Pierwsze elektryczne lwy dla Opola. MAN drugą marką wśród autobusów elektrycznych MZK
1 grudnia 2025 r. Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu oficjalnie sfinalizował umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na dostawę nowych autobusów elektrycznych.
Dokument podpisano w formule on-line, a pierwsze pojazdy mają zasilić system transportu publicznego w 2027 roku. To ważny moment dla miasta – po latach konsekwentnego inwestowania w elektryczne Solarisy, Opole otwiera flotę na nową markę i wprowadza do niej pierwsze w historii przegubowe elektrobusy MAN-y Lion’s City 18 E. O przetargu wygranym przez lewa pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Spis treści:
- Jaką pojemność baterii mają nowe MAN Lion’s City 18 E zamówione przez Opole?
- Jaki minimalny zasięg deklaruje producent dla tych pojazdów?
- Ile elektrobusów posiada obecnie MZK Opole przed dostawą MAN-ów?
MEGA lwy dla Opola
Nowe elektrobusy, które trafią do Opola, to modele MAN Lion’s City 18 E z rekordową jak dotąd w lokalnej flocie pojemnością magazynów energii. Producent deklaruje:
- ponad 625 kWh pojemności baterii,
- minimum 250 km zasięgu w ruchu miejskim na jednym ładowaniu,
- ładowanie wyłącznie plug-in,
- czas ładowania od 0 do 100%: 4 godziny (przy mocy 150 kW).
Aby pojazdy mogły wejść do eksploatacji, w zajezdni MZK powstanie nowa ładowarka 150 kW obsługująca ładowanie nocne. Każdy elektrobus będzie mógł przewozić około 120 pasażerów i zostanie w pełni dostosowany do osób z niepełnosprawnościami. Wartość zadania wynosi 22,8 mln zł, a zakup jest elementem projektu „Bezpieczny Transport w Aglomeracji Opolskiej”, współfinansowanego ze środków UE.
Wcześniej, w ramach postępowania opisanego przez TransInfo, MAN złożył najkorzystniejszą ofertę na dostawę dwóch 18-metrowych elektrobusów klasy MEGA wraz z infrastrukturą plug-in. Oferta obejmowała:
- 11 837 458,50 zł brutto za dwa pojazdy i ładowarki
- cena jednostkowa MAN Lion`s City 18 E netto: 4,632 mln zł (z infrastrukturą)
Warto podkreślić, że w budżecie zamówienia (ponad 19,9 mln zł brutto) mieści się także potencjalna opcja zakupu dwóch kolejnych MAN-ów. Zastosowane kryteria w przetargu były następujące:
- cena – 60%
- warunki techniczno-eksploatacyjne – 35%
- warunki gwarancji – 5%
To postępowanie – rozstrzygnięte na korzyść MAN-a – otworzyło drogę do kolejnej decyzji: powrotu marki do Opola poprzez umowę na pojazdy wielkobateryjne.
Zakupowe tło
Od 2022 r. MZK Opole buduje flotę elektrobusów w czterech etapach. Do tej pory miasto posiada 22 e-busy, wszystkie marki Solaris:
Etap 1 (2022)
- 5 × Solaris Urbino 12 electric
- ładowanie: pantograf 300 kW + ładowarki plug-in
- pierwsze linie elektryczne: 25 i 15
Etap 2 (2023–2024)
- 6 × 12 m + 2 × 18 m Solaris
- koszt: 36 mln zł (25 mln zł dotacja EFRR)
- nowe pantografy i ładowarki na pętli „Pużaka”
Etap 3 (2024–2025)
- 8 × 12 m Solaris (300 kWh)
- koszt: prawie 35 mln zł (ponad 27 mln zł z ZTP 3.0)
- ładowanie pantografowe na pętli Wschodnia
Etap 4 (2025–2026)
- 2 × 18 m (MAN) i 3 × 12 m (Solaris)
- projekt EMC o wartości 176,3 mln zł (133,5 mln zł dofinansowania)
- modernizacja pętli, nowe ładowarki, współpraca z okolicznymi gminami
Podsumowując: Decyzja o zawarciu kontraktu z MAN-em to więc pierwszy krok do polityki dwóch marek, którą MZK stosowało przed laty. Dla pasażerów oznacza to większą odporność taboru na awarie, a dla miasta – dywersyfikację technologii, dostawców i dostępności części.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok

Komentarze