W przyszłym tygodniu premiera liniowa autobusów wodorowych Arthur Bus. W Świdniku
Trzy autobusy wodorowe kupione za ponad 8 mln zł wyjadą w przyszłym tygodniu na ulice Świdnika – poinformował 7 listopada burmistrz miasta Marcin Dmowski.
Tym samym po czterech latach starań rusza w Świdniku komunikacja miejska. Środki na nowoczesne autobusy pochodzą z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. O premierze targowej pierwszego świdnickiego wodorowca Arthur Bus na Transexpo 2024 pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Spis treści:
- Kiedy autobusy wodorowe mają wyjechać na ulice Świdnika?
- Jaką kwotę dofinansowania przyznał Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup autobusów wodorowych dla Świdnika?
- Ile pasażerów może jednorazowo przewozić autobus Arthur Bus H2 Zero?
rusza komunikacja miejska
Po czterech latach starań rusza w Świdniku komunikacja miejska. 7 listopada, w obecności burmistrza Marcina Dmowskiego, Tomasza Fulary, wiceprezydenta Lublina, starosty świdnickiego Waldemara Jaksona i Rafała Słomki, dyrektora technicznego firmy Arthur Bus, odbyło się przekazanie trzech autobusów wodorowych zbudowanych przez Arthur Busa dla lubelskiego miasta.
-„Współpracą Świdnika z Lublinem pokazujemy, że słowo „integracja” nie jest tylko hasłem. Wcielamy je w życie na różne sposoby, również poprzez współpracę komunikacyjną. Chcieliśmy pokazać Lublinowi, że nie zamierzamy jedynie korzystać z jego zasobów i usług niczego od siebie nie wnosząc. Z pomocą Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, który przyznał nam 8 mln zł dotacji i 2 mln zł niskooprocentowanej pożyczki, przy wkładzie własnym w kwocie 2 mln zł, zakupiliśmy trzy autobusy. Nie chcę nazywać tego początkiem, bo wysiłki zmierzające do poprawy komunikacji zbiorowej podejmujemy od lat, ale jest to jakby wrzucenie drugiego biegu w tych staraniach. To bardzo ważne dla naszych mieszkańców. Pamiętamy jeszcze ostatnie wybory samorządowe i kampanię przedwyborczą, której jednym z najważniejszych haseł była właśnie komunikacja. Oblicze komunikacji sprzed kilkunastu lat, kiedy nie współpracowaliśmy jeszcze z Lublinem, zatarło nam się trochę w pamięci, ale przypomnijmy sobie siatkę połączeń i sprzęt, z jakiego musieliśmy korzystać. Cieszę się, że udało nam się zakończyć ten projekt w terminie, za co jestem niezmiernie wdzięczny władzom firmy Arthur Bus. Dziękuję również prezydentowi Tomaszowi Fularze i prezydentowi Krzysztofowi Żukowi, który bardzo wspierał proces powstawania umów. Lublin będzie nam pomagał w obsłudze technicznej autobusów, zapewni personel, ale będą one kursowały na liniach świdnickich – mówił burmistrz Marcin Dmowski.
Obecni na wydarzeniu goście wyrazili nadzieję, że świdnicki start komunikacji miejskiej to także prawdziwy początek powstawania obszaru metropolitalnego. .
-„Pozwolę sobie na pewną retrospekcję cofając się o kilka lat. Pamiętam, jak wtedy prezentowała się komunikacja między Świdnikiem i Lublinem pod względem bezpieczeństwa, stanu technicznego i estetyki taboru, komfortu podróży, dotarcia do centrum miasta. Poziom, który obecnie osiągnęliśmy, nie wymaga chyba komentarza. Miałem przyjemność uczestniczyć w pierwszych rozmowach z panem Waldemarem Jaksonem, wówczas burmistrzem Świdnika. Musieliśmy przełamać pierwsze lody, rozwiązać konflikty, których było dużo. Udało się i potwierdzę, że samorządy są nie tylko zmuszone, ale i chętne do współpracy. Wzajemna bliskość Lublina i Świdnika determinuje, że jesteśmy na tę współpracę nastawieni widząc jej efekty, czyli symbiozę i synergię przynoszące korzyści obu stronom. Jestem wdzięczny władzom Świdnika za inicjatywę stworzenia własnej komunikacji, ponieważ dysponujemy teraz autobusami proekologicznymi, spełniającymi wymogi bezpieczeństwa i komfortu podróżowania na miarę XXI wieku – tłumaczył Tomasz Fulara, wiceprezydent Lublina.
start najprawdopodobniej 12 listopada
Podczas prezentacji burmistrz Dmowski zapowiedział, że pierwsze autobusy wodorowe wyjadą na ulice miasta najprawdopodobniej 12 listopada. Będą obsługiwać linie nr 5 i 35, która dojeżdża do Dworca Lublin. Ocenił, że nowe wodorowce są „ultranowoczesne”.
-„Współpraca ze Świdnikiem jest dla nas kluczowa i pionierska. Rok temu w Urzędzie Miasta finalizowaliśmy umowę na dostarczenie trzech autobusów. Za nami stoi jej efekt. Między innymi dzięki temu kontraktowi, jako lokalny, lubelski wytwórca dajemy ludziom pracę. Współpraca z władzami miasta przebiegała bardzo pomyślnie i życzylibyśmy sobie kolejnych takich klientów – skomentował Rafał Słomka, dyrektor techniczny firmy Arthur Bus.
Podkreślmy, że Świdnik jest pierwszym miastem, dla którego Arthur Bus wyprodukował autobusy przeznaczone do regularnej eksploatacji.
-„To bardzo ważny dzień dla Świdnika. Uruchamiamy komunikację miejską i to nie byle jaką komunikację. Ten dzień dowodzi także, że marzenia się spełniają. Kiedy w 2019 roku rozpoczynałem pracę w Urzędzie Miasta moją pierwszą myślą było dążenie, by Świdnik miał lepszą komunikację. Droga była długa, wymagająca pozyskania funduszy zewnętrznych, ale dzisiaj, po pięciu latach, widzimy efekt tych starań. Mamy ultranowoczesne, ultraekologiczne autobusy i wciąż świadomość, że nasza komunikacja musi być coraz lepsza. Dlatego w przyszłym roku zwiększymy wydatki komunikacyjne z 6 do 7 mln zł, by pasażer mógł nie tylko wygodnie, ale i jak najczęściej wsiąść do miejskiego autobusu, który pozwoli pracownikom szybko dotrzeć do pracy, młodzieży i studentom do szkół i uczelni, a seniorom poruszać się po mieście – podkreślił burmistrz Marcin Dmowski.
Na koniec burmistrz podkreślił, że zakup tych autobusów nie jest ostatnim krokiem samorządu w zakresie transportu publicznego, gdyż wszystkie programy europejskie kładą nacisk na ekologię i transport niskoemisyjny.
Arthur H2 zero
Trzy nowe pojazdy to 12-metrowe, niskopodłogowe modele Arthur BUs H2 Zero o napędzie wodorowym. Jednocześnie może nimi podróżować do 85 osób, z tego 29 na miejscach siedzących. Wyposażone są m.in. w monitoring, tablice z informacją pasażerską, biletomat, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
-„Są to w pełni ekologiczne pojazdy ze względu na to, że nie emitują spalin do atmosfery. Jedynym emitowanym odpadem jest czysta, destylowana woda, która wytwarza się w procesie transformacji wodoru na energię elektryczną” – wyjaśnił Rafał Słomka z firmy Arthur Bus, która dostarczyła autobusy.
Zbiorniki mają pojemność ok. 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 500 km. Tankowanie ma trwać ok. 15 minut.
Autobusy dla Świdnika kosztowały ponad 8 mln zł. Środki na ten cel pochodzą z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Operatorem wodorowców wodorowych Arthur Bus będzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie, które obsługuje komunikację miejską na terenie Świdnika. Nie będą pierwsze takie pojazdy we flocie MPK. Po lubelskich ulicach od września ub. r. jeździ jeden autobus wodorowy zakupiony przez Gminę Lublin – to 12-metrowy Solaris Urbino hydrogen. W czerwcu br. MPK ogłosiło przetarg na zakup kolejnych 20 pojazdów wodorowych. Wpłynęły trzy oferty na kwoty od 63,9 do 77,4 mln zł. Aktualnie są analizowane pod względem formalnym.
„Zakup pojazdów będzie uzależniony od dofinansowania. Przypomnę, że w ubiegłym roku spółka MPK Lublin złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie pojazdów napędzanych wodorem. Kwota dofinansowania to 100 proc. Wniosek przeszedł już pozytywną ocenę formalną. (…) czekamy na ostateczną decyzję NFOŚiGW” – przekazała rzeczniczka MPK Lublin Weronika Opasiak. (PAP)
Komentarze