Pruszków blisko wyboru operatora autobusów miejskich. Dwie oferty i 132 mln zł w puli
21 maja 2025 roku Miasto Pruszków otworzyło oferty w przetargu na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
Przedmiotem zamówienia jest obsługa miejskich linii autobusowych przez okres 8 lat. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile lat ma obowiązywać nowy kontrakt na obsługę komunikacji miejskiej w Pruszkowie?
- Który oferent zaproponował autobusy marki Solaris?
- Jakie autobusy elektryczne (marka i model) zaoferowało konsorcjum PKS Gostynin i PKS Skierniewice?
Dziesięć linii przez osiem lat
Pruszkowskie zamówienie dotyczy obsługi dziesięciu linii komunikacji miejskiej – zarówno na terenie samego Pruszkowa, jak i pobliskich miejscowości, m.in. Piastowa i Ożarowa Mazowieckiego – od 1 lipca 2026 r. przez okres 96 miesięcy. Wykonawca musi zapewnić flotę 19 niskopodłogowych autobusów, w tym dwa pojazdy rezerwowe. Kontrakt obejmuje trzy typy taboru:
- autobus spalinowy MN (7,5–8,0 m) do obsługi szkolnej linii nr 9,
- cztery autobusy elektryczne eKN (8,9–9,4 m), głównie na linie 2 i 10 oraz
- 14 szt. spalinowych autobusów KN (10,3–10,8 m), z czego dwa będą pełniły funkcję rezerwy.
Dwie oferty
Wpłynęły dwie oferty:
- Firma RELOBUS Transport Polska Sp. z o.o. z Torunia zaproponowała stawkę 14,02 PLN brutto (12,98 PLN netto) za 1 wozokilometr, co dało łączną cenę 132.525.645,75 PLN brutto.
- Z kolei konsorcjum PKS Gostynin i PKS Skierniewice zaoferowało 10,50 PLN brutto (9,72 PLN netto), co przełożyło się na 99.241.084,48 PLN brutto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 6.000.000 PLN brutto, co oznacza planowaną jednostkową stawkę 12,00 PLN brutto (11,11 PLN netto) za jeden wozokilometr.
Oznacza to, że oferta konsorcjum mieści się w założonym budżecie, podczas gdy propozycja Relobusa przekracza zakładany koszt o ponad 33 miliony złotych. Różnica cen jednostkowych pomiędzy ofertami wynosi 3,50 PLN brutto, co w przypadku kontraktu obejmującego ponad 9,45 miliona wozokilometrów daje kilkudziesięciomilionowe rozbieżności w całkowitej wartości ofert.
Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena – 100%
Jakie autobusy?
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Marcina Gromadzkiego z firmy PTC, która pracuje nad optymalizacją pruszkowskiej komunikacji miejskiej, oferty obu wykonawców znacząco różnią się pod względem proponowanego taboru. RELOBUS Transport Polska Sp. z o.o. zaproponował autobusy znanego producenta z Unii Europejskiej – Solaris. W segmencie pojazdów elektrycznych typu eKN toruńska spółka wskazała modele Solaris Urbino 9 LE electric, a w przypadku pojazdów spalinowych KN – modele Solaris Urbino 10,5. Warto zaznaczyć, że wybór tej renomowanej marki, obecnej na rynku polskim od lat, mógł istotnie wpłynąć na wyższą stawkę za wozokilometr.
Z kolei konsorcjum PKS Gostynin i PKS Skierniewice postawiło na pojazdy spoza Unii Europejskiej. W segmencie KN zaoferowano midibusy Otokar Kent C o długości 10,8 m – popularne m.in. w Rumunii i Turcji. Autobusy elektryczne eKN mają pochodzić od chińskiego producenta King Long, a konkretnie chodzi o model King Long PEV9. W zadaniu obejmującym autobus typu MN do obsługi linii szkolnej zaoferowano MAN Mercus TGE 6.180 – minibus z niską podłogą już za przednią osią.
Zestawienie propozycji taborowych wyraźnie pokazuje strategiczne podejście obu oferentów: Relobus stawia na jakość i ugruntowaną markę europejską, konsorcjum PKS-ów – na optymalizację kosztów poprzez wybór marek mniej znanych w Polsce, ale tańszych w zakupie i eksploatacji.
Dodajmy na koniec, że w przypadku wyłonienia wykonawcy zgodnie z harmonogramem, nowy operator rozpocznie świadczenie usług od 1 lipca 2026 roku, a zakończy kontrakt 30 czerwca 2034 roku. Link do SWZ i pełnej dokumentacji postępowania
Komentarze