segmentu zeroemisyjnego w komunikacji miejskiej. Podczas inauguracji inwestycji prezydent Krzysztof Hildebrandt zwrócił uwagę, że decyzja o zakupie autobusów wodorowych jest efektem konsekwentnego podejścia do ochrony środowiska i redukcji emisji w transporcie publicznym.

Nowa infrastruktura zostanie zlokalizowana bezpośrednio przy zajezdni MZK, co ograniczy puste przebiegi i ułatwi codzienną obsługę techniczną pojazdów. Wraz z uruchomieniem stacji miasto wejdzie w etap pełnego wdrażania ekologicznej floty, wspieranej wcześniej przez program Zielony Transport Publiczny 3.0, w ramach którego Wejherowo pozyskuje także nowe autobusy bezemisyjne.

Stacja ma pełnić funkcję lokalnego zaplecza dla rozwijającej się technologii H₂, ale również ważnego elementu infrastruktury dla całego regionu. Wejherowo wskazuje na korzyści operacyjne – od zwiększenia niezależności energetycznej, przez możliwość integracji z siecią ładowania, aż po perspektywę budowy innowacyjnego, niskoemisyjnego systemu komunikacji miejskiej.

Wejherowo rozpoczyna budowę stacji tankowania wodoru / fot. UM Wejherowo
Wejherowo rozpoczyna budowę stacji tankowania wodoru / fot. UM Wejherowo

Zakupowe tło

To element szerszej strategii miasta, które wcześniej zamówiło 6 autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen, zakupionych za 21.756.240 PLN brutto (czyli 17.688.000 PLN netto) – jedynej oferty złożonej przez Solaris Bus & Coach. Cena jednostkowa wyniosła 3.626.040 PLN brutto / 2.948.000 PLN netto. Pojazdy wyposażone są w ogniwa paliwowe o mocy min. 60 kW, silnik elektryczny min. 150 kW oraz zestaw zbiorników dachowych o pojemności co najmniej 30 kg wodoru.

Równolegle miasto rozstrzygnęło przetarg na budowę własnej stacji H2 w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Rockfin, proponując wykonanie kontraktu za 15.928.500 PLN brutto (12.945.122 PLN netto). Konkurencyjna propozycja Electrum wynosiła 23.774.670 PLN brutto (19.327.373 PLN netto). Mimo że budżet zamawiającego określono pierwotnie na 7.380.000 PLN brutto (6.000.000 PLN netto), gmina zdecydowała się zwiększyć środki i przyjąć ofertę Rockfin, która zdobyła 95 pkt, wygrywając dzięki najkorzystniejszej cenie, zadeklarowanej wysokiej dostępności instalacji oraz elastycznemu harmonogramowi płatności.

Wejherowo jest jednym z nielicznych samorządów, które realizują równoległy zakup autobusów wodorowych i własnej infrastruktury tankowania, co znacząco zwiększy niezależność eksploatacyjną przewoźnika. W listopadzie 2025 r. MZK Wejherowo otrzymało również nagrodę „Nasze Dobre z Pomorza” w kategorii Nowe Technologie za wdrażanie wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen. Prezes Marcin Balakowski i wiceprezes Krzysztof Nalewajko podkreślali, że jest to dowód uznania dla wejherowskiej strategii zielonej transformacji i inwestycji w nowoczesną komunikację miejską.

Nagroda dla MZK w konkursie Nasze Dobre z Pomorza
Nagroda dla MZK w konkursie Nasze Dobre z Pomorza

Komentarze