Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Serbia: Golden Dragon dostarcza także autobusy z silnikami CNG do Europy

infobus
04.12.2025 08:04
0 Komentarzy

W serbskim Kragujevcu rozpoczął się czteroletni program odnowy taboru autobusowego, w którym kluczową rolę odgrywają niskoemisyjne jednostki gazowe FPT Industrial.

Xiamen Golden Dragon Bus Co., Ltd. dostarczyła właśnie pierwszą partię autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, wyposażonych w silniki FPT Cursor 9 Euro VI Natural Gas. To kolejny dowód na to, że napęd gazowy pozostaje jednym z filarów dekarbonizacji transportu publicznego w Europie.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów ma trafić do Kragujevca w ramach czteroletniego programu?
  2. Jaką moc i maksymalny moment obrotowy ma silnik FPT Cursor 9 Euro VI Natural Gas?
  3. Na jakich trzech rodzajach paliwa może pracować Cursor 9 NG?

Gazowy napęd na trudny teren Bałkanów

Jak podkreśla FPT, to zamówienie wzmacnia pozycję producenta jako lidera w segmencie autobusów zasilanych paliwami gazowymi na rynku europejskim – segment ten firma rozwija już od 20 lat. Docelowo, w ciągu czterech lat do Kragujevca trafi 200 pojazdów, które mają zwiększyć zdolność przewozową operatora i wesprzeć lokalną strategię obniżania emisji CO₂ w komunikacji miejskiej.

Kragujevac leży w regionie o zróżnicowanym ukształtowaniu terenu i w klimacie kontynentalnym – z mroźnymi zimami i gorącymi latami. To oznacza bardzo wysokie wymagania wobec niezawodności napędu, szczególnie w komunikacji miejskiej, która musi funkcjonować niezależnie od warunków.

Gazowe autobusy Golden Dragon z silnikami Cursor 9 zostały zaprojektowane właśnie z myślą o takiej eksploatacji. Zestaw napędowy ma zapewniać stabilną pracę zarówno w ekstremalnie niskich, jak i wysokich temperaturach oraz w rejonach położonych nawet do 2000 m n.p.m.. Silnik ma zachowywać niską emisję spalin, wysoką niezawodność i pełną sprawność także na drogach górskich oraz w wymagających, wysokogórskich warunkach.

Cursor 9 NG – parametry i osiągi

FPT określa Cursor 9 Euro VI Natural Gas jako najmocniejszy silnik gazowy na rynku w swoim segmencie. Najważniejsze parametry jednostki zastosowanej w autobusach Golden Dragon to:

  • pojemność skokowa: 8,7 l
  • układ cylindrów: rzędowy, 6-cylindrowy
  • turbodoładowanie: WG (wastegate)
  • moc maksymalna: 360 KM
  • maksymalny moment obrotowy: 1640 Nm
  • norma emisji: Euro VI Step E2

Kluczowe jest to, że silnik gazowy oferuje taki sam moment obrotowy jak porównywalna jednostka wysokoprężna – a więc podobne możliwości eksploatacyjne – przy jednoczesnym obniżeniu hałasu, zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń. Osiąga to m.in. dzięki wielopunktowemu wtryskowi oraz pracy w cyklu stechiometrycznym.

Cursor 9 NG może pracować na CNG, LNG oraz biometanie, co dodatkowo zwiększa jego potencjał w procesie dekarbonizacji – zwłaszcza tam, gdzie operatorzy mają dostęp do odnawialnego biogazu. FPT podkreśla, że silnik wyróżnia się wysoką trwałością, prostą obsługą oraz długimi interwałami serwisowymi – w aplikacji miejskiej wymiana oleju może następować co 40 tys. km, co ma bezpośrednie przełożenie na niższe koszty eksploatacji.

10 lat współpracy i 3000 napędów

Partnerstwo FPT i Xiamen Golden Dragon trwa od 2014 r. W tym czasie producent układów napędowych dostarczył już ok. 3000 silników do autobusów międzymiastowych, miejskich i autokarów klasy premium, z czego ok. 600 sztuk stanowią jednostki na gaz ziemny.

Taka skala współpracy – i jej kontynuacja w postaci programu dla Kragujevca – pokazuje, że Golden Dragon konsekwentnie stawia na technologię FPT, ceniąc niezawodność, wsparcie serwisowe i długoterminowe zaplecze techniczne.

Dekarbonizacja w praktyce

Jak podkreśla Eugenia Valente, wiceprezes FPT Asia & ANZ, celem producenta jest realne wspieranie procesów dekarbonizacji i lokalnych polityk klimatycznych, a nie tylko spełnianie wymogów homologacyjnych. Natural gas – w połączeniu z biometanem – pozostaje dla wielu miast w Europie i poza nią ważnym ogniwem przejściowym między klasycznym dieslem a napędami bateryjnymi i wodorowymi.

Dzięki projektowi w Kragujevcu FPT łączy kilka elementów szczególnie istotnych z perspektywy transportu publicznego:

  • redukcję emisji przy zachowaniu parametrów eksploatacyjnych zbliżonych do diesla,
  • dopasowanie do trudnego terenu i wymagającego klimatu,
  • niższe całkowite koszty posiadania (TCO), m.in. dzięki dłuższym przebiegom międzyprzeglądowym,
  • możliwość włączenia do miksu paliw biometanu, co znacząco obniża ślad węglowy.

W efekcie Kragujevac dołącza do rosnącej grupy miast, które odchodzą od klasycznych napędów wysokoprężnych, ale – zamiast gwałtownego przejścia tylko na elektromobilność bateryjną – stawiają na wielotorową transformację: CNG/LNG, biometan, a w kolejnych etapach również napędy zeroemisyjne.

Dla operatorów komunikacji w Europie Środkowo-Wschodniej to ważny sygnał, że technologia gazowa nadal ma mocną pozycję w segmencie autobusów miejskich, szczególnie tam, gdzie infrastruktura dla paliw alternatywnych i budżety inwestycyjne rozwijają się stopniowo, a nie rewolucyjnie. Dodatkowo mają w ofercie także chińscy producenci.

Komentarze