Przełomowy rok dla Arthur Bus: Umowa z MPK Lublin plus pierwszy sukces w Niemczech
Pierwsze poważne sukcesy rynkowe niezależnego producenta autobusów Arthur Bus z fabryką w Lublinie zapowiadają mocny rok 2025.
To przede wszystkim największy w historii niemiecko-polskiego producenta kontrakt na 20 autobusów wodorowych Arthur H2 Zero dla MPK Lublin. Jego wartość to ponad 15 milionów euro. Do tego dochodzi niemiecka premiera i zwycięstwo w przetargu w aglomeracji Bremerhaven. Plus zapowiedź dostaw pojazdów dla MZA Warszawa w ramach unijnego programu HySpark.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów wodorowych Arthur H2 Zero zostało zamówionych przez MPK Lublin?
- W jakim mieście Arthur Bus otworzył nowy zakład produkcyjny?
- Jaki typ akumulatorów zastosowano w autobusach Arthur H2 Zero?
Kamienie milowe
W 2025 roku Arthur Bus osiągnął kluczowe kamienie milowe w postaci podpisania wielomilionowej umowy na zamówienie 20 autobusów wodorowych dla MPK Lublin, otwarcia nowego zakładu produkcyjnego i udanego wejścia na rynek niemiecki.
Niewątpliwie najważniejsze wydarzenie to podpisanie z końcem kwietnia kontraktu o wartości ponad 15 milionów euro na dostawę 20 bezemisyjnych autobusów H2 i dla MPK Lublin. Pojazdy wejdą do eksploatacji najpóźniej w pierwszym kwartale 2026 r. i powiększą miejską flotę wodorową do łącznie 24 autobusów. Projekt jest wspierany przez program unijny „Zielony Transport Publiczny”, a prezydent Lublina podkreślił podczas podpisania umowy: „Autobus wodorowy to przyszłość transportu publicznego, ponieważ łączy ekologię z codzienną praktycznością”.
Arthur Bus zaznacza swoją obecność również w Niemczech: w procesie przetargowym w obszarze metropolitalnym Bremerhaven, gdzie spółce udało się zatem wejść na niemiecki rynek usług transportowych. Zamówione pojazdy są już w fazie produkcji. Pierwsze egzemplarze z zakładu w Lublinie mają zostać dostarczone do Niemiec jeszcze w tym roku.
Nowy zakład
Przydatność autobusu Arthur H2 Zero do codziennego użytku została potwierdzona także licznymi praktycznymi testami w Niemczech, Austrii i Polsce. Pojazd ten woził gości VIP podczas szczytu Ludwiga Erharda nad jeziorem Tegernsee, wiodącego wydarzenia dla niemieckiej elity politycznej i biznesowej.
Co ważne dla nas – w tym roku Arthur Bus otworzył w Lublinie nowy zakład produkcyjny o powierzchni około 10 000 metrów kwadratowych, co stanowi wyraźny sygnał w stronę dalszego międzynarodowego rozwoju. Zakład umożliwia produkcję autobusów wodorowych w trzycyfrowej ilości rocznie i spełnia wysokie standardy wydajności, jakości i zrównoważonego rozwoju.
-„Dzięki elastycznej i zrównoważonej koncepcji produkcji i lokalizacji, a także najwyższym standardom wydajności i jakości, Arthur jest wyjątkowy w swoim segmencie jako producent autobusów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Jesteśmy dumni, że po tak krótkim czasie możemy świętować ten kamień milowy w rozwoju i industrializacji Grupy” – powiedział Martin Lischka, nowy Co-CEO Arthur Holding.
Siła innowacji
Autobusy Arthur Bus łączą najnowocześniejsze wodorowe ogniwa paliwowe z trwałymi i bezpiecznymi akumulatorami litowo-tytanowymi (LTO). Ta kombinacja zapewnia zasięg ponad 500 kilometrów przy pojemności zbiorników paliwa H2 wynoszącej 37,5 kg, krótkie czasy tankowania i cichą, bezemisyjną pracę – dobre warunki do wykorzystania w miejskich i regionalnych usługach transportowych.
-„Nasze pojazdy łączą najnowszą technologię ogniw paliwowych z energooszczędnymi akumulatorami LTO. Są one nie tylko całkowicie bezemisyjne, ale także wyjątkowo łatwe w utrzymaniu i bezpieczne” – podsumował Philipp Glonner, CEO Arthur Bus.
Modułowa koncepcja napędu i akumulatorów trakcyjnych umożliwia elastyczne dostosowanie do indywidualnych wymagań klientów i profili zastosowań. Uzupełnieniem są usługi cyfrowe, takie jak narzędzia do zarządzania flotą, konserwacja predykcyjna oraz modułowa oferta części zamiennych i usług. Zmniejsza to koszty operacyjne i maksymalizuje dostępność pojazdów – decydujący czynnik dla operatorów komunalnych i prywatnych.
Firma podkreśla Europejski rynek autobusów bezemisyjnych dynamicznie rośnie. Do 2024 r. co drugi nowo zarejestrowany autobus miejski w UE był już bezemisyjny, a autobusy wodorowe stają się coraz bardziej kluczowe, zwłaszcza na dłuższych dystansach i wymagających profilach zastosowań.
Komentarze