Pierwszy nabór na FRPA 2026 już ruszył! Świętokrzyskie na autobusowym starcie
25 listopada 2025 r. wojewoda świętokrzyski Józef Bryk ogłosił pierwszy w kraju nabór wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2026
Podobnie jak do tej pory postępowanie obejmujący zarówno umowy roczne, jak i wieloletnie. Samorządy mają czas na złożenie dokumentów do 5 grudnia 2025 r., czyli tylko niespełna półtora tygodnia. Na razie Ministerstwo Infrastruktury nic nie komunikacje o tej inauguracji oraz o wcześniejszej próbie reformy zapisów o Funduszu. Świętokrzyska procedura pokazuje, że wszystko zostaje po staremu.
Rozkład jazdy:
- Do kiedy samorządy mogą składać wnioski w naborze FRPA na 2026 rok?
- Ile wynosi pula środków dla województwa świętokrzyskiego w tym naborze?
- Jaką maksymalną kwotę dopłaty można otrzymać do 1 wozokilometra?
Znamy budżet
Nabór skierowany jest do organizatorów publicznego transportu zbiorowego wszystkich szczebli: gmin, powiatów, związków międzygminnych, związków powiatowo-gminnych, związków powiatowych oraz samorządu województwa. Szczegółowe zasady, formularze i wytyczne dostępne są w ogłoszeniu Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Jak podał ŚUW, w puli dla województwa świętokrzyskiego znalazło się blisko 56 mln PLN, co oznacza zwiększenie środków dla regionu i szansę na znaczące rozszerzenie siatki połączeń autobusowych. Szczegóły naboru, wnioski i dokumenty dostępne są na stronie: https://ir.kielce.uw.gov.pl/ir/fundusz-autobusowy/nabory-wnioskow/2026/31288,1FRPA2025-Ogloszenie-o-naborze-wnioskow-o-dofinansowanie-zadan-na-2026-rok-i-na-.html
Przypomnijmy, że zwiększenie puli do 1 mld PLN i wprowadzenie umów wieloletnich zmieniło sposób, w jaki samorządy patrzą na transport zbiorowy. W 2024 i 2025 r. zaobserwowano gwałtowny wzrost zainteresowania, ale też znaczące różnice w budżetach wojewódzkich.
Dla 2025 r. przykładowe kwoty wyglądały tak:
– Mazowieckie: ~85,3 mln PLN,
– Małopolskie: ~81,2 mln PLN,
– Świętokrzyskie: ~42,7 mln PLN, co oznaczało ok. 36% spadku względem roku poprzedniego.
Poniżej budżety poszczególnych województw z edycji 2025:
| Województwo | Budżet 2024 (zł) | Budżet 2025 (zł) | Zmiana (zł) | Zmiana (%) |
| Dolnośląskie | 63 627 197.88 | 57 088 409.21 | -6 538 788.67 | -10.28% |
| Kujawsko-pomorskie | 72 680 075.80 | 63 445 672.40 | -9 234 403.40 | -12.71% |
| Lubelskie | 83 771 076.94 | 59 632 641.82 | -24 138 435.12 | -28.81% |
| Lubuskie | 44 954 905.54 | 40 204 642.10 | -4 750 263.44 | -10.57% |
| Łódzkie | 54 840 680.74 | 47 490 168.99 | -7 350 511.75 | -13.40% |
| Małopolskie | 51 592 876.09 | 81 221 360.26 | 29 628 484.17 | +57.44% |
| Mazowieckie | 81 123 209.74 | 85 338 835.76 | 4 215 626.02 | +5.19% |
| Opolskie | 37 670 120.14 | 33 471 246.34 | -4 198 873.80 | -11.14% |
| Podkarpackie | 65 382 098.58 | 57 700 000.00 | -7 682 098.58 | -11.75% |
| Podlaskie | 68 127 818.76 | 45 303 409.06 | -22 824 409.70 | -33.50% |
| Pomorskie | 50 990 679.94 | 60 026 050.48 | 9 035 370.54 | +17.72% |
| Śląskie | 61 061 343.73 | 82 000 000.00 | 20 938 656.27 | +34.28% |
| Świętokrzyskie | 66 971 372.76 | 42 712 960.42 | -24 258 412.34 | -36.23% |
| Warmińsko-mazurskie | 76 381 980.91 | 52 288 147.33 | -24 093 833.58 | -31.54% |
| Wielkopolskie | 62 266 049.41 | 55 724 110.65 | -6 541 938.76 | -10.50% |
| Zachodniopomorskie | 58 602 513.04 | 57 666 879.00 | -935 634.04 | -1.60% |
Jakie przewozy mogą otrzymać dofinansowanie?
FRPA obejmuje linie:
– które nie funkcjonowały przez minimum 3 miesiące przed wejściem ustawy w życie,
– które uruchomiono lub objęto umową przewozową już na podstawie nowych przepisów,
– które mają charakter pozamiejski, ponieważ fundusz nie obejmuje komunikacji miejskiej.
Dopłata wynosi maksymalnie 3,00 PLN do 1 wozokilometra, a samorząd musi pokryć minimum 10% deficytu danej linii ze środków własnych. To model, który premiuje racjonalne planowanie połączeń i stopniowe odbudowywanie transportu publicznego.
Środki dzielone są między województwa według algorytmu określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów, biorącego pod uwagę m.in. liczbę mieszkańców, powierzchnię, regionalne PKB i wypełnienie potrzeb przewozowych. Wykonanie zadania kontroluje wojewoda.
Ostatnie lata pokazały, że FRPA jest jednym z najbardziej dynamicznych instrumentów rozwoju transportu autobusowego w Polsce. Skala wzrostu jest spektakularna:
| Rok | Liczba linii | Kwota dopłat FRPA |
|---|---|---|
| 2019 | 1 228 linii | 10 mln zł |
| 2020 | 2 834 linii | 139 mln zł |
| 2021 | 4 371 linii | 358 mln zł |
| 2022 | 5 508 linii | 528 mln zł |
| 2023 | 6 703 linii | 783 mln zł |
| 2024 | ok. 7 400–7 700 linii | ok. 900 mln zł |
| 2025 | ok. 8 000+ linii | ok. 1 mld zł |







Komentarze