SPA Dąbie otwiera się na innych producentów. Kto dostarczy pojazdy mild hybrid? Analiza SWZ
Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie w imieniu Gminy Miasto Szczecin szuka dostawców autobusów typu mild hybrid. Będą to pojazdy klasy I kategorii MAXI i MEGA. Zamówienie jest finansowane ze środków miasta.
W związku z tym, że poszukiwane są różne długości autobusów, przetarg został podzielony na dwie części. Do tego dochodzi duża opcja. Więcej na ten temat można przeczytać w InfoBusie tutaj. To pierwszy przetarg SPAD na nowe pojazdy od kilku lat. Dotychczasowym dostawcą fabrycznie nowych autobusów od lat jest Solaris. Sprawdzamy, jakie szanse mają najwięksi gracze.
Rozkład jazdy:
- Jakie typy autobusów chce kupić SPA Dąbie?
- Który producent był dotychczasowym dostawcą nowych autobusów dla SPAD?
- Kiedy odbędzie się otwarcie ofert w tym przetargu?
Kryteria oceny ofert
Zamawiający w części 1 przetargu (autobusy MAXI) premiuje wykonawców w czterech kryteriach:
- ceny – 60 pkt,
- komfortu pasażerów – liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 12 i więcej – 10 pkt,
- zużycia paliwa wg. testu SORT 2 – zużycie paliwa mniejsze lub równe 34,50 litrów/km – 10 pkt,
- udzielenia gwarancji całopojazdowej wynoszącej 72 miesiące – 20 pkt.
Podobnie jest w części 2 przetargu (MEGA). Tutaj najwięcej punktów można zdobyć w kryterium:
- ceny – 60 pkt,
- komfortu pasażerów – liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 16 i więcej – 10 pkt,
- zużycia paliwa wg. testu SORT 2 – zużycie paliwa mniejsze lub równe 48,50 litrów/km – 10 pkt,
- udzielenia gwarancji całopojazdowej wynoszącej 72 miesiące – 20 pkt.
Specyfikacja techniczna
Zamawiane autobusy mają mieć długość odpowiednio 12 i 18 m (z tolerancją na +/- wynikającą z rozwiązania konstrukcyjnego pojazdu i po dopuszczeniu przez zamawiającego oraz posiadaniu stosownej homologacji), zaś ich wysokość nie może przekroczyć 3,25 m. Podłoga autobusów ma być płaska na całej długości, bez stopni wejściowych we wszystkich wejściach. Wysokość od podłoża do wejścia autobusu nie może być większa niż 320 mm.
Napęd autobusów będzie realizowany przez silnik wysokoprężny, zabudowany w tylnej części autobusu, spełniający normę czystości spalin Euro 6e, o pojemności skokowej co najmniej 7,6 dm3 z zastosowaniem modułu hybrydowego w postaci dodatkowego silnika elektrycznego wspomagającego pracę silnika spalinowego zabudowanego pomiędzy silnikiem spalinowym, a skrzynią biegów o mocy min. 14 kW. Moc silnika spalinowego ma wynosić minimum 180 kW (MAXI) i 220 kW (MEGA).
Miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina usztywniona, typu zamkniętego, obejmująca przednie skrzydło pierwszych drzwi pasażerskich. Drzwi kabiny kierowcy będą wyposażone w okienko do sprzedaży biletów z zamkiem na klucz patentowy, umożliwiającym blokowanie drzwi od środka przez kierowcę. Kabina będzie wyposażona m.in. w wieszak na ubranie, radioodbiornik bez zdejmowanego panelu, schowek umożliwiający schłodzenie butelki o pojemności 1,5 litra, lodówkę przeznaczoną do użytku przez kierowcę.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach profilowanych, zapewniających trzymanie boczne, maksymalnie uniemożliwiających ewentualne wypadanie pasażerów na boki, ergonomicznych, miękkie z wkładką. Ich siedziska i oparcia mają być odporne na ścieranie, zabrudzenia i zniszczenia.
Autobusy będą wyposażone w komplet tablic zewnętrznych w kolorze białym lub RGB. Nowością będzie tablica boczna po lewej stronie autobusów, wyświetlająca numer linii i kierunek jazdy. Wewnątrz znajdzie się tablica LED, dająca możliwość wyświetlania kierunku jazdy, daty, godziny, imienin, reklam i innych informacji programowanych przez zamawiającego. Do tego dojdzie wyświetlacz wskazujący przebieg linii realizowanej przez pojazd, o przekątnej minimum 37 cali.
Podsumowanie
Nie ulega wątpliwości, że SPAD chce otworzyć się na inne marki. Opis przedmiotu zamówienia wydaje się być liberalny, szczególnie, że zamawiający często akceptuje inne rozwiązania niż wymagane, w przypadku gdy producent danego rozwiązania nie stosuje w swoich autobusach. Również kryteria oceny ofert nie premiują żadnego konkretnego producenta. Oznacza to, że pierwsze skrzypce w tym przetargu zagra cena i okres gwarancji. Potencjalni oferenci to Solaris, MAN i Daimler Buses. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 12 sierpnia.
Przetarg znajduje się na stronie: https://e-propublico.pl/Ogloszenia/Details/ec1ea2d3-1552-4545-a7d1-8b198a040888
Komentarze