Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze od lat nowe autobusy lotniskowe Cobus w Polsce. Cały czas z silnikami diesla

infobus
26.08.2025 15:08
0 Komentarzy

Od 25 sierpnia 2025 r. na warszawskim Lotnisku Chopina pasażerów wozi pięć nowych autobusów COBUS 3000. W barwach Welcome Airport Services.

Dostawa poprzedzona była procedurą odbioru w fabryce COBUS Industries GmbH w Portugalii. To pierwsze od wielu lat fabrycznie nowe konstrukcje tego typu wprowadzone na polskich lotniskach. I cały czas z silnikami spalinowymi.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie autobusy zostały wprowadzone przez Welcome Airport Services na Lotnisku Chopina w sierpniu 2025 roku?
  2. Ilu pasażerów mogą przewozić autobusy COBUS 3000?
  3. Na ilu lotniskach działa obecnie spółka Welcome Airport Services?
Welcome Airport Services wzmacnia flotę – pięć autobusów COBUS 3000 na Lotnisku Chopina
Welcome Airport Services wzmacnia flotę – pięć autobusów COBUS 3000 na Lotnisku Chopina / fot. WAS

Pięć COBUS-ów na Lotnisku Chopina

Nowe autobusy mają maksymalną pojemność 110 pasażerów (lub 80–90 osób wraz z bagażami). Będą kursować pomiędzy terminalami a samolotami, obsługując najbardziej newralgiczne momenty podróży.

– „Aby zapewnić najwyższą jakość usług konieczne są stałe inwestycje w najnowocześniejszy sprzęt do obsługi handlingowej. W latach 2024 i 2025 nasza spółka zakupiła ponad 350 jednostek nowego sprzętu GSE. Flota pojazdów Welcome wzbogaciła się właśnie o 5 nowych autobusów, które będą służyły pasażerom na warszawskim lotnisku” – podkreślił Radosław Żuk, wiceprezes zarządu Welcome Airport Services.

Marka COBUS to synonim lotniskowych autobusów pasażerskich – produkowanych przez CaetanoBus w Porto i dystrybuowanych przez COBUS Industries GmbH z Wiesbaden. Firma jest liderem rynku od ponad 35 lat, sprzedając już ponad 4 900 autobusów do 350 lotnisk w 115 krajach. COBUS-y obsługują m.in. lotniska w Zurychu, Paryżu, Dubaju czy Pradze (gdzie kursują również dwie wersje elektryczne).

Historia sięga 1978 roku, gdy pierwsze egzemplarze trafiły na Lotnisko Zurych. Od 1990 prawa do modelu przejęła spółka CONTRAC GmbH (obecnie COBUS Industries), należąca dziś do Salvador Caetano Group i z udziałem Daimler Truck AG. Producent rozwija linię autobusów zeroemisyjnych – w 2014 powstał elektryczny e.COBUS, a w ostatnich latach zaprezentowano także pierwszy na świecie autobus lotniskowy na wodór – Cobus Hydra.

Welcome Airport Services wzmacnia flotę – pięć autobusów COBUS 3000 na Lotnisku Chopina / fot. WAS

Największy agent handlingowy

Welcome Airport Services to największa spółka handlingowa w Polsce pod względem liczby obsługiwanych przewoźników. Zatrudnia ponad 2 000 pracowników i działa na lotniskach w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Poznaniu, Szczecinie, Radomiu i Modlinie. Wśród klientów znajdują się m.in. Emirates, Lufthansa, Air France, KLM, SAS, Finnair i LOT Polish Airlines, a także przewoźnicy niskokosztowi i czarterowi.

COBUS 3000 to specjalistyczny autobus lotniskowy zaprojektowany do szybkiego przewozu dużej liczby pasażerów między terminalem a samolotem. Pojazd mieści do 110 osób (z bagażami ok. 80–90), a trzy szerokie, podwójne drzwi po obu stronach umożliwiają błyskawiczne wsiadanie i wysiadanie. Autobus wyposażono w system pneumatycznego opuszczania nadwozia (kneeling), co ułatwia dostęp, oraz w dwukierunkowy układ wydechowy, który odprowadza spaliny po przeciwnej stronie do otwartych drzwi. Opcjonalna klimatyzacja i łatwo wymienialne panele nadwozia zwiększają komfort obsługi oraz minimalizują przestoje serwisowe.

Napęd dieslowski COBUS 3000 został zoptymalizowany pod kątem specyficznych potrzeb lotnisk – charakteryzuje się wysokim przyspieszeniem przy niskim zużyciu paliwa, co jest kluczowe w krótkich cyklach jazdy na płycie lotniska.

Z kolei coraz częściej wybierany wariant e.COBUS 3000 to całkowicie elektryczna wersja autobusu, napędzana silnikiem synchronicznym z magnesem trwałym i bateriami LTO (Lithium-Titanate-Oxide) o pojemności do 120 kWh. Zasięg pojazdu wynosi do 100 km lub około 14 godzin pracy. Szybkie ładowanie możliwe jest przy użyciu stacjonarnych ładowarek o mocy od 30 do 150 kW. Elektryczna wersja gwarantuje zerową emisję, niski poziom hałasu, odporność na różne warunki klimatyczne oraz niższe koszty eksploatacji i konserwacji.

Model Napęd Pojemność Zasięg / Charakterystyka
COBUS 3000 Diesel do 110 Wysoka przepustowość, niskie koszty
e.COBUS 3000 Elektryczny (LTO) do 110 Do 100 km, szybkie ładowanie, zero emisji

COBUS 3000, produkowany przez CaetanoBus w Portugalii i dystrybuowany przez COBUS Industries GmbH z Wiesbaden, jest dziś standardem w transporcie lotniskowym. Producent rozwija również nowoczesne, zrównoważone wersje – w tym wodorowy Cobus Hydra, będący pierwszym tego typu autobusem na świecie.

Welcome Airport Services wzmacnia flotę – pięć autobusów COBUS 3000 na Lotnisku Chopina / fot. WAS
Welcome Airport Services wzmacnia flotę – pięć autobusów COBUS 3000 na Lotnisku Chopina / fot. WAS

Komentarze