Serbia: Golden Dragon dostarcza także autobusy z silnikami CNG do Europy
W serbskim Kragujevcu rozpoczął się czteroletni program odnowy taboru autobusowego, w którym kluczową rolę odgrywają niskoemisyjne jednostki gazowe FPT Industrial.
Xiamen Golden Dragon Bus Co., Ltd. dostarczyła właśnie pierwszą partię autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, wyposażonych w silniki FPT Cursor 9 Euro VI Natural Gas. To kolejny dowód na to, że napęd gazowy pozostaje jednym z filarów dekarbonizacji transportu publicznego w Europie.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów ma trafić do Kragujevca w ramach czteroletniego programu?
- Jaką moc i maksymalny moment obrotowy ma silnik FPT Cursor 9 Euro VI Natural Gas?
- Na jakich trzech rodzajach paliwa może pracować Cursor 9 NG?
Gazowy napęd na trudny teren Bałkanów
Jak podkreśla FPT, to zamówienie wzmacnia pozycję producenta jako lidera w segmencie autobusów zasilanych paliwami gazowymi na rynku europejskim – segment ten firma rozwija już od 20 lat. Docelowo, w ciągu czterech lat do Kragujevca trafi 200 pojazdów, które mają zwiększyć zdolność przewozową operatora i wesprzeć lokalną strategię obniżania emisji CO₂ w komunikacji miejskiej.
Kragujevac leży w regionie o zróżnicowanym ukształtowaniu terenu i w klimacie kontynentalnym – z mroźnymi zimami i gorącymi latami. To oznacza bardzo wysokie wymagania wobec niezawodności napędu, szczególnie w komunikacji miejskiej, która musi funkcjonować niezależnie od warunków.
Gazowe autobusy Golden Dragon z silnikami Cursor 9 zostały zaprojektowane właśnie z myślą o takiej eksploatacji. Zestaw napędowy ma zapewniać stabilną pracę zarówno w ekstremalnie niskich, jak i wysokich temperaturach oraz w rejonach położonych nawet do 2000 m n.p.m.. Silnik ma zachowywać niską emisję spalin, wysoką niezawodność i pełną sprawność także na drogach górskich oraz w wymagających, wysokogórskich warunkach.
Cursor 9 NG – parametry i osiągi
FPT określa Cursor 9 Euro VI Natural Gas jako najmocniejszy silnik gazowy na rynku w swoim segmencie. Najważniejsze parametry jednostki zastosowanej w autobusach Golden Dragon to:
- pojemność skokowa: 8,7 l
- układ cylindrów: rzędowy, 6-cylindrowy
- turbodoładowanie: WG (wastegate)
- moc maksymalna: 360 KM
- maksymalny moment obrotowy: 1640 Nm
- norma emisji: Euro VI Step E2
Kluczowe jest to, że silnik gazowy oferuje taki sam moment obrotowy jak porównywalna jednostka wysokoprężna – a więc podobne możliwości eksploatacyjne – przy jednoczesnym obniżeniu hałasu, zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń. Osiąga to m.in. dzięki wielopunktowemu wtryskowi oraz pracy w cyklu stechiometrycznym.
Cursor 9 NG może pracować na CNG, LNG oraz biometanie, co dodatkowo zwiększa jego potencjał w procesie dekarbonizacji – zwłaszcza tam, gdzie operatorzy mają dostęp do odnawialnego biogazu. FPT podkreśla, że silnik wyróżnia się wysoką trwałością, prostą obsługą oraz długimi interwałami serwisowymi – w aplikacji miejskiej wymiana oleju może następować co 40 tys. km, co ma bezpośrednie przełożenie na niższe koszty eksploatacji.
10 lat współpracy i 3000 napędów
Partnerstwo FPT i Xiamen Golden Dragon trwa od 2014 r. W tym czasie producent układów napędowych dostarczył już ok. 3000 silników do autobusów międzymiastowych, miejskich i autokarów klasy premium, z czego ok. 600 sztuk stanowią jednostki na gaz ziemny.
Taka skala współpracy – i jej kontynuacja w postaci programu dla Kragujevca – pokazuje, że Golden Dragon konsekwentnie stawia na technologię FPT, ceniąc niezawodność, wsparcie serwisowe i długoterminowe zaplecze techniczne.
Dekarbonizacja w praktyce
Jak podkreśla Eugenia Valente, wiceprezes FPT Asia & ANZ, celem producenta jest realne wspieranie procesów dekarbonizacji i lokalnych polityk klimatycznych, a nie tylko spełnianie wymogów homologacyjnych. Natural gas – w połączeniu z biometanem – pozostaje dla wielu miast w Europie i poza nią ważnym ogniwem przejściowym między klasycznym dieslem a napędami bateryjnymi i wodorowymi.
Dzięki projektowi w Kragujevcu FPT łączy kilka elementów szczególnie istotnych z perspektywy transportu publicznego:
- redukcję emisji przy zachowaniu parametrów eksploatacyjnych zbliżonych do diesla,
- dopasowanie do trudnego terenu i wymagającego klimatu,
- niższe całkowite koszty posiadania (TCO), m.in. dzięki dłuższym przebiegom międzyprzeglądowym,
- możliwość włączenia do miksu paliw biometanu, co znacząco obniża ślad węglowy.
W efekcie Kragujevac dołącza do rosnącej grupy miast, które odchodzą od klasycznych napędów wysokoprężnych, ale – zamiast gwałtownego przejścia tylko na elektromobilność bateryjną – stawiają na wielotorową transformację: CNG/LNG, biometan, a w kolejnych etapach również napędy zeroemisyjne.
Dla operatorów komunikacji w Europie Środkowo-Wschodniej to ważny sygnał, że technologia gazowa nadal ma mocną pozycję w segmencie autobusów miejskich, szczególnie tam, gdzie infrastruktura dla paliw alternatywnych i budżety inwestycyjne rozwijają się stopniowo, a nie rewolucyjnie. Dodatkowo mają w ofercie także chińscy producenci.



Komentarze