Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Scania-Castrosua Nelec na pierwszych testach w Polsce. W PKS Polbus Wrocław

infobus
01.12.2025 07:01
0 Komentarzy

Autobus elektryczny Scania-Castrosua Nelec LE rozpoczął testy liniowe w ruchu regionalnym we współpracy z Polbus-PKS.

To pierwszy sprawdzian tego typu pojazdu w naszym kraju, który został zorganizowany przez Scania Polska. Testy ruszyły 21 listopada 2025 r. na linii 522, a następnie od 28 listopada na trasie 504. Ich celem jest odpowiedź na pytanie, czy technologia BEV może realnie wejść do codziennych dojazdów na trasach podmiejskich o dużym obciążeniu. O premierze tego autobusu na Busworld 2023, a potem na FIAA 2024 – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakiej linii rozpoczęły się testy autobusu Scania-Castrosua Nelec?
  2. Jaki jest deklarowany zasięg testowanego modelu?
  3. Który producent dostarcza baterie do tego pojazdu?
Scania-Castrosua Nelec na testach pod Wrocławiem. Polbus sprawdza pierwszy testowy elektrobus Scania-Castrosua Nelec od Scania Polska.
Scania-Castrosua Nelec na testach pod Wrocławiem. Polbus sprawdza pierwszy testowy elektrobus Scania-Castrosua Nelec od Scania Polska.

Elektryk na linii 504

Od 21 listopada do 27 listopada PKS testował autobus elektryczny Scania-Castrosua Nelec na trasie Sobótka–Wrocław–Sobótka. Od 28 listopada 2025 r. ten pojazd przeszedł na na trasę Oleśnica–Wrocław. To najnowszy model, który powstały we współpracy Scania (podwozie) i hiszpańskiego producenta nadwozi Castrosua. Aktualnie pojazd realizuje wybrane kursy linii 504, jednej z najbardziej intensywnych w codziennych dojazdach do Wrocławia.

Jak informuje Polbus-PKS: „Testy mają pokazać, czy takie autobusy poradzą sobie na codziennych dojazdach do miasta, w realnym obciążeniu pasażerskim.”

Niskowejściowa, 12-metrowa Scania kursuje na kursach do Oleśnicy i z powrotem, w tym w godzinach zwiększonego ruchu, gdzie kluczowym wyzwaniem są korki, zmienne tempo jazdy oraz wyższa niż w miejskich liniach prędkość przelotowa.

Prezes PKS Polbus Jerzy Michalak podkreśla: „To kolejny etap rzetelnej oceny, czy takie pojazdy mogą realnie sprawdzić się w regionalnym transporcie pasażerskim. Możliwość porównania działania elektrycznej Scanii na dwóch relacjach o zupełnie odmiennej charakterystyce pozwoli nam ocenić, gdzie tego typu rozwiązania mają największy potencjał w transporcie regionalnym. Ważnym elementem testów mają być również opinie pasażerów, które uzupełnią dane techniczne o ocenę komfortu podróży.”

Dodajmy, że wcześniej Polbus-PKS eksploatował ten elektryczny autobus na trasie 522 Sobótka–Wrocław. Teraz przewoźnik porówna zachowanie technologii BEV na dwóch relacjach o skrajnie różnym profilu.

„Chciałbym, by w przyszłości tego rodzaju bezemisyjne i ekologiczne pojazdy weszły na stałe do komunikacji. Trasa do Wrocławia jest ważna dla mobilności oleśniczan. To niezwykle ważne, by w bezpiecznych i komfortowych warunkach mogli docierać do pracy, na uczelnię czy też po to, by załatwić zwykłe codzienne sprawy we Wrocławiu.”

Trochę techniki

Testowany autobus to model oparty na platformie Scania BEV z nadwoziem Castrosua Nelec / 75CS, zaprezentowanym wcześniej na Busworld Europe 2023. Jego podstawowe dane to:

  • Silnik elektryczny Scania: 250 kW mocy ciągłej przy 1 750 rpm
  • Baterie: produkcja we współpracy z Northvolt (Szwecja)
  • Zasięg deklarowany: do 520 km w zależności od konfiguracji
  • Zabudowa: niskowejściowa / niskopodłogowa (klasa I / II)
  • Zastosowanie: linie miejskie, podmiejskie, regionalne
  • Możliwości ładowania: szybkie i wolne / pantograf zależnie od konfiguracji

Z kolei testowy pojazd wyposażono m.in. w:

  • kamery zastępujące lusterka,
  • monitoring 360°,
  • rekuperację energii,
  • pompę ciepła,
  • pełne oświetlenie LED,
  • system przeciwpożarowy Fogmaker,
  • fotele z trzypunktowymi pasami,
  • porty USB.

To konfiguracja charakterystyczna dla transportu miejskiego, lecz Scania Polska chce pokazać, że jej elektrobusy mają potencjał również w ruchu podmiejskim i lokalnym.

Komentarze