Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tylko Solaris chce dostarczyć autobusy elektryczne do Piły

infobus
02.08.2024 19:01
0 Komentarzy

2 sierpnia Piła otworzyła tylko jedną ofertę w przetargu na dostawę trzech autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą. O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj.

Aktualny przetarg to powtórka drugiej części ostatniego przetargu, gdzie miasto chciało kupić trzy wodorowce, ale nie uzyskało ofert. Zamiast wodorowców mamy teraz elektrobusy. Zamówienie jest dofinansowane z I edycji ZTP.

Spis treści:

  1. Ile ofert otrzymała Piła w przetargu na dostawę trzech autobusów elektrycznych?
  2. Która firma złożyła ofertę na dostawę autobusów elektrycznych do Piły?
  3. Jakie są trzy główne kryteria oceny ofert w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych do Piły?

Czego szukała Piła?

Zamawiający tak, jak w pierwszym przetargu na elektryki punktuje:

  • cenę (60%),
  • właściwości techniczno-eksploatacyjne (30%),
  • okres gwarancji (10%).

Przechodzimy do kryteriów technicznych, gdzie odnotowaliśmy niewielkie zmiany w stosunku do poprzedniego zamówienia. Mamy więc punkty za:

  • zaoferowanie szkieletu nadwozia wykonanego ze stali nierdzewnej – odpornej na korozję, zgodnej z PN-EN 10088 – 3 pkt,
  • zaoferowanie przez wykonawcę w autobusach technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 2 pkt,
  • 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu lub szyby panoramicznej o zwiększonej odporności na uszkodzenia mechaniczne – 2 pkt,
  • zaoferowanie pełnego oświetlenia zewnętrznego wykonanego w technologii LED – 2 pkt,
  • zaoferowanie dotykowego aktywnie konfigurowalnego pulpitu sterowania i wyświetlacza kierowcy – 1 pkt,
  • zawieszenie osi przedniej zależnego ze stabilizatorem – 1 pkt,
  • baterie w technologii LTO lub LFP – 5 pkt,
  • zaoferowanie szyb bocznych pojedynczych – 1 pkt,
  • wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 3 pkt,
  • system otwierania i zamykania drzwi wyposażony w funkcję automatycznego zamykania drzwi po ich otwarciu przez pasażerów wraz z systemem detekcji obecności pasażerów w kontrolowanej strefie drzwi – 2 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 4 pkt,
  • zaoferowanie systemu gaszenia pojazdu wraz z pakietem szybkiej reakcji serwisowej do 48 godzin z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i 15-letnim okresem gwarancji oraz 10 letnim pakietem serwisowym – 2 pkt,
  • zaoferowanie klimatyzacji pracującej na czynniku chłodniczym CO2 z możliwością pracy jako dodatkowa pompa ciepła – 2 pkt.

Jedna oferta

Mimo niewielkich zmian w kryteriach oceny ofert, ciężko mówić o zakupowej rewolucji. Naszym pewniakiem w tej sytuacji był Solaris. Zastanawialiśmy się jednak, czy ktoś tym razem podejmie wyzwanie? Okazało się, że jednak nie.

2 sierpnia swoją ofertę dla Piły przedstawił tylko:

  • Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – cena 12.730.057,20 PLN brutto/ 10.349.640,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 12 electric wraz z infrastrukturą w wysokości 3.449.880,00 PLN netto.

Zamawiający poinformował, że na nowe autobusy ma przygotowaną sumę 15.908.000,00 PLN brutto. To dużo więcej, niż cena złożonej oferty. Solaris może być prawie pewien kolejnego kontraktu. Na ostateczny werdykt komisji przetargowej musimy jeszcze poczekać.

Tylko Solaris chce dostarczyć autobusy elektryczne do Piły

Elektrobusy dla Piły

Trzy autobusy elektryczne mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, w których zajęcie miejsca siedzącego jest możliwe po pokonaniu maksymalnie jednego stopnia. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym centralnym o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd warunków jezdnych analogicznych do autobusów z napędem konwencjonalnym. Sumaryczna moc silnika ma wynosić minimum 160 kW. Układ napędu musi posiadać funkcję odzyskiwania energii hamowania i wykorzystywać ją do doładowania zastosowanego systemu magazynowania energii.

Magazyny energii elektrycznej – baterie trakcyjne mają być wykonane w technologii LTO, LFP lub NMC o pojemności minimum 580 kWh, zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych zamawiającego. Baterie będą ładowane systemem plug-in – zewnętrzną ładowarką stacjonarną o mocy minimum 150 kW. Zdolność magazynowania energii w pojeździe ma zapewnić przejechanie przez autobus co najmniej 300 km w warunkach optymalnych, bez konieczności doładowywania baterii trakcyjnych.

Stanowisko pracy kierowcy ma stanowić kabina wydzielona typu zamkniętego, zamykana na zamek patentowy, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego. Ich szkielety będą wykonane z tworzywa sztucznego (gładkiego) lub metalu, wandaloodporne z miękką wkładką na siedzisku i oparciu, wyklejone wykładziną tapicerowaną, odporną na ścieranie, zabrudzenie i przecięcie, nie palne z możliwością demontażu, montażu. Do dyspozycji zarówno kierowcy, jak i pasażerów będą porty USB.

Informacja pasażerska to zewnętrzne diodowe tablice informacyjne w kolorze bursztynowym. Do tego wewnątrz znajdzie się tablica bazująca na czerwonych diodach. Jej zadaniem będzie wyświetlanie numeru linii i kierunku, nazwy przystanku, nazwy przystanku następnego, godziny i daty oraz ewentualnie innych informacji.

Przetarg można śledzić na stronie: https://umpila.ezamawiajacy.pl/pn/umpila/demand/notice/public/133343/details

Komentarze