Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Śląskie: Rusza nabór FRPA na 2026 rok. Budżet wyższy niż rok temu

infobus
28.11.2025 09:01
0 Komentarzy

21 listopada 2025 r. Wojewoda śląski ogłosił rozpoczęcie naboru wniosków o dopłaty na przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej w roku 2026 oraz latach kolejnych.

Nabór odbywa się w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych, a wnioski mogą składać wyłącznie uprawnieni organizatorzy publicznego transportu zbiorowego.

Rozkład jazdy:

  1. Ile wynosi łączna pula środków FRPA dla województwa śląskiego na 2026 rok?
  2. Do kiedy można składać wnioski w śląskim naborze FRPA?
  3. Jaka jest stała wysokość dopłaty z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych za 1 wozokilometr?

Do góry!

W edycji 2026 województwo śląskie ma spory wzrost środków w Polsce – z 82 000 000.00 w 2025 roku do 93 477 731,26 w 2026 roku, w tym:

  • kwota wcześniejszych wieloletnich umów obciążająca limit przyszłoroczny to 38.982.044,00 zł.
  • plus 54 495 687,26 zł

Łącznie daje to 93.477.731,26 zł, które mogą zostać zaangażowane w kontraktowanie lokalnych i powiatowych przewozów autobusowych.

Nabór potrwa do 5 grudnia 2025 r., do godz. 10:00, a miejscem złożenia dokumentów jest Śląski Urząd Wojewódzki przy ul. Jagiellońskiej 25 w Katowicach. Wnioski przyjmowane są wyłącznie poprzez e-Doręczenia lub platformę ePUAP, przy czym decyduje data i godzina wpływu do urzędu.

Uprawnionymi do naboru są: gminy, związki międzygminne, związki powiatowo-gminne, powiaty, związki powiatów oraz województwo. Wojewoda zapowiada, że umowy z organizatorami zostaną podpisane jeszcze w tym roku, co pozwoli przygotować harmonogram przewozów od 1 stycznia 2026 r.

FRPA pozostaje kluczowym instrumentem utrzymania i odbudowy siatki autobusowej poza dużymi miastami. Dopłacie podlegają wyłącznie linie wskazane jako niefunkcjonujące przez co najmniej trzy miesiące przed wejściem w życie ustawy lub takie, których umowy zawarto po maju 2019 r. Maksymalna stawka dopłaty pozostaje niezmienna i wynosi do 3 zł za 1 wozokilometr, natomiast organizator musi zapewnić minimum 10% wkładu własnego do ceny usługi przewozowej.

Wniosek musi być sporządzony na urzędowym formularzu, podpisany przez osoby upoważnione oraz kontrasygnowany przez skarbnika lub głównego księgowego. Wymagane załączniki obejmują kalkulacje pracy eksploatacyjnej, deficytu netto i wykazy przystanków. W przypadku wieloletnich umów (maksymalnie do końca 2028 r.) należy wypełnić osobne arkusze dla każdego roku. Złożenie wniosku z uchybieniami skutkuje jednokrotnym wezwaniem do poprawy – czasu na korektę będzie bardzo mało, zaledwie jeden dzień roboczy.

Śląski Urząd Wojewódzki wskazuje również, że do wypełnienia rubryk dotyczących powierzchni i liczby ludności należy korzystać wyłącznie z danych GUS za 2025 r., dostępnych w oficjalnych zestawieniach statystycznych. Wsparcie merytoryczne zapewnia urząd drogą mailową; pytania telefoniczne nie są rozpatrywane.

Poniżej porównanie budżetów FRPA poszczególnych województw na lata 2026 / 2025 i 2024:

Województwo Budżet 2026 Budżet 2025 (zł) Budżet 2024 (zł) Zmiana 24/25 (zł) Zmiana 24/25 (%)
Dolnośląskie 45 328 773,95 57 088 409.21 63 627 197.88 -6 538 788.67 -10.28%
Kujawsko-pomorskie 57 425 545,64 63 445 672.40 72 680 075.80 -9 234 403.40 -12.71%
Lubelskie Brak danych 59 632 641.82 83 771 076.94 -24 138 435.12 -28.81%
Lubuskie 31 825 347,18 40 204 642.10 44 954 905.54 -4 750 263.44 -10.57%
Łódzkie 73 599 009,60 47 490 168.99 54 840 680.74 -7 350 511.75 -13.40%
Małopolskie 75 000 000 81 221 360.26 51 592 876.09 29 628 484.17 +57.44%
Mazowieckie 102 614 656,49 85 338 835.76 81 123 209.74 4 215 626.02 +5.19%
Opolskie 38 700 344,88 33 471 246.34 37 670 120.14 -4 198 873.80 -11.14%
Podkarpackie 76 640 931,25 57 700 000.00 65 382 098.58 -7 682 098.58 -11.75%
Podlaskie 39 171 565,46 45 303 409.06 68 127 818.76 -22 824 409.70 -33.50%
Pomorskie 47 556 150,32 60 026 050.48 50 990 679.94 9 035 370.54 +17.72%
Śląskie 93 477 731,26 82 000 000.00 61 061 343.73 20 938 656.27 +34.28%
Świętokrzyskie 56 000 0000 42 712 960.42 66 971 372.76 -24 258 412.34 -36.23%
Warmińsko-mazurskie 60 780 763 52 288 147.33 76 381 980.91 -24 093 833.58 -31.54%
Wielkopolskie 65 376 467,76 55 724 110.65 62 266 049.41 -6 541 938.76 -10.50%
Zachodniopomorskie 49 000 000 57 666 879.00 58 602 513.04 -935 634.04 -1.60%

FRPA w regionie ma dużą skalę – dla porównania, w sąsiedniej Małopolsce w samym tylko 2025 r. dopłaty przekroczyły 81 mln zł i objęły 247 linii w ramach 65 zadań. Województwo śląskie, mając podobną liczbę beneficjentów i znaczne rozdrobnienie komunikacyjne, również należy do największych odbiorców funduszu w kraju.

Nabór na 2026 r. ma umożliwić stabilne utrzymanie linii lokalnych, szkolnych i powiatowych, a także dalszą odbudowę siatki połączeń w gminach o niskiej dostępności komunikacyjnej. W praktyce FRPA pozostaje w wielu miejscach jedynym mechanizmem umożliwiającym funkcjonowanie transportu autobusowego – zarówno w roli podstawowego środka podróży, jak i uzupełnienia oferty kolejowej.

Więcej na https://suw.bip.gov.pl/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych-o-charakterze-uzytecznosci-publicznej/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych-o-charakterze-uzytecznosci-publicznej.html

Komentarze