Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZA Warszawa z pierwszym testem MEGA autobusu wodorowego. Od Solarisa

infobus
27.08.2024 19:07
0 Komentarzy

28 sierpnia na stołeczne ulice wyjedzie 18-metrowy przegubowiec Solaris Urbino 18 hydrogen z napędem na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.

Miejskie Zakłady Autobusowe będą go testować na różnych liniach przez dwa tygodnie, czyli do o 9 września. Przypomnijmy, że wcześniej – pod koniec 2023 roku – MZA testowały MAXI autobus wodorowy marki NesoBus, czyli 12-metrowy. Teraz przyszedł czas na kategorię MEGA.

Spis treści:

  1. Jak długo będą testowane przegubowe autobusy Solaris Urbino 18 hydrogen na ulicach Warszawy?
  2. Na jakich liniach autobusowych będzie kursował testowany wodorowy przegubowiec?
  3. Jaką maksymalną liczbę pasażerów może pomieścić Solaris Urbino 18 hydrogen?
Warszawa/ W środę wyjedzie przegubowy Solaris Urbino o napędzie wodorowym
Warszawa/ W środę wyjedzie przegubowy Solaris Urbino o napędzie wodorowym / fot. MZA

Techniczne nowinki

-„Już od środy możecie wypatrywać na naszych liniach nietypowego autobusu. Przez prawie dwa tygodnie, do 9 września, zajezdnia Woronicza będzie eksploatować przegubowego solarisa urbino o napędzie wodorowym” – napisały MZA w mediach społecznościowych.

Autobus kursował będzie na różnych liniach. W środę i czwartek jako łączona brygada na liniach 128 i 175, co jest związane z tym, że autobus ładuje się na Szczęśliwcach.

„Autobus testowany w MZA zamiast standardowych lusterek ma system kamer. Ciekawostką jest też system ostrzegania przed możliwością potrącenia pieszych lub rowerzystów” – przekazał PAP rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych Adam Stawicki.

Wodorowy przegubowiec

Sercem Solaris Urbino 18 hydrogen jest najnowocześniejsze dostępne na rynku ogniwo wodorowe, w którym wodór przekształcany jest w energię elektryczną przekazywaną następnie do układu napędowego. Pojazd nie ma klasycznej komory silnika, bo został wyposażony w napęd modułowy, a zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoliło na zwiększenie liczby pasażerów.

-„Dzięki eliminacji komory silnika poszerzyła się również przestrzeń na dachu pojazdu, gdzie zamontowano kompozytowe, lekkie butle z wodorem o łącznej pojemności 51,2 kg. Zastosowanie napędu modułowego ułatwi również serwisowanie pojazdu, gdyż główne elementy układu napędowego dostępne są z poziomu podłogi” – napisał producent.

Energia elektryczna wytworzona w ogniwie jest przekazywana bezpośrednio do układu napędowego. Zastosowane w pojeździe baterie o pojemności ok. 60 kWh pełnią funkcję wspomagającą, np. podczas przyspieszania, wykorzystywane są także do rekuperacji. Tankowanie zbiorników wodoru do pełna zajmuje ok. 10 minut.

Dzięki zastosowanej technologii wodorowej oraz zwiększonej liczbie nowych i lekkich zbiorników na wodór wodorowy Solaris sprawdzi się na długich trasach. Na jednym tankowaniu będzie mógł pokonać ok. 350 km w różnych warunkach pogodowych. Zależnie od konfiguracji może zabrać nawet 140 osób.

Komentarze