Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PiS proponuje Program Sprawiedliwej Transformacji Transportu pod SCT i zakup autobusów bezemisyjnych

infobus
23.10.2024 17:04
0 Komentarzy

Krakowscy politycy PiS apelują, m.in. do władz Unii Europejskiej i polskich samorządów, o utworzenie Programu Sprawiedliwej Transformacji Transportu.

Ma ona gwarantować pomoc dla mieszkańców i przedsiębiorców miast zobowiązanych do utworzenia stref czystego transportu (SCT). Do tego dochodzi zakup tylko autobusów bezemisyjnych przez duże miasta.

Spis treści:

  1. Na co apelują krakowscy politycy PiS w związku z utworzeniem stref czystego transportu (SCT)?
  2. Jakie miasta będą musiały utworzyć strefy czystego transportu zgodnie z proponowanymi regulacjami?
  3. Od którego roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane kupować tylko zeroemisyjne autobusy?
PiS proponuje Program Sprawiedliwej Transformacji Transportu pod SCT i zakup autobusów bezemisyjnych
Małgorzata Wassermann – PiS proponuje Program Sprawiedliwej Transformacji Transportu pod SCT i zakup autobusów bezemisyjnych

potrzebna pomoc

„Kwestia wprowadzenia strefy czystego transportu na terenie Krakowa prędzej czy później stanie się koniecznością. Zdajemy sobie sprawę z tego, że ma to zarówno zwolenników, jak i przeciwników i wszystkie argumenty muszą być brane pod uwagę. Ale faktem jest, że przed tematem nie uciekniemy” – powiedziała na wtorkowym briefingu prasowym posłanka Małgorzata Wassermann. Jej zdaniem już najwyższy czas, aby rozpocząć rozmowy dotyczące zabezpieczenia osób, które utracą na wprowadzeniu SCT.

Krakowscy radni PiS przygotowali projekt rezolucji z apelem do Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Rady Ministrów RP, Zarządu Województwa Małopolskiego, Sejmiku Województwa Małopolskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, Prezydenta i Rady Miasta Warszawy oraz samorządów polskich liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Dokument ma trafić w środę pod obrady rady miasta.

„Na dzisiaj miasta Krakowa na takie działania pomocowe nie stać. To jest apel przede wszystkim do Unii Europejskiej – skoro obliguje duże miasta do wprowadzenia stref czystego transportu, to niech wyłoży na to pieniądze” – podkreślił inicjator rezolucji radny Krzysztof Sułowski.

plus autobusy

Jak mówił, regulacje o SCT dotkną przeciętnych mieszkańców, których nie będzie stać na zakup nowego samochodu. Według radnego, SCT doprowadzi też do wzrostu kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, ponieważ przedsiębiorcy będą musi zainwestować w droższe środki transportu. Potrzebne będzie też – wskazał – dofinansowanie dla samorządów na zakup zeroemisyjnych autobusów komunikacji miejskiej.

„Jednym z głównych założeń tzw. polityki klimatycznej, określonym także w obowiązujących umowach międzynarodowych, np. w preambule Porozumienia Paryskiego z 2015 r., jest zasada sprawiedliwej transformacji i ona sprowadza się do konieczności niwelowania negatywnych skutków społeczno-gospodarczych związanych z realizacją ambitnych celów klimatycznych” – zawrócił uwagę radny.

plus autobusy

W programie wtorkowego posiedzenia rządu jest projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Projekt przewiduje, że miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, w których przekraczane są roczne normy zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu (NO2), będą musiały tworzyć strefy czystego transportu. Obecnie dotyczyłoby to czterech miast: Warszawy, Krakowa, Wrocławia i Katowic.

Projektowana nowela wprowadzi również obowiązek kupowania przez gminy, które mają powyżej 100 tys. mieszkańców, autobusów zeroemisyjnych.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które proponuje takie zmiany, ocenia, że wprowadzenie nowych przepisów realizuje dwa tzw. kamienie milowe – warunki wypłat pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy. Są to kamień milowy E1G: „Wejście w życie ustawy wprowadzającej obowiązek zakupu tylko niskoemisyjnych i zeroemisyjnych autobusów w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców począwszy od 2025 r.”, oraz kamień milowy E1L dla części pożyczkowej KPO: „Wejście w życie aktu prawnego wprowadzającego obowiązek tworzenia stref niskoemisyjnych dla wybranych najbardziej zanieczyszczonych miast”. Jak zauważa ministerstwo, terminy realizacji obu tych kamieni już upłynęły.

W Krakowie radni przyjęli uchwałę o SCT w 2022 r., ale nie weszła ona w życie, ponieważ Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził jej nieważność. Sąd znalazł w niej wady, do których zaliczył m.in. brak jasnego określenia granic SCT. Wyrok jest nieprawomocny, bo na postanowienie WSA wpłynęła skarga kasacyjna do NSA.

SCT w Krakowie miała obowiązywać w całym mieście. Do strefy nie mogłyby wjechać samochody osobowe i ciężarowe, które nie spełniają normy co najmniej Euro3 w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli normy co najmniej Euro5.(PAP)

Komentarze