Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Raport KE: Kierowcy autobusów są pod presją. Zmęczenie i rosnące ryzyko

infobus
22.10.2025 13:03
0 Komentarzy

Opublikowany w lutym 2025 roku raport Komisji Europejskiej pt. „Professional Drivers of HGVs and Buses” ujawnia niepokojący obraz sytuacji zawodowych kierowców autobusów w Unii Europejskiej.

Dokument, będący częścią serii tematycznych opracowań nt. bezpieczeństwa ruchu drogowego, zestawia dane o wypadkach, przyczynach kolizji oraz stanie zdrowia kierowców.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie główne wnioski dotyczące warunków pracy kierowców autobusów przedstawia raport Komisji Europejskiej z 2025 roku?
  2. Jakie czynniki najczęściej przyczyniają się do wypadków z udziałem autobusów według raportu?
  3. Jakie rozwiązania wskazano jako kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa i zdrowia kierowców autobusów w UE?
Polska osiągnęła jeden z najwyższych wyników w Europie pod względem liczby wypadków z udziałem autobusów
Polska osiągnęła jeden z najwyższych wyników w Europie pod względem liczby wypadków z udziałem autobusów

10 procentowy wakat

Raport dotyczy kierowców autobusów i autokarów wykonujących regularne przewozy pasażerskie na terenie Unii Europejskiej. Pokazuje, że choć autobus to środek transportu uznawany za relatywnie bezpieczny, to jego kierowca funkcjonuje w coraz bardziej wymagającym i ryzykownym środowisku.

W 2023 roku w wypadkach z udziałem autobusów zginęły 462 osoby, z czego 80% stanowiły inne osoby niż pasażerowie autobusu, głównie piesi. Charakterystyczne dla autobusów są potrącenia pieszych na przejściach i w przestrzeni miejskiej. Jednocześnie wypadki z udziałem autobusów częściej mają miejsce w miastach niż na trasach szybkiego ruchu. Autorzy raportu podkreślają też, że wiele incydentów nie jest efektem zderzenia, lecz wynika z gwałtownych manewrów: hamowania lub przyspieszania, przez co pasażerowie doznają urazów wskutek upadków.

Dane zebrane w raporcie pokazują, że warunki pracy kierowców autobusów należą do najbardziej wymagających w sektorze transportu. Nieregularne godziny pracy, presja czasu, odpowiedzialność za pasażerów oraz długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej prowadzą do chronicznego zmęczenia i problemów zdrowotnych. Aż 10% stanowisk pracy dla kierowców autobusów w UE pozostaje nieobsadzonych.

Raport Komisji Europejskiej pt. "Professional Drivers of HGVs and Buses"
Raport Komisji Europejskiej pt. „Professional Drivers of HGVs and Buses”

Jaki obraz się wyłania?

Raport ukazuje kierowcę autobusu jako osobę pracującą w warunkach wysokiego obciążenia psychofizycznego. W badaniach wskazuje się na ponadprzeciętny poziom zmęczenia, otyłości, problemów kardiologicznych i zaburzeń snu (jak bezdech senny), które realnie obniżają bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu. Kierowcy autobusów są rzadziej ofiarami wypadków niż inni uczestnicy, ale często to na nich spoczywa odpowiedzialność za błędy wynikające z przeciążenia pracą lub niedopasowania infrastruktury.

Wysokie tempo pracy i bezpośrednia styczność z pasażerami narażają kierowców na rozproszenie uwagi. Interakcje z pasażerami to, jak pokazuje raport, jeden z najczęstszych czynników dekoncentracji. Część operatorów instaluje monitoring oraz prowadzi szkolenia z bezpieczeństwa, ale efektywność takich działań wciąż jest oceniana jako ograniczona.

Jak pokazuje pierwszy wykres, Polska osiągnęła jeden z najwyższych wyników w Europie pod względem liczby wypadków z udziałem autobusów. To niepokojąca statystyka, która plasuje nas w europejskiej czołówce i potwierdza potrzebę pilnych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa kierowców i pasażerów transportu zbiorowego.

Raport Komisji Europejskiej pt. "Professional Drivers of HGVs and Buses"
Raport Komisji Europejskiej pt. „Professional Drivers of HGVs and Buses”

Raport pokazuje też rosnące znaczenie infrastruktury drogowej i technologii w ograniczaniu skutków błędów. Nowe pojazdy muszą spełniać normy zwiększające widoczność kierowcy (Direct Vision), mieć systemy awaryjnego hamowania (AEBS), inteligentnego asystenta prędkości (ISA) i monitoringu uwagi. Jednak technologia to tylko część rozwiązania. Raport wskazuje na potrzebę poprawy warunków pracy, zdrowia i kultury bezpieczeństwa w firmach.

Najważniejsze wnioski? Kierowcy autobusów to profesjonaliści działający w stresującym środowisku. Wypadki to często efekt splotu zmęczenia, presji czasu i nieadekwatnej infrastruktury. Dla bezpieczeństwa pasażerów, kierowców i innych uczestników ruchu potrzeba bardziej zintegrowanych działań – od szkoleń i technologii, po zmiany w kulturze pracy i projektowaniu dróg.

[Pełny raport do pobrania: European Road Safety Observatory (2025). „Professional Drivers of HGVs and Buses„]

Raport Komisji Europejskiej pt. "Professional Drivers of HGVs and Buses"
Raport Komisji Europejskiej pt. „Professional Drivers of HGVs and Buses”

Komentarze