Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Renault chce wrócić do transportu publicznego. Trzy testy minibusów autonomicznych

infobus
18.03.2025 14:06
0 Komentarzy

Renault – kiedyś znany producent autobusów – chce ponownie wrócić do branży, ale już w obszarze autonomicznego transportu publicznego.

Francuska firma współpracując z WeRide, jednym z liderów technologii autonomicznej jazdy, francuski producent przeprowadza kolejne testy elektrycznych minibusów autonomicznych, mające na celu udowodnienie efektywności tego rozwiązania w różnych środowiskach transportowych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są trzy lokalizacje testów autonomicznych minibusów Renault i WeRide?
  2. Jakie są główne cele wdrożenia autonomicznych minibusów w Valence?
  3. Jaką rolę pełnią autonomiczne pojazdy WeRide na lotnisku w Zurychu?
Renault chce ponownie wejść w transport publiczny. Testy minibusów autonomicznych
Renault chce ponownie wejść w transport publiczny. Testy minibusów autonomicznych: Barcelona

Z WeRide

W maju 2024 roku Renault, wraz z WeRide, po raz pierwszy w Europie wprowadziło autonomiczne minibusy na otwartą trasę publiczną podczas turnieju Roland-Garros. Pojazdy pokonały łącznie 1 000 km i przewiozły 700 pasażerów, co potwierdziło zarówno dojrzałość technologii, jak i jej potencjał w przyszłości transportu miejskiego.

Po udanych testach w Paryżu, lokalne władze oraz operatorzy transportu publicznego w Europie wyraziły rosnące zainteresowanie wdrożeniem tych rozwiązań w swoich regionach. W marcu 2025 roku ruszyły kolejne eksperymenty, obejmujące trzy różne środowiska:

  • centrum Barcelony,
  • przedmieścia Valence
  • oraz zamkniętą przestrzeń na lotnisku w Zurychu.
Renault chce ponownie wejść w transport publiczny. Testy minibusów autonomicznych: Barcelona
Renault chce ponownie wejść w transport publiczny. Testy minibusów autonomicznych: Barcelona

W gęstym ruchu miejskim

Od 10 do 14 marca w Barcelonie Renault i WeRide umożliwiły mieszkańcom i turystom doświadczenie przyszłości miejskiej mobilności. Dwa autonomiczne minibusy elektryczne kursowały na 2,2-kilometrowej trasie, zatrzymując się na czterech przystankach w centrum miasta.

Każdy minibus osiąga prędkość do 40 km/h i ma zasięg do 120 km na jednym ładowaniu. Wyposażony jest w 10 kamer i osiem lidarów, co zapewnia mu bezpieczną nawigację w ruchu miejskim. Testy mają na celu udowodnienie, że tego typu pojazdy mogą poprawić dostępność transportu publicznego, ograniczyć zatłoczenie miast i obniżyć emisję CO₂.

Renault chce ponownie wejść w transport publiczny. Testy minibusów autonomicznych: Barcelona

Transport miejski na przedmieściach

Miasto Valence we Francji podjęło decyzję o wdrożeniu komercyjnej usługi autonomicznych minibusów już od lipca 2025 roku. Obecnie, od 10 marca do 19 kwietnia, trwa faza testowa dwóch pojazdów kursujących na 3,3-kilometrowej trasie, łączącej stację kolejową TGV z parkami biznesowymi.

Trasa obsługuje ponad 150 firm i 3 000 pracowników, zapewniając dojazd ze stacji do parkingu długoterminowego i strefy gastronomicznej. Testy realizowane są we współpracy z operatorem transportu publicznego beti, ubezpieczycielem Macif oraz WeRide i Renault Group. Głównym celem wdrożenia jest zwiększenie dostępności transportu w rejonach podmiejskich, zmniejszenie ruchu samochodowego i poprawa dostępu do miejsc pracy.

Renault chce ponownie wejść w transport publiczny. Testy minibusów autonomicznych:
Renault chce ponownie wejść w transport publiczny. Testy minibusów autonomicznych

Pojazdy autonomiczne na lotnisku

Od stycznia 2025 roku WeRide testuje autonomiczne minibusy na terenie lotniska w Zurychu. Pojazdy służą do przewożenia pracowników między terminalami, minimalizując konieczność użycia tradycyjnych autobusów.

To unikalne wdrożenie pozwala zweryfikować skuteczność systemów autonomicznych w warunkach wysokich wymagań bezpieczeństwa, takich jak przestrzenie lotniskowe, gdzie ruch pieszy, kołowy i operacje lotnicze wymagają precyzyjnego zarządzania ruchem.

I na koniec podsumowanie: Renault realizuje zróżnicowaną strategię rozwoju autonomicznych pojazdów, oddzielając segment transportu indywidualnego od transportu publicznego. W przypadku samochodów osobowych koncern skupia się na zaawansowanych systemach wsparcia kierowcy (ADAS) na poziomie L2 i L2+, które poprawiają bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Natomiast w sektorze transportu zbiorowego Renault widzi przyszłość w pojazdach o autonomii poziomu L4 – zdolnych do samodzielnej jazdy w określonych warunkach, ale monitorowanych zdalnie. Według prognoz, w nadchodzącej dekadzie w europejskich miastach potrzebne będą tysiące autonomicznych minibusów elektrycznych, aby sprostać wymogom stref niskiej emisji i rosnącym potrzebom transportowym.

Renault Group planuje wprowadzenie elektrycznej platformy autobusowej z opcją automatyzacji już w 2030 roku, otwierając nowe możliwości dla mobilności miejskiej. Z kolei eRide to jeden z wiodących graczy w dziedzinie automatyzacji pojazdów. Posiada ponad 1 200 autonomicznych pojazdów, które przejechały ponad 40 milionów kilometrów w Azji, na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Północnej. Firma rozwija rozwiązania autonomiczne dla transportu publicznego, w tym ponad 300 minibusów bez kierowcy. W Europie WeRide wspólnie z Renault prowadzi wdrożenia autonomicznych pojazdów z poziomem L4, które w przyszłości mogą zrewolucjonizować miejską mobilność.

Renault chce ponownie wejść w transport publiczny. Testy minibusów autonomicznych
Renault chce ponownie wejść w transport publiczny. Testy minibusów autonomicznych

Komentarze