Pięć kolejnych elektrobusów MAN wyjechało na trasy MPK Radom. Znamy ich imiona
25 listopada 2025 r. na ulice miasta wyjechało pięć kolejnych elektrycznych autobusów MAN Lion’s City 12, które zasiliły flotę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji.
To już 35 bezemisyjnych pojazdów w radomskim taborze, a dzisiejsza dostawa stanowi drugą z czterech części dużego kontraktu realizowanego przez przewoźnika. MPK pozyskało na to zadanie ponad 47 mln PLN dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (ZTP 3.0). O inauguracji e-dostaw od lwa w mazowieckim mieście pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych elektrobusów MAN wyjechało na ulice Radomia 25 listopada 2025 r.?
- Jaką minimalną odległość mogą przejechać nowe MAN-y na jednym ładowaniu?
- Ile elektrobusów będzie liczyć radomska flota po zakończeniu wszystkich trwających projektów?
Każdy z nazwą
Nowe elektrobusy nie przejadą przez miasto anonimowo, bo każdy z nich otrzymał własne imię: EkoMANiek, Prądomir, Powerbus, Don Amperion oraz Cichy wielbiciel. Jeżdżą już na liniach 10, 12, 14, 15 oraz 16 i uzupełniają flotę, która od kilku lat przechodzi intensywną modernizację w kierunku zeroemisyjnym. To klasyczne autobusy 12-metrowe o pojemności 75 pasażerów, z 25 miejscami siedzącymi i przestrzenią dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego. MPK podkreśla, że nowe MAN-y oferują pełny pakiet udogodnień: klimatyzację, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, systemy zapowiedzi, monitoring, liczenie pasażerów, tablice LED i LCD oraz zestaw portów USB, a także kasowniki z terminalem płatniczym.
Elektryczne autobusy MAN zostały wyposażone w baterie umożliwiające przejazd co najmniej 300 km, co w radomskich warunkach eliminuje potrzebę montowania pantografów i ładowarek na pętlach. To znacząco zwiększa elastyczność trasowania i pozwala na całodzienną pracę pojazdów bez konieczności doładowywania.
Radom nie zwalnia tempa. Kolejne 10 elektrobusów trafi do MPK w dwóch transzach: w lutym i maju 2026 r. Równolegle spółka przygotowuje duży zakup 20 niskoemisyjnych autobusów CNG, finansowanych z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza na lata 2021-2027, z dofinansowaniem wynoszącym 27 mln PLN. Co więcej, na przełomie 2026 i 2027 r. miasto planuje odbiór kolejnych 12 elektrobusów (tym razem marki Solaris) z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. O tej umowie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Po zakończeniu trwających projektów MPK Radom będzie dysponować flotą obejmującą 57 autobusów elektrycznych oraz 45 pojazdów gazowych, co oznacza, że blisko 90 procent taboru będą stanowiły pojazdy zero- i niskoemisyjne. W praktyce uczyni to Radom jednym z najbardziej ekologicznych przewoźników komunikacji miejskiej w Polsce i w Europie, z transportem publicznym opartym na cichej, komfortowej i przyjaznej środowisku flocie.
Dodajmy, że równolegle mazowiecki przewoźnik wzmacnia jeszcze tabor o pojazdy z silnikami diesla – także marki Solaris.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok





Komentarze