PiS proponuje Program Sprawiedliwej Transformacji Transportu pod SCT i zakup autobusów bezemisyjnych
Krakowscy politycy PiS apelują, m.in. do władz Unii Europejskiej i polskich samorządów, o utworzenie Programu Sprawiedliwej Transformacji Transportu.
Ma ona gwarantować pomoc dla mieszkańców i przedsiębiorców miast zobowiązanych do utworzenia stref czystego transportu (SCT). Do tego dochodzi zakup tylko autobusów bezemisyjnych przez duże miasta.
Spis treści:
- Na co apelują krakowscy politycy PiS w związku z utworzeniem stref czystego transportu (SCT)?
- Jakie miasta będą musiały utworzyć strefy czystego transportu zgodnie z proponowanymi regulacjami?
- Od którego roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane kupować tylko zeroemisyjne autobusy?
potrzebna pomoc
„Kwestia wprowadzenia strefy czystego transportu na terenie Krakowa prędzej czy później stanie się koniecznością. Zdajemy sobie sprawę z tego, że ma to zarówno zwolenników, jak i przeciwników i wszystkie argumenty muszą być brane pod uwagę. Ale faktem jest, że przed tematem nie uciekniemy” – powiedziała na wtorkowym briefingu prasowym posłanka Małgorzata Wassermann. Jej zdaniem już najwyższy czas, aby rozpocząć rozmowy dotyczące zabezpieczenia osób, które utracą na wprowadzeniu SCT.
Krakowscy radni PiS przygotowali projekt rezolucji z apelem do Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Rady Ministrów RP, Zarządu Województwa Małopolskiego, Sejmiku Województwa Małopolskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, Prezydenta i Rady Miasta Warszawy oraz samorządów polskich liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Dokument ma trafić w środę pod obrady rady miasta.
„Na dzisiaj miasta Krakowa na takie działania pomocowe nie stać. To jest apel przede wszystkim do Unii Europejskiej – skoro obliguje duże miasta do wprowadzenia stref czystego transportu, to niech wyłoży na to pieniądze” – podkreślił inicjator rezolucji radny Krzysztof Sułowski.
plus autobusy
Jak mówił, regulacje o SCT dotkną przeciętnych mieszkańców, których nie będzie stać na zakup nowego samochodu. Według radnego, SCT doprowadzi też do wzrostu kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, ponieważ przedsiębiorcy będą musi zainwestować w droższe środki transportu. Potrzebne będzie też – wskazał – dofinansowanie dla samorządów na zakup zeroemisyjnych autobusów komunikacji miejskiej.
„Jednym z głównych założeń tzw. polityki klimatycznej, określonym także w obowiązujących umowach międzynarodowych, np. w preambule Porozumienia Paryskiego z 2015 r., jest zasada sprawiedliwej transformacji i ona sprowadza się do konieczności niwelowania negatywnych skutków społeczno-gospodarczych związanych z realizacją ambitnych celów klimatycznych” – zawrócił uwagę radny.
plus autobusy
W programie wtorkowego posiedzenia rządu jest projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Projekt przewiduje, że miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, w których przekraczane są roczne normy zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu (NO2), będą musiały tworzyć strefy czystego transportu. Obecnie dotyczyłoby to czterech miast: Warszawy, Krakowa, Wrocławia i Katowic.
Projektowana nowela wprowadzi również obowiązek kupowania przez gminy, które mają powyżej 100 tys. mieszkańców, autobusów zeroemisyjnych.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które proponuje takie zmiany, ocenia, że wprowadzenie nowych przepisów realizuje dwa tzw. kamienie milowe – warunki wypłat pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy. Są to kamień milowy E1G: „Wejście w życie ustawy wprowadzającej obowiązek zakupu tylko niskoemisyjnych i zeroemisyjnych autobusów w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców począwszy od 2025 r.”, oraz kamień milowy E1L dla części pożyczkowej KPO: „Wejście w życie aktu prawnego wprowadzającego obowiązek tworzenia stref niskoemisyjnych dla wybranych najbardziej zanieczyszczonych miast”. Jak zauważa ministerstwo, terminy realizacji obu tych kamieni już upłynęły.
W Krakowie radni przyjęli uchwałę o SCT w 2022 r., ale nie weszła ona w życie, ponieważ Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził jej nieważność. Sąd znalazł w niej wady, do których zaliczył m.in. brak jasnego określenia granic SCT. Wyrok jest nieprawomocny, bo na postanowienie WSA wpłynęła skarga kasacyjna do NSA.
SCT w Krakowie miała obowiązywać w całym mieście. Do strefy nie mogłyby wjechać samochody osobowe i ciężarowe, które nie spełniają normy co najmniej Euro3 w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli normy co najmniej Euro5.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze