PKM Katowice chce autobusów elektrycznych z ogrzewaniem na diesel. Analiza SWZ
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach szuka dostawcy 30 autobusów elektrycznych przegubowych.
Inwestycja ma dofinansowanie z programu „Zielony Transport Publiczny” – trzecia edycja. O ogłoszeniu przetargu na nowe elektrobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Do omówienia pozostaje zatem specyfikacja warunków zamówienia.
Spis treści:
- Jakie są kryteria oceny ofert w przetargu na dostawę 30 autobusów elektrycznych przegubowych dla PKM Katowice?
- Jakie parametry techniczne muszą spełniać oferowane autobusy elektryczne przegubowe?
- Jakie są preferencje PKM Katowice dotyczące rozwiązań technicznych, które mogą wpłynąć na punktację ofert?
Preferencje PKM Katowice
PKM Katowice będzie oceniać wykonawców na podstawie dwóch kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, PKM premiuje następujące rozwiązania:
- dwa silniki centralne – 15 pkt,
- panele boczne montowane w sposób zapewniający szybką wymianę tak zwane panele zdejmowalne – 5 pkt,
- zastosowanie systemu ładowania pantografowego – 10 pkt,
- pojemność użytkowa baterii trakcyjnych – powyżej 500 kWh – 15 pkt,
- zdalna diagnoza – wyposażenie pojazdów w moduły zdalnej diagnozy dającej możliwość w czasie rzeczywistym, on-lin na podgląd na platformie webowej, parametrów pracy pojazdów jak i diagnozę wszystkich układów, systemów zamontowanych w pojeździe – 10 pkt,
- dwa gniazda ładowania CCS Combo 2 – 5 pkt,
- ogrzewanie wspomagane piecem spalinowym na olej napędowy – 5 pkt,
- gwarancja na baterie trakcyjne – 10 lat i więcej – 20 pkt,
- dedykowana klapka rewizyjna do załączenia/ wyłączenia głównego wyłącznika prądu – 5 pkt,
- odsetek produktów będących przedmiotem oferty pochodzących z państw, które są stronami porozumienia Światowej Organizacji Handlu w sprawie zamówień rządowych i które zawarły z Unią umowy o wolnym handlu przekracza 50% – 10 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy elektryczne, zgodnie z wymogami PKM Katowice mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m i wysokość do 3,40 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2, otwieranych do wewnątrz.
Autobusy będą napędzane jednym silnikiem centralnym napędzający oś III, lub dwoma silnikami centralnymi (silniki napędzają oś II oraz III) lub dwoma osiami napędowymi wyposażonymi w zintegrowane silniki elektryczne. Minimalna znamionowa sumaryczna moc silników trakcyjnych powinna wynosić 240 kW. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii.
Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów. Zdolność magazynowania energii w pojeździe powinna umożliwić na przejechanie autobusu przy zasilaniu elektrycznym w warunkach E-SORT 2 co najmniej 350 km, bez doładowywania magazynów energii. Ładowanie magazynu musi odbywać się przy wykorzystaniu przewodowego systemu ładowania, zewnętrzną ładowarką typu „plug-in” o mocy do 150 kW. Zamawiający przyzna dodatkowe punkty w przypadku wyposażenia autobusu dodatkowo w system ładowania pantografowego za pomocą tzw. odwróconego pantografu.
Pojazdy będą wyposażone w dwustrefową klimatyzację. Z kolei ogrzewanie będzie realizowane w pierwszej kolejności przez spalinowy agregat grzewczy. Oznacza to że nie zależnie od temperatury zewnętrznej ogrzewanie wnętrza autobusu będzie realizowane za pomocą spalinowego agregatu grzewczego.
Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Znajdzie się tam radio bez zdejmowalnego panelu i gniazdo USB. Pasażerowie również będą mieli do dyspozycji gniazda USB. Siedzenia w przestrzenia pasażerskiej mają mieć ergonomiczny kształt i być miękko tapicerowane.
Informacja dla pasażerów to przede wszystkim pięć diodowych tablic zewnętrznych (świecących w kolorze białym), a także tablice wewnętrzne. Wewnątrz zamontowane będą dwie tablice informacyjne, posiadające możliwość wyświetlania numeru linii, kierunku jazdy, aktualnej daty i godziny, nazwy gminy, w której znajduje się aktualnie pojazd wraz z prezentacją rozkładowego czasu, do następnych przystanków, a ponadto 5 następnych przystanków w formie ,,koralików” oraz informację o następnym przystanku, lub przystanku na którym znajduje się pojazd. Oprócz tego przestrzeń pasażerską uzupełnią dwie tablice elektroniczne reklamowe (dwustronne – w postaci dwóch przeciwstawnych ekranów) w obudowie typu „V”, umieszczona pod sufitem na wysokości drugich drzwi pojazdu w połowie jego szerokości.
LEW górą
Kryteria techniczne wskazują na to, że PKM Katowice już obrał kierunek zakupowy. Po ostatniej dostawie autobusów gazowych od MAN, wszystko wskazuje na to, że jest szansa na ponowny wybór tej marki. Na pierwszy plan wychodzą punktowane kryteria dwóch silników centralnych, czy też zdalnej diagnostyki pojazdów – które są charakterystyczne dla Lion’s City E. Konkurencji pozostaje jedynie walka niższą ceną. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 10 września.
Dodajmy, że to najnowsze postępowanie przetargowe wpisuje się w strategię modernizacji i unowocześniania floty pojazdów, mającą na celu poprawę jakości usług komunikacyjnych oraz redukcję emisji zanieczyszczeń w aglomeracji katowickiej.
– Tylko w ubiegłym roku na ulice Katowic wyjechały 22 autobusy hybrydowe i 8 autobusów zasilanych gazem CNG. Inwestycje w nowoczesny tabor, to nie tylko kwestia odpowiedzialności za środowisko, ale także podniesienie poziomu komfortu mieszkańców podróżujących komunikacją zbiorową – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic.
W maju br. została podpisana umowa z firmą MAN Truck & Bus Polska na dostawę 10 nowych autobusów niskopodłogowych dla PKM Katowice. Koszt pojazdów to ponad 22 mln zł. Na ulicach Katowic pojawią się one niecały rok po podpisaniu umowy. W zeszłym roku flota PKM Katowice została rozbudowana o 38 nowoczesnych autobusów: 22 hybryd i 8 pojazdów zasilanych gazem, a GZM użyczył dodatkowe 8 autobusów o napędzie elektrycznym. Cały tabor liczy obecnie 246 autobusów.
-„Nowe autobusy elektryczne nie tylko przyczynią się do redukcji emisji zanieczyszczeń, ale również poprawią komfort życia w naszej aglomeracji dzięki obniżeniu poziomu hałasu. Dążymy do stworzenia bardziej zrównoważonego i przyjaznego transportu dla wszystkich jego mieszkańców – mówi Roman Urbańczyk, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Katowice
Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/961679
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze