Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pięć kolejnych elektrobusów MAN wyjechało na trasy MPK Radom. Znamy ich imiona

infobus
25.11.2025 19:06
0 Komentarzy

25 listopada 2025 r. na ulice miasta wyjechało pięć kolejnych elektrycznych autobusów MAN Lion’s City 12, które zasiliły flotę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji.

To już 35 bezemisyjnych pojazdów w radomskim taborze, a dzisiejsza dostawa stanowi drugą z czterech części dużego kontraktu realizowanego przez przewoźnika. MPK pozyskało na to zadanie ponad 47 mln PLN dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (ZTP 3.0). O inauguracji e-dostaw od lwa w mazowieckim mieście pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych elektrobusów MAN wyjechało na ulice Radomia 25 listopada 2025 r.?
  2. Jaką minimalną odległość mogą przejechać nowe MAN-y na jednym ładowaniu?
  3. Ile elektrobusów będzie liczyć radomska flota po zakończeniu wszystkich trwających projektów?
Kolejnych pięć autobusów elektrycznych przybyło radomskiemu MPK / fot. UM Radom
Kolejnych pięć autobusów elektrycznych przybyło radomskiemu MPK / fot. UM Radom

Każdy z nazwą

Nowe elektrobusy nie przejadą przez miasto anonimowo, bo każdy z nich otrzymał własne imię: EkoMANiek, Prądomir, Powerbus, Don Amperion oraz Cichy wielbiciel. Jeżdżą już na liniach 10, 12, 14, 15 oraz 16 i uzupełniają flotę, która od kilku lat przechodzi intensywną modernizację w kierunku zeroemisyjnym. To klasyczne autobusy 12-metrowe o pojemności 75 pasażerów, z 25 miejscami siedzącymi i przestrzenią dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego. MPK podkreśla, że nowe MAN-y oferują pełny pakiet udogodnień: klimatyzację, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, systemy zapowiedzi, monitoring, liczenie pasażerów, tablice LED i LCD oraz zestaw portów USB, a także kasowniki z terminalem płatniczym.

Elektryczne autobusy MAN zostały wyposażone w baterie umożliwiające przejazd co najmniej 300 km, co w radomskich warunkach eliminuje potrzebę montowania pantografów i ładowarek na pętlach. To znacząco zwiększa elastyczność trasowania i pozwala na całodzienną pracę pojazdów bez konieczności doładowywania.

Radom nie zwalnia tempa. Kolejne 10 elektrobusów trafi do MPK w dwóch transzach: w lutym i maju 2026 r. Równolegle spółka przygotowuje duży zakup 20 niskoemisyjnych autobusów CNG, finansowanych z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza na lata 2021-2027, z dofinansowaniem wynoszącym 27 mln PLN. Co więcej, na przełomie 2026 i 2027 r. miasto planuje odbiór kolejnych 12 elektrobusów (tym razem marki Solaris) z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. O tej umowie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Po zakończeniu trwających projektów MPK Radom będzie dysponować flotą obejmującą 57 autobusów elektrycznych oraz 45 pojazdów gazowych, co oznacza, że blisko 90 procent taboru będą stanowiły pojazdy zero- i niskoemisyjne. W praktyce uczyni to Radom jednym z najbardziej ekologicznych przewoźników komunikacji miejskiej w Polsce i w Europie, z transportem publicznym opartym na cichej, komfortowej i przyjaznej środowisku flocie.

Dodajmy, że równolegle mazowiecki przewoźnik wzmacnia jeszcze tabor o pojazdy z silnikami diesla – także marki Solaris.

Kolejnych pięć autobusów elektrycznych przybyło radomskiemu MPK / fot. UM Radom
Kolejnych pięć autobusów elektrycznych przybyło radomskiemu MPK / fot. UM Radom

Komentarze