Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris wygrywa z Mercedesem i NesoBus kontrakt na autobusy wodorowe dla MPK Poznań

infobus
08.10.2024 12:05
0 Komentarzy

7 października Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu poinformowało o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę pięciu autobusów z napędem wodorowym klasy I kategorii MAXI (z opcją +4).

O jego ogłoszeniu i warunkach formalnych pisaliśmy już w InfoBusie. Do zamawiającego wpłynęły trzy oferty: od Daimler Buses, Solarisa i PAK-PCE. Jak na razie znamy punktację przyznaną Urbino 12 hydrogen, który wygrał to zamówienie. Tym samym poznański przewoźnik będzie miał 30 takich pojazdów, z opcją zwiększenia liczby. Przypomnijmy, że równolegle poznańska spółka wybrała Solarisa również na dostawcę najnowszych elektrobusów.

Spis treści:

  1. Która firma wygrała przetarg na dostawę pięciu autobusów wodorowych dla MPK Poznań?
  2. Jaką sumaryczną moc mają mieć silniki elektryczne w nowych wodorowych autobusach dla Poznania?
  3. Ile kilometrów zasięgu ma zapewniać jeden zbiornik wodoru w wybranych przez MPK Poznań autobusach?
MPK Poznań ponownie wybiera autobusy wodorowe od Solarisa. Będzie ich miało 30 plus opcja.
MPK Poznań ponownie wybiera autobusy wodorowe od Solarisa. Będzie ich miało 30 plus opcja.  

Jak punktowało MPK?

Zanim przejdziemy do wyników, przypomnijmy, że MPK premiowało następujące rozwiązania:

  • Napęd z wykorzystaniem asynchronicznego silnika centralnego – 25 pkt,
  • Technologia SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 5 pkt,
  • Możliwość jednoczesnej regulacji wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem – 1 pkt,
  • Największa powierzchnia niskiej podłogi [m²] – 9 pkt,
  • 3-częściowy zderzak przedni – 5 pkt,
  • Spełnienie wymogów odnoszących się do palności materiałów użytych wewnątrz konstrukcji oferowanych autobusów – 5 pkt,
  • Spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 5 pkt,
  • Zastosowanie aktywnego zawieszenia kompensującego pracę nadwozia podczas jazdy, niwelującego przechyły boczne i wzdłużne pojazdu poprzez zastosowanie amortyzatorów z elektrozaworami regulującymi automatycznie siłę tłumienia – 2 pkt,
  • Zużycie wodoru ≤6 [kg/100 km], potwierdzone dokumentem z testów zużycia wodoru w pojazdach elektrycznych zasilanych wodorem, test typu SORT 2 – 25 pkt,
  • Panoramiczna szyba czołowa – 6 pkt,
  • System wczesnej detekcji zagrożenia pożarowego baterii trakcyjnej działający na zasadzie wykrywania gazów (np. CO) powstających w początkowym etapie reakcji chemicznych wewnątrz cel baterii przed pojawieniem się ognia i wysokiej temperatury – 1 pkt,
  • Automatyczne schładzanie baterii w przypadku wykrycia zagrożenia pożarowego przez system wczesnej detekcji – 3 pkt,
  • Spełnienie wymogów Regulaminu 93 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu – 5 pkt,
  • Spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 3 pkt.
MPK Poznań ponownie wybiera autobusy wodorowe od Solarisa. Będzie ich miało 30 plus opcja.  
MPK Poznań ponownie wybiera autobusy wodorowe od Solarisa. Będzie ich miało 30 plus opcja.  

Trzy oferty

19 lipca MPK Poznań otworzyło oferty od trzech chętnych na dostawę pojazdów z takim napędem. Swoje propozycje przedstawili:

  • Daimler Buses Polska Sp. z o.o. – cena 18 542 250,00 PLN brutto / 15 075 000,00 PLN netto (zamówienie podstawowe), co daje jednostkowy koszt autobusu Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell w wysokości 3 015 000,00 PLN netto,
  • Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – cena 17 798 100,00 PLN brutto / 14 470 000,00 PLN netto (zamówienie podstawowe), co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 12 Hydrogen w wysokości 2 894 000,00 PLN netto,
  • PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. – cena 23 548 350,00 PLN brutto / 19 145 000,00 PLN netto (zamówienie podstawowe), co daje jednostkowy koszt autobusu NesoBus w wysokości 3 829 000,00 PLN netto.
MPK Poznań ponownie wybiera autobusy wodorowe od Solarisa. Będzie ich miało 30 plus opcja.  
MPK Poznań ponownie wybiera autobusy wodorowe od Solarisa. Będzie ich miało 30 plus opcja.  

Budżet zamawiającego

MPK Poznań miało na to zamówienie przygotowaną sumę 13 000 000,00 PLN brutto na zamówienie podstawowe. Na całość zamówienia z opcją, spółka przeznaczyła 28 782 000,00 PLN brutto. Oczekiwania zamawiającego znacznie różniły się od cen ofertowych, jednak Solaris, który złożył najtańszą ofertę, od samego początku był najbliżej wygranej. I tak się właśnie stało.

Zamawiający wybrał producenta z Bolechowa na podstawie oceny następujących kryteriów:

  • cena (72%),
  • właściwości techniczno-eksploatacyjne (10%),
  • warunki gwarancji i serwisu (15%),
  • gotowość techniczna (3%).

Solaris zdobył 97,55 pkt. Czekamy jeszcze na ocenę Daimler Buses Polska i NesoBus.

MPK Poznań ponownie wybiera autobusy wodorowe od Solarisa. Będzie ich miało 30 plus opcja.  
MPK Poznań ponownie wybiera autobusy wodorowe od Solarisa. Będzie ich miało 30 plus opcja.  

Specyfikacja techniczna

Wodorowe autobusy dla Poznania mają mieć długość od 11,5 do 12,0 m (+/- 15 cm). Pasażerowie będą wsiadać przez troje dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane centralnym asynchronicznym silnikiem elektrycznym, silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej lub silnikami elektrycznymi synchronicznymi umieszczonymi w piastach kół. Silnik/silniki będą miały sumaryczną moc minimum 150 kW.

Autobusy będą wyposażone w ogniwo paliwowe o mocy minimum 65 kW, zasilane wodorem z systemu zbiorników ciśnieniowych o pojemności minimum 1200 litrów i masie wodoru co najmniej 30 kg, co zapewni zasięg minimum 300 km na jednym tankowaniu. Autobusy będą miały baterie trakcyjne litowo-jonowe wykonane w technologii High Power o energii minimum 25 kWh, wspomagające pracę ogniwa paliwowego, które będą mogły być ładowane przez przyłącze plug-in.

Stanowisko pracy kierowcy będzie wyposażone w zamkniętą kabinę z oddzielnym wejściem. Pasażerowie skorzystają z siedzeń miękkich, wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym, które będą łatwe do montażu i demontażu.

Tablice i monitory

Tablice kierunkowe będą wyposażone w diody LED w kolorystyce ustalonej z zamawiającym. Wewnątrz pojazdów znajdą się tablice podsufitowe LED oraz boczne tablice LCD o przekątnej minimum 38 cali. Pojazdy będą także wyposażone w monitor LCD o przekątnej minimum 22 cali, służący głównie do emisji reklam.

Więcej informacji o przetargu znajduje się na stronie: mpkpoznan-pzp.logintrade.net.

Komentarze