Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów nowych w I połowie 2025 roku. Czerwiec wyhamował sprzedaż

infobus
28.07.2025 19:02
0 Komentarzy

Poprzedni miesiąc zakończył się mocnym akcentem, notując wzrosty we wszystkich kluczowych segmentach. W czerwcu już tak dobrze nie było – dwa najważniejsze segmenty zamknęły miesiąc na minusie.

Czerwiec przyniósł kolejne przetasowania na liście rankingowej autobusowych marek w Polsce, co było konsekwencją słabszej sprzedaży pojazdów miejskich i wzrostu udziału autobusów międzymiastowych. Liderem rynku pozostaje Mercedes-Benz, który osiągnął 512 zarejestrowanych pojazdów. Dla porównania – dane z maja 2025 roku.

Rozkład jazdy:

Oto trzy pytania do quizu w punktach, na podstawie podsumowania rynku autobusowego w Polsce za czerwiec 2025 roku:

  1. Ile nowych autobusów zarejestrowano w Polsce w czerwcu 2025 roku?
  2. Jaki model był najczęściej rejestrowanym minibusem w pierwszym półroczu 2025 roku?
  3. Ile autobusów z napędem alternatywnym zarejestrowano w Polsce od stycznia do czerwca 2025 roku?
Polski rynek autobusów nowych w I połowie 2025 roku. Czerwiec wyhamował sprzedaż
Polski rynek autobusów nowych w I połowie 2025 roku. Czerwiec wyhamował sprzedaż

Autobusowy czerwiec

W czerwcu 2025 roku w Polsce zarejestrowano 204 fabrycznie nowe autobusy, co oznacza spadek o 29 sztuk względem czerwca 2024 roku, czyli 12,5% mniej r/r. Wynik ten był także słabszy od majowego,
który przyniósł 256 rejestracji – to różnica 52 sztuk i spadek o 20,3% m/m.

W całym pierwszym półroczu 2025 r. zarejestrowano 1200 nowych autobusów, co daje wzrost o 93 pojazdy względem analogicznego okresu roku ubiegłego (+8,4% r/r). Jednak to nie czerwiec odpowiada za ten wzrost. Decydujące były wyniki ze stycznia i maja, które zrównoważyły słabsze miesiące – w tym lutowy regres
i przeciętne rezultaty z marca, kwietnia i czerwca.

Mimo wahnięć, rynek autobusów wyraźnie wychodzi z dołka. Widać stopniowe przejście od umiarkowanych różnic rok do roku w stronę wyraźniejszego ożywienia. Jeśli ta dynamika się utrzyma, druga połowa roku może przynieść efektowny finisz, a cały 2025 rok zamknąć się wynikiem przekraczającym poziom wszystkich lat
po pandemii.

Przy obecnej średniej 200 rejestracji miesięcznie, Polska może w tym roku przekroczyć próg 2400 nowych autobusów. To więcej niż:

  • 2302 szt. w 2024 r.
  • 1821 szt. w 2023 r.
  • 1140 szt. w 2022 r.
  • 1362 szt. w 2021 r.
  • 1498 szt. w 2020 r.

Taki wynik oznaczałby bezpośrednie zbliżenie do poziomu sprzed pandemii: 2479 szt. w 2019 roku i 2755 szt. w rekordowym 2018 roku. I właśnie tam mierzy dziś branża – w stronę pełnej odbudowy i rywalizacji
z najlepszymi wynikami ostatniej dekady.

Polski rynek autobusów nowych w I połowie 2025 roku. Czerwiec wyhamował sprzedaż
Polski rynek autobusów nowych w I połowie 2025 roku. Czerwiec wyhamował sprzedaż

Segmenty rynkowe

Trend wysokiej sprzedaży minibusów, który zdominował rynek w 2024 roku, utrzymuje się również
w bieżącym roku, choć już nie na tak dynamicznym poziomie. Nadal widoczna jest wyraźna przewaga segmentu MINI nad pozostałymi kategoriami, ale okres intensywnych wzrostów w tym obszarze najwyraźniej się zakończył. Od początku 2025 roku zarejestrowano 611 minibusów, co stanowi 50,9% całego rynku.
To oznacza, że minibusy pozostają największym segmentem funkcjonalnym, wyprzedzając autokary
(277 szt. / 23,1%) oraz autobusy miejskie (221 szt. / 18,4%).

Z jednej strony to pozytywny sygnał — rynek reaguje na potrzebę elastycznej i kompaktowej mobilności.
Z drugiej jednak, może to prowadzić do złudzenia wzrostu wartości rynku, ponieważ minibusy są nie tylko najmniejsze, ale również zdecydowanie najtańsze w produkcji i zakupie. Często ich wartość rynkowa jest kilkukrotnie niższa niż typowych autobusów miejskich czy międzymiastowych. W nadchodzących miesiącach można jednak spodziewać się wyraźnego przesunięcia akcentów — szczególnie w kontekście oczekiwanego uruchomienia środków z KPO, co może istotnie wzmocnić sprzedaż większych pojazdów, przede wszystkim w segmencie miejskim i międzymiastowym. Warto również odnotować, że mimo wzrostu sprzedaży nowych autobusów, rynek wtórny notuje spadek — liczba rejestracji używanych pojazdów zmniejszyła się o 23% r/r. To może być już efekt zapowiadanych zmian w przepisach: od 1 stycznia 2026 r. dopłaty z FRPA będą przysługiwać wyłącznie autobusom wyprodukowanym
od 2006 r.
, a od 2036 r. tylko pojazdom nie starszym niż 15 lat. Nowelizacja ustawy wprowadza także obowiązek montażu GPS z karami za brak transmisji danych oraz publikację rozkładów jazdy. To wyraźny sygnał, że rynek przesuwa się w kierunku nowszych, bardziej ekologicznych i cyfrowo zintegrowanych konstrukcji, które zyskują przewagę zarówno wizerunkową, jak i eksploatacyjną.

Sytuacja w poszczególnych segmentach funkcjonalnych wygląda następująco:

  • W czerwcu segment MINI zanotował relatywnie słaby miesiąc — zarejestrowano 106 pojazdów,
    co oznacza spadek o 20 szt. (-15,9% r/r). To wynik gorszy również w porównaniu do maja,
    gdy zarejestrowano 133 minibusy (-27 szt. / -20,3% m/m). Skumulowany rezultat za I półrocze
     to 611 rejestracji, czyli o 3 szt. mniej niż przed rokiem (-0,5% r/r).
    Liderem rynku — niezmiennie od lat — pozostaje Mercedes-Benz, z udziałem aż 70% (427 rejestracji), co stanowi wzrost względem całego 2024 roku (68,5%). Kolejne miejsca zajmują Ford
    i MAN, ale bez realnych szans na dogonienie lidera. Najczęściej kupowanym modelem w pierwszym półroczu 2025 roku jest Mercedes-Benz Sprinter (427 szt.). Wsparciem dla tego segmentu pozostają programy PFRON („Wyrównywanie różnic między regionami”) oraz Polski Ład.
  • Segment autobusów miejskich zanotował w czerwcu wyraźny spadek — zaledwie 18 rejestracji,
    co oznacza tąpnięcie o -26 szt. (-59,1% r/r) i mocny spadek względem maja (54 szt., -36 szt. m/m).
    Skumulowany wynik od początku roku to 221 autobusów, co oznacza niewielki wzrost względem 2024 roku (+15 szt. / +7,3% r/r), jednak wyraźnie słabszy niż po maju, gdy różnica wynosiła +41 szt. (+25,3%).
    Spodziewane jest odbicie w drugiej połowie roku, co ma związek z oczekiwanym uruchomieniem środków z programu „Zielony Transport Publiczny” (NFOŚiGW, KPO, inwestycja G1.3.2) — zakłada on zakup 1 159 zeroemisyjnych autobusów (głównie elektrycznych) przy budżecie 3,379 mld zł. Od 2026 r. zacznie obowiązywać również znowelizowana ustawa o elektromobilności, która zobowiązuje miasta powyżej 100 tys. mieszkańców do zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych. Przejściowo może to zwiększyć popyt na diesle jeszcze w 2025 r., ale długoterminowo oznacza rozwój segmentu e-busów. Liderem rynku pozostaje Solaris (103 szt.
    w I półroczu), a za nim — z zaskoczeniem — Scania i SOR. Najczęściej kupowanym modelem: Solaris Urbino 12 electric (44 szt.)
  • Autobusy międzymiastowe zaliczyły w czerwcu wyraźny wzrost: 32 pojazdy (+24 szt. / +300% r/r), wobec 20 w maju — to najlepszy miesięczny wynik w ostatnich latach dla tego segmentu.
    Skumulowany wynik za I półrocze to 89 sztuk (+30 szt. / +49,2% r/r). To niski, ale stabilnie rosnący segment, charakteryzujący się dużymi wahaniami miesięcznymi. Prognozy są bardzo optymistyczne — w 2025 roku spodziewane jest przekroczenie 150 sztuk, a w 2026 roku nawet 300 sztuk, głównie za sprawą konkursu CUPT (KPO, zadanie E1.1.2), w ramach którego dofinansowanych zostanie
    579 autobusów pozamiejskich, w tym 159 bezemisyjnych. Liderem rynku jest Iveco z udziałem 74% (66 rejestracji). Najpopularniejszy model: Iveco Crossway 10,8 LE (33 szt.).
  • Autobusy turystyczne rozpoczęły 2025 rok mocnym akcentem, głównie w ramach przygotowań
    do sezonu. W styczniu zarejestrowano 76 autokarów, następnie: 19 w lutym, 34 w marcu, 52 w kwietniu, 49 w maju i 47 w czerwcu. Skumulowany wynik za I półrocze to 277 sztuk (+63 szt. / +29,4% r/r), co czyni ten segment drugim najważniejszym na rynku — po minibusach. To solidna baza do poprawy wyniku z 2024 r. (389 szt.).
    Głównymi barierami są ograniczenia produkcyjne i wydłużone terminy dostaw.
    Lider: Mercedes-Benz (70 szt.), dalej MAN, Setra i Irizar z porównywalnym udziałem. Najczęściej kupowany model: MAN Lions Coach L (34 szt.).
  • Autobusy szkolne pozostają najmniejszym segmentem rynku. Do 2023 roku ich sprzedaż wspierał program „Kangur” (NFOŚiGW), a obecnie zastępowany jest przez kończące się instrumenty
    z Polskiego Ładu. W 2024 roku funkcjonował też program regionalny „Mazowsze – autobusy szkolne”, który zakładał zakup ponad 100 pojazdów. Mimo to, rejestracje pozostają symboliczne —
    w I połowie 2025 roku zarejestrowano 1 autobus szkolny (Isuzu), a w całym 2024 roku było ich zaledwie 17. Wynika to m.in. z klasyfikacji — wiele pojazdów tego typu rejestrowanych jest jako minibusy, międzymiastowe lub turystyczne.
Polski rynek autobusów nowych w I połowie 2025 roku. Czerwiec wyhamował sprzedaż
Polski rynek autobusów nowych w I połowie 2025 roku. Czerwiec wyhamował sprzedaż

Napędy alternatywne

W pierwszej połowie 2025 roku w Polsce zarejestrowano 190 autobusów z napędami alternatywnymi
(po maju było ich 179), co stanowi 15,8% całego rynku (dla porównania: po maju udział ten wynosił 17,9%). To wynik zbliżony do rezultatu osiągniętego w całym 2024 roku (19% udziału), choć nadal wyraźnie niższy niż w rekordowym 2023 roku, gdy zarejestrowano 585 pojazdów alternatywnych, co stanowiło aż 32,1% udziału w rynku.

Czerwiec przyniósł wyhamowanie przede wszystkim za sprawą mniejszej liczby rejestracji w segmencie autobusów miejskich, który tradycyjnie odpowiada za największy udział napędów alternatywnych. Mimo tego osłabienia, perspektywy na kolejne miesiące są pozytywne. Wraz z uruchomieniem unijnych programów wsparcia, rynek powinien powrócić na ścieżkę szybkiej transformacji flot w kierunku zero- i niskoemisyjnym. Spodziewane jest, że proces ten znacząco przyspieszy pod koniec 2025 roku i przede wszystkim w 2026 roku, dzięki finansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Na obecny wynik – 190 zarejestrowanych „zielonych” autobusów – zapracował głównie segment miejski, który nadal pozostaje głównym odbiorcą technologii alternatywnych. Rozkład udziałów według segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • Autobusy miejskie: 157 sztuk, w tym 94 pojazdów zeroemisyjnych oraz 63 niskoemisyjnych,
  • Minibusy: 16 sztuk – wszystkie w pełni zeroemisyjne,
  • Autobusy międzymiastowe: 17 sztuki – wszystkie niskoemisyjne.

Z kolei podział według rodzaju napędu wygląda następująco:

  • 96 autobusów bateryjnych (BEV),
  • 20 pojazdy zasilane gazem ziemnym (CNG/LNG),
  • 60 hybrydowych (HEV oraz mild hybrid),
  • 14 pojazdów wodorowych z ogniwami paliwowymi (FCEV).

Na koniec czerwca 2025 roku łączna liczba autobusów zeroemisyjnych zarejestrowanych w Polsce wyniosła 1 581 sztuk. W samym czerwcu park ten wzrósł jedynie o 13 nowych pojazdów (wszystkie hybrydowe), co oznacza chwilowe spowolnienie.
W skład tej floty wchodzą:

  • 1 481 autobusów bateryjnych (BEV),
  • 100 autobusy wodorowe (FCEV).

Dane te potwierdzają, że mimo przejściowego osłabienia dynamiki, rynek systematycznie buduje potencjał
do dalszego wzrostu – zarówno pod względem wolumenów, jak i technologicznej różnorodności.

Polski rynek autobusów nowych w I połowie 2025 roku. Czerwiec wyhamował sprzedaż
Polski rynek autobusów nowych w I połowie 2025 roku. Czerwiec wyhamował sprzedaż

Lista rankingowa marek

Czerwiec przyniósł kolejne przetasowania na liście rankingowej autobusowych marek w Polsce, co było konsekwencją słabszej sprzedaży pojazdów miejskich i wzrostu udziału autobusów międzymiastowych. Liderem rynku pozostaje Mercedes-Benz, który osiągnął 512 zarejestrowanych pojazdów (wzrost o 22 sztuki, czyli +4,5% r/r). Marka zdecydowanie dominuje w segmencie MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 427 sztuk. Z tej liczby aż 335 pojazdów stanowią zabudowy wykonane przez polskie firmy nadwoziowe, z czego najwięcej — 113 sztuk — zrealizowała spółka Mercus.

Mercedes bardzo dobrze radzi sobie również w segmencie autobusów turystycznych (70 sztuk), gdzie także utrzymuje pozycję lidera. Obecny udział rynkowy marki wynosi 42,7%, co oznacza spadek o 1,6 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2024.

Wiceliderem rynku pozostaje MAN, który wskoczył na tę pozycję w grudniu 2024 roku, wyprzedzając Solarisa. „Lew” zawdzięcza to sukcesowi modelu dywersyfikacyjnego oraz realizacji dużego kontraktu dla krakowskiego oddziału Mobilis. Tę strategię MAN kontynuuje również w 2025 roku, oferując autobusy we wszystkich segmentach:

  • MINI (69 sztuk, wszystkie z zabudową Mercus),
  • miejskie (9 sztuk),
  • turystyczne (57 sztuk).

Łącznie daje to 140 rejestracji (+36 sztuk / +34,6% r/r) i udział rynkowy 11,7%, co oznacza wzrost o 2,3 pkt proc. względem ubiegłego roku.

Na trzecie miejsce awansowało Iveco, które zbudowało swój wynik głównie dzięki silnej obecności w segmencie międzymiastowym, ale także poprzez zróżnicowaną ofertę obejmującą: minibusy (30 sztuk), autobusy turystyczne (19 sztuk), autobusy międzymiastowe (66 sztuk). Łączny wynik Iveco to 117 rejestracji, co oznacza wzrost o 19 sztuk (+19,4% r/r) i awans o jedno miejsce w rankingu — kosztem Solarisa.

Dokładnie, na czwartym miejscu – tuż za podium -znalazł się Solaris z 103 rejestracjami — wszystkie
w segmencie autobusów miejskich i w kategorii pojazdów powyżej 8 ton DMC. Co jednak istotne, w tym właśnie przedziale wagowym Solaris pozostaje liderem, osiągając 103 rejestracje, przed Iveco (87)
i Mercedesem (84). Zakładamy, że  po słabszej pierwszej połowie roku producent z Bolechowa będzie wracał na swoją tradycyjną pozycję wicelidera, choć jego sukces — jak zawsze — zależy w dużej mierze
od koniunktury w segmencie miejskim, która dopiero się budzi.

Polska produkcja

Od początku 2025 roku w Polsce zarejestrowano tylko 196 autobusów „made in Poland”, co przekłada się na 16,3% udziału w rynku (po maju: 17,3%). To mniej niż w kwietniu, kiedy udział ten wynosił 20,4%,
i zdecydowanie mniej niż w poprzednich latach: 2023 – 36,6%, 2022 – aż 48%.

Spadek udziału krajowej produkcji to głównie efekt wzrostu sprzedaży autobusów międzymiastowych
i turystycznych
, które są w przeważającej mierze produkowane poza Polską. Wraz z powrotem dynamiki
w segmencie miejskim udział produkcji krajowej powinien stopniowo rosnąć.

Warto jednak podkreślić, że w kategorii MINI bardzo aktywnie działają polskie firmy zabudowujące, takie jak:
Mercus, Auto-Cuby, Bus-Center, Warmiaki, CMS Auto, BusFactory, Polster, MMI, Carpol, Eurobus, Bus Perfect, PC Invest, Automet, SprintCar, Acbus i inne.
Uwzględniając ich działalność, rzeczywisty wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów przekracza 66%. Innymi słowy: na każde 10 sprzedawanych w Polsce autobusów, blisko 7 pochodzi z krajowej produkcji lub zabudowy.

Polski rynek autobusów nowych w I połowie 2025 roku. Czerwiec wyhamował sprzedaż
Polski rynek autobusów nowych w I połowie 2025 roku. Czerwiec wyhamował sprzedaż

Zamów szczegółowe opracowania

Statystyczna oferta Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano m.in. dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 300 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko.

Na rok 2024 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:  comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce; kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;  analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych; analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych; analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!

Komentarze