Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy pokaz autobusu Scania-Castrosua 75CS w Polsce na sympozjum Polski PKS

infobus
08.12.2025 11:04
0 Komentarzy

W dniach 2–4 grudnia 2025 roku, podczas II Sympozjum Polski PKS w Kudowie-Zdroju, odbył się premierowy publiczny pokaz autobusu Scania‑Castrosua 75CS.

To pierwsza w Polsce okazja, by na żywo zobaczyć pojazd tej konfiguracji — elektryczny, niskopodłogowy inter-city przeznaczony dla transportu publicznego. Prezentacja wzbudziła spore zainteresowanie środowiska przewoźników i operatorów komunikacji zbiorowej. Wcześniej PKS Polbus Wrocław rozpoczął testy tego pojazdy na liniach lokalnych – o czym pisaliśmy już w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. W jakim mieście odbyło się sympozjum, podczas którego pokazano 75CS?
  2. W którym roku producent obchodził swoje 75-lecie, nadając nazwę 75CS?
  3. Czy 75CS to pojazd miejskiego transportu niskopodłogowego, czy raczej inter-city/sub-miasto?
Sympozjum Polski PKS: premierowy publiczny pokaz autobusu Scania‑Castrosua 75CS.
Sympozjum Polski PKS: premierowy publiczny pokaz autobusu Scania‑Castrosua 75CS.

Nowy gracz na polskim rynku autobusowym

Autobus Scania-Castrosua 75CS to wspólne dzieło producenta nadwozi Castrosua oraz firmy Scania — 75CS to nadwozie stworzone z okazji 75-lecia Castrosua. Konstrukcja przewidziana jest jako low-entry / niskopowejściowa klasy II — co ułatwia dostęp pasażerom i wpisuje się w standardy komfortu i dostępności typowe dla transportu publicznego.

Pojazd został zaprojektowany z myślą o transporcie podmiejskim i regionalnym — segment „inter-city / suburban / suburban-regional”. Pomimo że 75CS posiada cechy autobusu komunikacji miejskiej (niskopodłogowa konstrukcja, dostęp dla pasażerów, komfort), jego przeznaczenie to raczej dłuższe trasy między miastami lub obszary podmiejskie, co czyni go interesującą propozycją dla operatorów PKS-owych i firm realizujących przewozy regionalne.

Nowy 75CS na podwoziu Scania BEV wyróżnia się napędem 100% elektrycznym, z mocą ciągłą 250 kW przy 1 750 obr./min. Nadwozie może mieć długość np. 13 m (a według specyfikacji Castrosua dostępne są opcje 12, 13 lub 15 m) — co daje operatorowi elastyczność w dopasowaniu pojemności i konfiguracji do potrzeb.

Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów i ergonomii pracy przewoźnika: dostęp do komponentów technicznych ułatwiony, a sam pojazd — zaprojektowany pod kątem łatwego utrzymania i serwisu. Pojazd spełnia normy konstrukcyjne i bezpieczeństwa (m.in. regulacje odporności strukturalnej i bezpieczeństwa pożarowego).

Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów przy nadwoziu, projektanci zwrócili uwagę na ograniczenie masy pojazdu, co przekłada się korzystnie na zasięg i efektywność energetyczną — kluczowe aspekty dla realnego włączenia autobusów elektrycznych do oferty transportu publicznego.

Sympozjum Polski PKS: premierowy publiczny pokaz autobusu Scania‑Castrosua 75CS.
Sympozjum Polski PKS: premierowy publiczny pokaz autobusu Scania‑Castrosua 75CS.

75CS w Polsce

Pojawienie się Scania-Castrosua 75CS to sygnał, że segment transportu publicznego — a zwłaszcza transportu regionalnego i podmiejskiego — wkracza w nową fazę. Do tej pory elektryczne autobusy kojarzyły się głównie z ruchem miejskim. 75CS pokazuje, że technologia BEV może być adaptowana również do linii podmiejskich i międzymiastowych — autobus niskopodłogowy, dający łatwy dostęp pasażerom, z napędem elektrycznym, a do tego przystosowany do komfortowej obsługi tras poza ścisłym centrum.

Dla operatorów autobusowych, zwłaszcza tych o profilu regionalnym lub między-miejskim (np. tradycyjnych firm PKS), to okazja by włączyć do floty bezemisyjne pojazdy o większym zasięgu i w konfiguracji odpowiadającej potrzebom przewozów pasażerskich. 75CS daje elastyczność: różne długości, możliwość konfiguracji nadwozia, a także korzyści ekologiczne i operacyjne dzięki napędowi elektrycznemu i lekkiej konstrukcji.

Prezentacja Scania-Castrosua 75CS na II Sympozjum POLSKI PKS to krok w dobrą stronę — pokazuje, że technologie z zakresu elektromobilności mogą iść w kierunku transportu regionalnego, nie tylko miejskiego. Biorąc pod uwagę, że na polskim rynku firmy takie jak Scania Polska S.A. są obecne od 1995 roku i mają doświadczenie w dostawach autobusów i ciężarówek, pojawienie się 75CS może otworzyć nową ścieżkę dla firm PKS.

Komentarze