PGK Suwałki preferuje elektrobusy z agregatem grzewczym na CNG. Analiza SWZ
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach jest na zakupach trzech autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI.
Zamówienie jest dofinansowane z programu: Zielony Transport Publiczny – edycja III. O ogłoszeniu przetargu na nowe autobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Miasto już wcześniej zamówiło 10 autobusów elektrycznych od Solarisa. Czy kolejne trzy pojazdy będą tej samej marki? Sprawdzamy SWZ.
Rozkład jazdy
- Jakie kryteria oceny ofert wyodrębnił zamawiający w przetargu na autobusy elektryczne w Suwałkach?
- Jakie wymagania dotyczą pojemności baterii i zasięgu elektrobusów określił zamawiający?
- Która firma może być preferowana w tym przetargu, biorąc pod uwagę specyfikację techniczną i kryteria oceny?
Wybór najkorzystniejszej oferty
W przetargu zamawiający wyodrębnił pięć kryteriów oceny ofert. Są to:
- cena – 60 pkt,
- okres gwarancji całopojazdowej – 5,5 roku i więcej – 15 pkt,
- dodatkowe urządzenie grzewcze zasilane CNG – 10 pkt,
- klimatyzacja z pompą ciepła i czynnikiem chłodniczym CO2 – 10 pkt,
- pojemność baterii trakcyjnej – 320 kWh i więcej – 5 pkt.
Nowe elektrobusy
Trzy autobusy MAXI mają mieć długość od 11,8 do 12,3 m, a wysokość do 3,45 m. Elektrobusy powinny zapewnić przejazd dla minimum 75 pasażerów. Wejście na ich pokład odbywać się będzie przez drzwi w układzie 2-2-2. Pojazdy mają być napędzane przez silnik elektryczny umieszczony centralnie lub silniki umieszczone w piastach kół lub silniki umieszczone w osi napędowej przy piastach kół o mocy minimum 160 kW. Silniki mają być wyposażone w układ odzyskiwania energii hamowania do doładowania akumulatorów lub kondensatorów. Magazyny energii mają posiadać pojemność minimum 280 kWh. Elektrobusy muszą umożliwiać ładowanie za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania. Podstawowe ładowanie to tzw. ładowanie wolne. Zamawiający wymaga również zastosowania rozwiązania pozapokładowego ładowania baterii trakcyjnych tj. ładowarkę zewnętrzną celem zwiększenia parametrów użytkowych – w tym pojemności pasażerskiej, zmniejszenia masy autobusu i zwiększenia zasięgu pojazdu na jednym ładowaniu.
Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu zamkniętego. Zamawiający dopuszcza wykorzystanie pierwszego skrzydła drzwi przednich autobusu jako drzwi wejściowych do kabiny. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele o budowie modułowej, profilowane. Stelaże i uchwyty foteli będą wykonane z tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem. W standardzie przewidziano gniazda USB, zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy.
Tablice zewnętrzne powinny być wykonane w technologii w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze białym, z układami ciągłej regulacji natężenia oświetlenia w zależności od warunków zewnętrznego oświetlenia. Wewnątrz znajdą się dwie tablice. Będzie to tablica boczna – monitor LCD o przekątnej od 37 cali do 40 cali – tablica przeznaczona do prezentowania informacji o trasie przejazdu realizowanego kursu. Oprócz tego informację pasażerską uzupełni monitor LCD dwustronny, umieszczony w środkowej części autobusu.
Autobusy mają być wyposażone w systemy bezpieczeństwa:
- asystent zapobiegający najechaniu na obiekty ruchome i nieruchome przed pojazdem z funkcją ostrzegania akustycznego, optycznego,
- asystent kontroli prawej strony sygnalizującego optycznie lub akustycznie możliwość kolizji z obiektami ruchomymi lub nieruchomymi znajdującymi się w polu skrętu pojazdu (w strefie ryzyka kolizji) oraz przy zmianie pasa ruchu.
Jako ciekawostkę dodajmy, że zamawiający postawił sztywny wymóg wyposażenia autobusów w dolne panele zewnętrzne pod linią okien poszycia, które muszą być odkręcane i dzielone w pionie.
Ukierunkowane zakupy
Już po kryteriach oceny ofert wiemy, że zamawiający chce w elektrobusach rozwiązania stosowane przez jednego producenta. Chodzi o premię za agregat grzewczy na CNG. Takie grzejniki w autobusach elektrycznych posiada tylko Solaris. Wiemy to na podstawie podobnego przypadku w Kielcach. Jeśli przejdziemy do wymogów technicznych, to w tym przypadku istotnym jest sztywny wymóg wyposażenia autobusów w dolne panele zewnętrzne pod linią okien poszycia, które muszą być odkręcane i dzielone w pionie. Zapis ten również spełnia tylko Solaris. Dodajmy jeszcze tylko, że otwarcie ofert odbędzie się 16 grudnia.
Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-68edd20b-1fa9-41e0-b90e-ae18cd1dccfe
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze