MZK Toruń z rekordową umową na autobusy elektryczne. Aż 35 elektrobusów od Solarisa
24 lutego 2025 r. Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu podpisał umowę na dostawę kolejnych autobusów elektrycznych z firmą Solaris.
Na razie nowych elektrobusów będzie 35. W kolejce czeka jeszcze pięć, które również mogą zostać zamówione jako opcja w ramach obecnej umowy z Solarisem. Dodatkowo MZK posiada na stanie 10 elektryków z Bolechowa. Razem daje to 45 elektrobusów, plus prawie pewne pięć w opcji. Łącznie równa pięćdziesiątka!
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów elektrycznych na pewno zostanie dostarczonych do MZK Toruń w ramach podpisanej umowy?
- Z jakich źródeł finansowania pochodzi dofinansowanie na zakup nowych elektrobusów?
- Jaką pojemność magazynu energii będą miały nowe autobusy elektryczne Solaris dla Torunia?
Największy w historii
Zakup ten jest możliwy dzięki pozyskaniu wsparcia ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza.
- Wiosną ubiegłego roku podpisywaliśmy umowę na dostawę czterech autobusów hybrydowych, a dzisiaj kolejna umowa – na rekordową liczbę nowoczesnych autobusów elektrycznych. To bardzo ważne w kontekście troski o środowisko naturalne. Poszukujemy nowoczesnych rozwiązań, które unowocześniają nasz tabor, wybieramy rozwiązania ekologiczne i jak najbardziej komfortowe dla pasażera – powiedział prezydent Torunia Paweł Gulewski. – Nowych autobusów elektrycznych będzie na pewno 35, a gdy tylko pozyskamy kolejne dofinansowanie – jeszcze pięć kolejnych. To największy w historii MZK zakup autobusów. Tym ważniejszy, że będą to pojazdy ekologiczne, zeroemisyjne. Jesteśmy przygotowani na ich przybycie, gdyż kupimy też nowoczesną infrastrukturę do ich ładowania. Tak ogromna inwestycja – same autobusy to wartość ok. 110 mln zł. Jest ona możliwa dzięki dofinansowaniu z dwóch unijnych programów - Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza.
Przypomnijmy, że przetarg na kolejne toruńskie elektrobusy był ogłoszony na dostawę 10 sztuk fabrycznie nowych elektrycznych autobusów elektrycznych z opcją zakupu maksymalnie 30 dodatkowych autobusów o takich samych parametrach.
-"W związku z tym, że uzyskano dofinansowanie łącznie na zakup 35 elektryków – na 25 z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, a na 10 z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza - oprócz podstawowego zamówienia, obejmującego zakup 10 autobusów uruchomione zostanie prawo opcji na zakup dodatkowych 25 autobusów. Pozostałe pięć autobusów, dostępnych w ramach prawa opcji, planujemy sfinansować ze środków KPO. Wniosek o dofinansowanie został złożony w styczniu i trwa jego weryfikacja – wyjaśnił prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.
Przyjadą za rok
Łączny koszt zakupu 35 autobusów wyniesie 89 600 000,00 zł netto (110 208 000,00 zł brutto). Na dostawy wykonawca będzie miał 12 miesięcy od dnia podpisania umowy, tj. do 24 lutego 2026 r.
- Jest mi niezmiernie miło, że dziś w Toruniu – mieście Kopernika, mieście wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO – podpisuję umowę na dostawę tak dużej liczby autobusów elektrycznych. Jednocześnie gratuluję tak sprawnego pozyskiwania zewnętrznych środków na ten zakup. Jako wieloletni partner MZK nie zawiedziemy w zakresie dostaw i serwisowania tych pojazdów – podkreślił Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży Solaris Bus & Coach.
Nowe „elektryki” będą ekologiczne, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, o długości całkowitej 12 m, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, urządzenia do sprzedaży biletów i obsługi karty miejskiej, WiFi, ładowarki USB oraz system detekcji pożarów, a także nowoczesne magazyny energii (typ ogniw: LTO (litowo-tytanowe), łączna pojemność magazynu energii: 152,3 kWh).
Oprócz autobusów elektrycznych, w ramach odrębnej umowy, zakupiona zostanie także infrastruktura do ich ładowania. Będzie to łącznie 36 punktów wolnego ładowania i pięć punktów szybkiego ładowania (z obu projektów).
Wsparcie z KPO i FEdKP daje możliwość zakupu 35 nowych „elektryków”, ale to nie wszystkie nowe autobusy, które przyjadą do Torunia:
- 27 czerwca 2024 r. podpisano z firmą Solaris umowę na dostawę czterech kolejnych autobusów hybrydowych. Pojazdy trafią do MZK latem 2025 roku. Kupiono je ze środków własnych Gminy Miasta Toruń. Cena brutto jednego pojazdu wynosi ponad 1,8 mln zł.
- W odpowiedzi na ogłoszony przez CUPT nabór o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, 21 stycznia br. złożony został wniosek o objęcie wsparciem przedsięwzięcia „Zakup zeroemisyjnego taboru autobusowego obsługującego pozamiejskie linie autobusowe”. W ramach inwestycji planowany jest zakup 5 elekrobusów BEV klasy MAXI (12 m długości).
Wniosek jest w trakcie oceny. Po jego pozytywnym rozpatrzeniu i podpisaniu umowy o objęcie wsparciem, uruchomione zostanie prawo opcji na zakup pięciu kolejnych elektryków w ramach umowy z firmą Solaris.
151 autobusów
Tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu i towarzysząca mu infrastruktura z roku na rok stają się coraz bardziej nowoczesne, wygodne, dostosowane do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, niezawodne i ekologiczne. W 2018 r. na ulice Torunia wyjechało 14 hybryd MAN, w 2022 r. dotarło do miasta sześć elekrobusów, rok później cztery kolejne i planowane są dalsze zakupy nisko- i zeroemisyjnych pojazdów.
Obecnie miejski przewoźnik dysponuje 151 autobusami: 44 x MAN (w tym 14 hybrydowych), 101 x Solaris (w tym 10 elektrycznymi, jedną hybrydą, trzema CNG) i pięć x Ursus. Ponadto w skład taboru wchodzą dwa zabytkowe jelcze oraz nauka jazdy.
W miarę możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych tabor jest sukcesywnie wymieniany. Miasto inwestuje przede wszystkim w rozwiązania ekologiczne, przyjazne środowisku, dbając jednocześnie o komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Każdy nowo kupowany pojazdjest wyposażony m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB, system detekcji pożarów. Są to zawsze pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. 100% autobusów wyposażonych jest w elektroniczne tablice informacyjne, 100% w monitoring, ponad 83% w automat biletowy, 100% to pojazdy niskopodłogowe. Ponadto wszystkie autobusy są wyposażone w terminale do sprzedaży biletów elektronicznych i obsługi karty miejskiej.
Komentarze