Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Oświęcim ma umowę z Solarisem na trzy elektrobusy. Wiemy, kiedy liniowy debiut

infobus
03.08.2024 09:01
0 Komentarzy

1 sierpnia Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu podpisał umowę z firmą Solaris Bus& Coach na dostawę trzech autobusów elektrycznych – dwóch klasy MAXI i jednego klasy MEGA. Wartość podpisanej umowy to 11.119.200,00 PLN brutto.

Inwestycja jest dofinansowana z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Jako pierwszy, na ulice Oświęcimia wyjedzie autobus przegubowy. Stanie się to we wrześniu 2025 roku. Dwa kolejne autobusy (klasy MAXI), wyjadą na linie na początku 2026 roku.

Spis treści:

  1. Kiedy wyjadą na linie nowe autobusy elektryczne?
  2. Jak przebiegał proces wyboru dostawcy autobusów elektrycznych?
  3. Jakie wymagania ma MZK Oświęcim co do nowych autobusów?

„Siedzeniowy przetarg”

Podpisanie umowy z Solarisem było możliwe dzięki zakończeniu przetargu na dostawę nowych autobusów. Ostatecznie skończyło się na dwóch przetargach. Przypomnijmy, że całe pierwsze postępowanie MZK na zakup elektrobusów MIDI, MAXI i MEGA zostało częściowo unieważnione i powtórzone w ramach nowego zamówienia już tylko na MAXI i MEGA. Wszystko to z powodu kontrowersji z liczbą miejsc siedzących w zapisach SWZ. Stąd też nazwa – „siedzeniowy przetarg”…

Elektryczna dziewiątka

Oświęcimski przetarg w swoim pierwotnym kształcie był podzielny na trzy zadania:

  • część 1 (6 x autobusy MIDI),
  • część 2 (2 x MAXI),
  • część 3 (1 x MEGA).

To oznacza, że w teorii mogło być kilku wykonawców, natomiast od samego początku liczyliśmy, że dostawcą wszystkich autobusów będzie jeden producent. Wynika to z prostego faktu, że kryteria techniczne były bardzo podobne dla wszystkich części.

10 kwietnia tylko Solaris położył tutaj swoją propozycje, która opiewały na 24.380.000 PLN netto za autobusy Solaris Urbino 9 electric, Urbino 12 electric Urbino 18 electric, w tym:

  • Część nr I – 15.360.000,00 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 9 LE electric na poziomie 2.560.000 PLN netto;
  • Część nr II – 5.520.000,00 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 12 electric na poziomie 2.760.000 PLN netto;
  • Część nr III – 3.500.000,00 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 9 LE electric na poziomie 3.500.000 PLN netto;

Z kolei całkowity budżet wynosił 23.900.000 PLN netto.

Dogrywka na trzy autobusy

Po unieważnieniu zadań nr 2 i 3, w dniu 6 czerwca Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu wybrał najkorzystniejszą ofertę w zadaniu nr 1, natomiast 18 czerwca otworzył ofertę w powtórzonym przetargu na trzy autobusy, w tym dwa elektrobusy klasy I kategorii MAXI i jeden klasy I kategorii MEGA. Wówczas też dowiedzieliśmy się, że w najnowszym przetargu MZK – zgodnie z oczekiwaniami – tylko Solaris położył ofertę.

W zadaniu na pojazdy 12-metrowe propozycja producenta z Bolechowa opiewała na 6.814.200 PLN brutto / 5.540.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 12 electric na poziomie 2.770.000 PLN netto, czyli nieznacznie przekroczyła budżet, natomiast w części MEGA zaproponowana cena była identyczna jak ostatnio – 4.305.000 PLN brutto / 3.500.000 PLN netto i tym samym zmieściła się w sumie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia.

Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia w części MAXI wyniósł 6.642.000,PLN brutto, a w części MEGA – 4.305.000,00 PLN brutto. Całość ma dofinansowanie z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

16 lipca Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu dokonał wyboru najkorzystniejszych ofert w przetargu na dostawę trzech nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI i MEGA, co zamyka całe postępowanie. Przypomnijmy, że przewoźnik ma już MIDI umowę – teraz już również na autobusy MAXI i MEGA.

Więcej przetargowych informacji znajduje się na stronie: https://mzk-oswiecim.logintrade.net/zapytania_email,165226,89b65c6c5c22ec539f058d8ce00f0cd9.html

Autobusy MAXI i MEGA

Autobusy klasy MAXI i MEGA mają mieć długość odpowiednio – od 11,8 do 12,2 m i 17,9 do 18,2 m, zaś ich wysokość nie może być wyższa niż 3,3 m. Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej długości autobusu. Autobusy mają zapewnić przejazd dla odpowiednio 75 (MAXI) i 120 (MEGA).

Autobusy będą wyposażone w drzwi w układzie 2-2-2 (MAXI) i 2-2-2-2 (MEGA). Autobusy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym o mocy min. 160 kW (MAXI) i 240 kW (MEGA) lub silnikami asynchronicznymi w piastach kół 2x 110 kW. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Zamawiający wymaga aby pojemność magazynów energii elektrycznej wynosiła w autobusach solowych min. 280 kWh, zaś w autobusie przegubowym – min. 400 kWh. Autobusy będą dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in. Dodatkowo, na dachu autobusów z przodu (na wysokości osi przedniej) zamontowany ma być pantograf 4-polowy podnoszony umożliwiający ładowanie magazynu energii mocą min. 180 kW.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Fotele pasażerskie będą odporne na akty wandalizmu, pokryte welurem o wyższej jakości (odporne na zabrudzenia, ścieranie i zniszczenie). W standardzie przewidziano gniazda USB, zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy.

Tablice zewnętrzne powinny być diodowe. Z kolei wewnątrz znajdzie się wyświetlacz LCD umieszczony pomiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami w środkowej części autobusu o przekątnej ekranu min. 22 cali, dająca możliwość wyświetlania danych o trasie.

Dodatkowo zamawiający wymaga, aby wykonawca wyposażył autobusy w system zliczania potoków pasażerskich.

Komentarze