Solaris wygrywa z Mercedesem i NesoBus kontrakt na autobusy wodorowe dla MPK Poznań
7 października Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu poinformowało o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę pięciu autobusów z napędem wodorowym klasy I kategorii MAXI (z opcją +4).
O jego ogłoszeniu i warunkach formalnych pisaliśmy już w InfoBusie. Do zamawiającego wpłynęły trzy oferty: od Daimler Buses, Solarisa i PAK-PCE. Jak na razie znamy punktację przyznaną Urbino 12 hydrogen, który wygrał to zamówienie. Tym samym poznański przewoźnik będzie miał 30 takich pojazdów, z opcją zwiększenia liczby. Przypomnijmy, że równolegle poznańska spółka wybrała Solarisa również na dostawcę najnowszych elektrobusów.
Spis treści:
- Która firma wygrała przetarg na dostawę pięciu autobusów wodorowych dla MPK Poznań?
- Jaką sumaryczną moc mają mieć silniki elektryczne w nowych wodorowych autobusach dla Poznania?
- Ile kilometrów zasięgu ma zapewniać jeden zbiornik wodoru w wybranych przez MPK Poznań autobusach?
Jak punktowało MPK?
Zanim przejdziemy do wyników, przypomnijmy, że MPK premiowało następujące rozwiązania:
- Napęd z wykorzystaniem asynchronicznego silnika centralnego – 25 pkt,
- Technologia SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 5 pkt,
- Możliwość jednoczesnej regulacji wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem – 1 pkt,
- Największa powierzchnia niskiej podłogi [m²] – 9 pkt,
- 3-częściowy zderzak przedni – 5 pkt,
- Spełnienie wymogów odnoszących się do palności materiałów użytych wewnątrz konstrukcji oferowanych autobusów – 5 pkt,
- Spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 5 pkt,
- Zastosowanie aktywnego zawieszenia kompensującego pracę nadwozia podczas jazdy, niwelującego przechyły boczne i wzdłużne pojazdu poprzez zastosowanie amortyzatorów z elektrozaworami regulującymi automatycznie siłę tłumienia – 2 pkt,
- Zużycie wodoru ≤6 [kg/100 km], potwierdzone dokumentem z testów zużycia wodoru w pojazdach elektrycznych zasilanych wodorem, test typu SORT 2 – 25 pkt,
- Panoramiczna szyba czołowa – 6 pkt,
- System wczesnej detekcji zagrożenia pożarowego baterii trakcyjnej działający na zasadzie wykrywania gazów (np. CO) powstających w początkowym etapie reakcji chemicznych wewnątrz cel baterii przed pojawieniem się ognia i wysokiej temperatury – 1 pkt,
- Automatyczne schładzanie baterii w przypadku wykrycia zagrożenia pożarowego przez system wczesnej detekcji – 3 pkt,
- Spełnienie wymogów Regulaminu 93 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu – 5 pkt,
- Spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 3 pkt.
Trzy oferty
19 lipca MPK Poznań otworzyło oferty od trzech chętnych na dostawę pojazdów z takim napędem. Swoje propozycje przedstawili:
- Daimler Buses Polska Sp. z o.o. – cena 18 542 250,00 PLN brutto / 15 075 000,00 PLN netto (zamówienie podstawowe), co daje jednostkowy koszt autobusu Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell w wysokości 3 015 000,00 PLN netto,
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – cena 17 798 100,00 PLN brutto / 14 470 000,00 PLN netto (zamówienie podstawowe), co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 12 Hydrogen w wysokości 2 894 000,00 PLN netto,
- PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. – cena 23 548 350,00 PLN brutto / 19 145 000,00 PLN netto (zamówienie podstawowe), co daje jednostkowy koszt autobusu NesoBus w wysokości 3 829 000,00 PLN netto.
Budżet zamawiającego
MPK Poznań miało na to zamówienie przygotowaną sumę 13 000 000,00 PLN brutto na zamówienie podstawowe. Na całość zamówienia z opcją, spółka przeznaczyła 28 782 000,00 PLN brutto. Oczekiwania zamawiającego znacznie różniły się od cen ofertowych, jednak Solaris, który złożył najtańszą ofertę, od samego początku był najbliżej wygranej. I tak się właśnie stało.
Zamawiający wybrał producenta z Bolechowa na podstawie oceny następujących kryteriów:
- cena (72%),
- właściwości techniczno-eksploatacyjne (10%),
- warunki gwarancji i serwisu (15%),
- gotowość techniczna (3%).
Solaris zdobył 97,55 pkt. Czekamy jeszcze na ocenę Daimler Buses Polska i NesoBus.
Specyfikacja techniczna
Wodorowe autobusy dla Poznania mają mieć długość od 11,5 do 12,0 m (+/- 15 cm). Pasażerowie będą wsiadać przez troje dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane centralnym asynchronicznym silnikiem elektrycznym, silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej lub silnikami elektrycznymi synchronicznymi umieszczonymi w piastach kół. Silnik/silniki będą miały sumaryczną moc minimum 150 kW.
Autobusy będą wyposażone w ogniwo paliwowe o mocy minimum 65 kW, zasilane wodorem z systemu zbiorników ciśnieniowych o pojemności minimum 1200 litrów i masie wodoru co najmniej 30 kg, co zapewni zasięg minimum 300 km na jednym tankowaniu. Autobusy będą miały baterie trakcyjne litowo-jonowe wykonane w technologii High Power o energii minimum 25 kWh, wspomagające pracę ogniwa paliwowego, które będą mogły być ładowane przez przyłącze plug-in.
Stanowisko pracy kierowcy będzie wyposażone w zamkniętą kabinę z oddzielnym wejściem. Pasażerowie skorzystają z siedzeń miękkich, wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym, które będą łatwe do montażu i demontażu.
Tablice i monitory
Tablice kierunkowe będą wyposażone w diody LED w kolorystyce ustalonej z zamawiającym. Wewnątrz pojazdów znajdą się tablice podsufitowe LED oraz boczne tablice LCD o przekątnej minimum 38 cali. Pojazdy będą także wyposażone w monitor LCD o przekątnej minimum 22 cali, służący głównie do emisji reklam.
Więcej informacji o przetargu znajduje się na stronie: mpkpoznan-pzp.logintrade.net.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze