Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Škoda pokazała nowy elektrobus dla Pragi. Na bazie SOR ENS12

infobus
05.10.2025 17:01
0 Komentarzy

Na targach Busworld Europe 2025 w Brukseli Škoda Group zaprezentowała jeden z najbardziej oczekiwanych modeli elektrycznych – autobus SOR ENS 12.

Podobnie jak kiedyś z turecką Temsą, tym razem model dla stolicy Czech został przygotowany we współpracy z czeską firmą SOR Libchavy. Pojazd, który już od czerwca testowany jest w Pilznie, jest przeznaczony dla Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) – praskiego operatora transportu publicznego. To pierwsza tak szeroka współpraca Škody i SOR w obszarze e-mobilności.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki model autobusu elektrycznego zaprezentowała Škoda Group na targach Busworld Europe 2025 i z kim go opracowała?
  2. Ile autobusów SOR ENS 12 zamówił praski operator DPP i kiedy mają zostać dostarczone?
  3. Jakie są główne cechy techniczne i rozwiązania ładowania zastosowane w modelu SOR ENS 12?

Strategiczny kontrakt z DPP i jego realizacja

W listopadzie 2024 roku DPP zamówiło pierwszą transzę 18 autobusów elektrycznych SOR ENS 12 w ramach ramowej umowy zakładającej możliwość zakupu do 100 pojazdów. Wszystkie zamówione pojazdy mają zostać dostarczone do końca października 2025 roku. Co istotne, żaden z tych autobusów nie został jeszcze oficjalnie przekazany, jednak egzemplarze testowe są już w ruchu – służą weryfikacji działania napędu elektrycznego i osprzętu dostarczanego przez Škoda Electric.

Autobusy SOR ENS 12 dla Pragi napędzane są synchronicznym silnikiem trakcyjnym z magnesami trwałymi typu xHLU 3341 P/8, o mocy 160 kW. Energię dostarczają baterie NMC o nominalnej pojemności 308 kWh (użytkowa: ok. 197 kWh), chłodzone cieczą, co pozwala na efektywne zarządzanie temperaturą podczas eksploatacji miejskiej.

Pojazdy wyposażone są w dwie formy ładowania: pantograf dachowy (w technologii Wabtec LX1800) oraz specyficzny dla czeskiego rynku system dwubiegunowy, umożliwiający pobór energii z infrastruktury trolejbusowej. To rozwiązanie zapewnia większą elastyczność ładowania w warunkach miejskich.

Pojemność i komfort

SOR ENS 12 to niskopodłogowy autobus o długości 12 metrów, mogący przewozić do 92 pasażerów, z czego 29 na miejscach siedzących. Układ wnętrza oraz wyposażenie zostały dostosowane do potrzeb DPP, uwzględniając zarówno efektywność przewozu w godzinach szczytu, jak i komfort podróżnych.

Choć testy pojazdów trwają w Pilznie, ich przeznaczeniem jest Praga. Tamtejsza infrastruktura musi zostać dostosowana do obsługi systemu ładowania, co stanowi jeden z kluczowych elementów powodzenia projektu. Opóźnienia w dostawie pojazdów mogą wynikać nie tylko z potrzeb technicznego dopracowania systemów, ale też z uwarunkowań infrastrukturalnych i administracyjnych.

Udział Škody w projekcie to nie tylko napęd elektryczny. Grupa rozwija i produkuje szerokie spektrum komponentów do pojazdów szynowych i drogowych, w tym systemy zarządzania energią, konwersji mocy, sterowania oraz kompletne układy napędowe. Prezentując się na Busworld po raz drugi, Škoda podkreśla swój status nie tylko jako producenta komponentów, ale także jako partnera w pełni zaangażowanego w transformację transportu miejskiego.

Podsumowując: Busworld 2025 w Brukseli to idealna platforma do zaprezentowania tego typu rozwiązań – zwłaszcza w kontekście rosnącego zapotrzebowania na autobusy zeroemisyjne w miastach Europy Środkowo-Wschodniej. Nowe ENS 12 to wyraz ambicji Škody i SOR w dostarczaniu pojazdów, które łączą sprawdzoną inżynierię z przyszłościową wizją mobilności.

Škoda pokazała Busworld 2025 nowy elektrobus dla Pragi. Na bazie SOR ENS12
Škoda pokazała Busworld 2025 nowy elektrobus dla Pragi. Na bazie SOR ENS12

Komentarze