PKM Gliwice z nowym autobusem Solaris Urbino 18 electric. Pierwszy z elektrycznej dziesiątki
31 października do zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach przyjechał autobus elektryczny Solarisa z najnowszego kontraktu na 10 takich pojazdów.
To debiutancki pojazd dostarczony w ramach kontraktu z 2024 roku pod nazwą „Zakup autobusów zeroemisyjnych na potrzeby transportu publicznego”, realizowanego przy wsparciu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Z kolei o najnowszym, tegorocznym przetargu PKM na kolejne elektrobusy (8) informowaliśmy już wcześniej wTrasInfo.pl
Rozkład jazdy:
- Kiedy do zajezdni PKM Gliwice dotarł pierwszy autobus elektryczny z nowego kontraktu?
- Ile elektrycznych i hybrydowych autobusów obejmuje realizowany projekt zakupowy?
- Jakie źródło finansowania wspiera gliwicki program rozwoju transportu zeroemisyjnego?
Zielona rewolucja w Gliwiwcach
31 października 2025 r. do zajezdni PKM Gliwice dotarł kolejny elektryczny autobus marki Solaris, stanowiący element większego zamówienia realizowanego od 2023 r. Gliwickie zamówienie obejmuje łącznie 25 pojazdów, z których większość to modele przegubowe o długości 18 metrów. W tym:
- 15 hybrydowych Urbino 18 hybrid;
- 10 elektrycznych, w tym 7 szt. Urbino 18 electric (o mocy napędu 240 kW) oraz trzy Urbino 12 electric (o mocy 160 kW) – z dostawą mobilnej ładowarki o mocy min. 40 kW.
Wszystkie te autobusy powinny zostać dostarczone do końca 2025 r. Przybyły w piątek do Gliwic egzemplarz również należy do tej grupy i już wkrótce wyjedzie na linie obsługiwane przez PKM, m.in. 8, 58, 126 i 617.
Z EFRR
Nowe autobusy zostały sfinansowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027, priorytetu FESL.3 – Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności, działanie FESL.3.1. Pojazdy wyposażono m.in. w systemy monitorowania martwego pola, cyfrowy monitoring, ładowarki USB, a także system wykrywania i gaszenia pożaru, spełniając najwyższe standardy bezpieczeństwa i komfortu.
Nowy tabor jest wyposażony w napęd o mocy 240 kW, a pojemność baterii przekracza 300 kWh. Autobusy przystosowane są do ładowania w dwóch systemach: plug-in (40–120 kW) oraz pantografowym (190–400 kW), co znacząco zwiększa elastyczność operacyjną PKM.
W ostatnich miesiącach PKM Gliwice intensywnie rozwija również infrastrukturę ładowania, dostosowaną do rosnącej floty elektrobusów. Nowoczesne ładowarki pantografowe zostały już uruchomione m.in. na terenie Centrum Przesiadkowego w Gliwicach oraz w Sośnicowicach, gdzie wkrótce będą ładowane nowe autobusy.
Dodatkowo, na terenie zajezdni niemal gotowy jest dedykowany plac postojowy i ładowania dla pojazdów elektrycznych, co znacząco usprawni codzienną eksploatację. W poprzednich postępowaniach przewoźnik zakontraktował pięć ładowarek pantografowych oraz ładowarki stacjonarne plug-in, uzupełniając infrastrukturę o elementy niezbędne do szybkiego i bezpiecznego ładowania pojazdów. Te inwestycje pokazują, że Gliwice stawiają nie tylko na zakup nowego taboru, ale też na kompleksowe przygotowanie zaplecza technicznego do jego obsługi.
Zakupowe tło
29 października Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Gliwice ogłosiło przetarg na osiem nowych autobusów elektrycznych. Nowe pojazdy powinny wyjechać na ulice w 2027 r.
Jak napisano w informacji gliwickiego magistratu, przetarg obejmuje dostawy autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania. Cytowana prezes PKM Gliwice Mirella Musiolik zaznaczyła, że dzięki tej inwestycji Gliwice dołączają do miast, które konsekwentnie wdrażają rozwiązania sprzyjające czystej energii i ograniczaniu emisji CO2.
„To ważny krok w kierunku nowoczesnego, ekologicznego miasta przyszłości, czystszego powietrza i lepszej jakości życia. Transport publiczny musi być nie tylko wygodny, ale także przyjazny środowisku” – skomentowała Musiolik.
Zgodnie z dokumentacją przetargową PKM Gliwice chce kupić sześć przegubowych autobusów trzyosiowych o długości ok. 18 metrów oraz dwa autobusy dwuosiowe o długości ok. 12 metrów, a także infrastrukturę ładowania.
Wymagana moc jednostek napędowych powinna wynosić co najmniej: 240 kW w autobusach trzyosiowych i 160 kW w dwuosiowych, a dostępna pojemność akumulatorów trakcyjnych odpowiednio nie mniej niż 300 kWh i 200 kWh. Wozy powinny być dostosowane do ładowania w systemie plug-in mocą od 40 kW do 120 kW oraz do szybkiego ładowania systemem pantografowym mocą od 190 kW do 400 kW. Autobusy kupowane są pod kątem obsługiwanych przez gliwicki PKM linii nr 8, 58, 126 i 617. Obecny termin składania ofert to 3 grudnia. Oferty będą oceniane pod kątem ceny (60 proc.), kryteriów technicznych (15 proc.), kryteriów ekologicznych (10 proc.), warunków gwarancji i serwisu (10 proc.) oraz cen wybranych części zamiennych (5 proc.)
Pod koniec 2023 r. przewoźnik otrzymał osiem nowych autobusów elektrycznych – zamówionych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Zakup ogółem 32 takich wozów dla GZM wsparły unijne i krajowe dotacje z programu Gepard II.
Ponadto GZM zamawia, również przy wsparciu środków zewnętrznych, kolejnych 31 autobusów elektrycznych. Z tej partii do PKM Gliwice ma trafić 7 autobusów przegubowych oraz 4 ładowarki mobilne.
Gliwickie PKM, które użytkuje blisko 200 autobusów, jest jednym z największych samorządowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – obok podobnych spółek z Katowic, Sosnowca oraz Tychów, a także metropolitalnej spółki ze Świerklańca. Udziałowcami PKM Gliwice są miasta: Gliwice, Zabrze i Knurów, gminy Gierałtowice i Zbrosławice, a także GZM.







Komentarze