Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PGK Suwałki preferuje elektrobusy z agregatem grzewczym na CNG. Analiza SWZ

infobus
12.12.2024 09:05
0 Komentarzy

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach jest na zakupach trzech autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI.

Zamówienie jest dofinansowane z programu: Zielony Transport Publiczny – edycja III. O ogłoszeniu przetargu na nowe autobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Miasto już wcześniej zamówiło 10 autobusów elektrycznych od Solarisa. Czy kolejne trzy pojazdy będą tej samej marki? Sprawdzamy SWZ.

PGK Suwałki preferuje elektrobusy z agregatem grzewczym na CNG. Analiza SWZ
PGK Suwałki preferuje elektrobusy z agregatem grzewczym na CNG. Analiza SWZ / fot. UM Suwałki

Rozkład jazdy

  1. Jakie kryteria oceny ofert wyodrębnił zamawiający w przetargu na autobusy elektryczne w Suwałkach?
  2. Jakie wymagania dotyczą pojemności baterii i zasięgu elektrobusów określił zamawiający?
  3. Która firma może być preferowana w tym przetargu, biorąc pod uwagę specyfikację techniczną i kryteria oceny?
PGK Suwałki preferuje elektrobusy z agregatem grzewczym na CNG. Analiza SWZ
PGK Suwałki preferuje elektrobusy z agregatem grzewczym na CNG. Analiza SWZ / fot. UM Suwałki

Wybór najkorzystniejszej oferty

W przetargu zamawiający wyodrębnił pięć kryteriów oceny ofert. Są to:

  • cena – 60 pkt,
  • okres gwarancji całopojazdowej –  5,5 roku i więcej – 15 pkt,
  • dodatkowe urządzenie grzewcze zasilane CNG – 10 pkt,
  • klimatyzacja z pompą ciepła i czynnikiem chłodniczym CO2 – 10 pkt,
  • pojemność baterii trakcyjnej – 320 kWh i więcej – 5 pkt.
PGK Suwałki preferuje elektrobusy z agregatem grzewczym na CNG. Analiza SWZ
PGK Suwałki preferuje elektrobusy z agregatem grzewczym na CNG. Analiza SWZ / fot. UM Suwałki

Nowe elektrobusy

Trzy autobusy MAXI mają mieć długość od 11,8 do 12,3 m, a wysokość do 3,45 m. Elektrobusy powinny zapewnić przejazd dla minimum 75 pasażerów. Wejście na ich pokład odbywać się będzie przez drzwi w układzie 2-2-2. Pojazdy mają być napędzane przez silnik elektryczny umieszczony centralnie lub silniki umieszczone w piastach kół lub silniki umieszczone w osi napędowej przy piastach kół o mocy minimum 160 kW. Silniki mają być wyposażone w układ odzyskiwania energii hamowania do doładowania akumulatorów lub kondensatorów. Magazyny energii mają posiadać pojemność minimum 280 kWh. Elektrobusy muszą umożliwiać ładowanie za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania. Podstawowe ładowanie to tzw. ładowanie wolne. Zamawiający wymaga również zastosowania rozwiązania pozapokładowego ładowania baterii trakcyjnych tj. ładowarkę zewnętrzną celem zwiększenia parametrów użytkowych – w tym pojemności pasażerskiej, zmniejszenia masy autobusu i zwiększenia zasięgu pojazdu na jednym ładowaniu.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu zamkniętego. Zamawiający dopuszcza wykorzystanie pierwszego skrzydła drzwi przednich autobusu jako drzwi wejściowych do kabiny. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele o budowie modułowej, profilowane. Stelaże i uchwyty foteli będą wykonane z tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem. W standardzie przewidziano gniazda USB, zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy.

Tablice zewnętrzne powinny być wykonane w technologii w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze białym, z układami ciągłej regulacji natężenia oświetlenia w zależności od warunków zewnętrznego oświetlenia. Wewnątrz znajdą się dwie tablice. Będzie to tablica boczna – monitor LCD o przekątnej od 37 cali do 40 cali – tablica przeznaczona do prezentowania informacji o trasie przejazdu realizowanego kursu. Oprócz tego informację pasażerską uzupełni monitor LCD dwustronny, umieszczony w środkowej części autobusu.

Autobusy mają być wyposażone w systemy bezpieczeństwa:

  • asystent zapobiegający najechaniu na obiekty ruchome i nieruchome przed pojazdem z funkcją ostrzegania akustycznego, optycznego,
  • asystent kontroli prawej strony sygnalizującego optycznie lub akustycznie możliwość kolizji z obiektami ruchomymi lub nieruchomymi znajdującymi się w polu skrętu pojazdu (w strefie ryzyka kolizji) oraz przy zmianie pasa ruchu.

Jako ciekawostkę dodajmy, że zamawiający postawił sztywny wymóg wyposażenia autobusów w dolne panele zewnętrzne pod linią okien poszycia, które muszą być odkręcane i dzielone w pionie.

PGK Suwałki preferuje elektrobusy z agregatem grzewczym na CNG. Analiza SWZ / fot. UM Suwałki
PGK Suwałki preferuje elektrobusy z agregatem grzewczym na CNG. Analiza SWZ / fot. UM Suwałki

Ukierunkowane zakupy

Już po kryteriach oceny ofert wiemy, że zamawiający chce w elektrobusach rozwiązania stosowane przez jednego producenta. Chodzi o premię za agregat grzewczy na CNG. Takie grzejniki w autobusach elektrycznych posiada tylko Solaris. Wiemy to na podstawie podobnego przypadku w Kielcach. Jeśli przejdziemy do wymogów technicznych, to w tym przypadku istotnym jest sztywny wymóg wyposażenia autobusów w dolne panele zewnętrzne pod linią okien poszycia, które muszą być odkręcane i dzielone w pionie. Zapis ten również spełnia tylko Solaris. Dodajmy jeszcze tylko, że otwarcie ofert odbędzie się 16 grudnia.

Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-68edd20b-1fa9-41e0-b90e-ae18cd1dccfe

Komentarze