MZA Warszawa kupuje nie tylko autobusy. Rusza inwestycja w mobilne platformy serwisowe
W lipcu Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ogłosiły przetarg na dostawę sześciu fabrycznie nowych platform jezdnych, przeznaczonych do prac wykonywanych na dachach autobusów.
Przede wszystkim chodzi o obsługę elektrobusów, których MZA zmawia coraz więcej. Choć to zamówienie zajmuje niewielką pozycję w budżecie MZA, jego znaczenie operacyjne jest nie do przecenienia. Bezpieczna i sprawna obsługa autobusów – szczególnie zeroemisyjnych – w zapleczu technicznym to warunek ich niezawodnej pracy na ulicach stolicy.
Rozkład jazdy:
- Jakie zastosowanie będą miały nowe platformy jezdne, które MZA Warszawa zamawia w przetargu ogłoszonym w lipcu 2025 roku?
- Jaka jest planowana liczba elektrobusów we flocie MZA Warszawa do połowy 2026 roku i jaki procent całej floty będą wtedy stanowić?
- Które firmy złożyły oferty w przetargu MZA na dostawę 90 elektrobusów z opcją rozszerzenia, z ogłoszeniem w lutym 2025 roku?
Mobilny platformy serwisowe
Podczas gdy uwaga opinii publicznej skupia się na ambitnej elektryfikacji floty Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie, spółka nie zapomina o mniej spektakularnych, lecz strategicznych inwestycjach zaplecza technicznego. Właśnie ogłoszono przetarg na dostawę sześciu fabrycznie nowych platform jezdnych, przeznaczonych do prac wykonywanych na dachach autobusów.
Infrastruktura ta zostanie wykorzystana przez zespoły techniczne m.in. do obsługi instalacji dachowych, takich jak baterie, klimatyzacja, pantografy czy elementy elektroniki trakcyjnej w autobusach elektrycznych. Kod CPV 44481000-5 wskazuje na tzw. drabiny platformowe – mobilne, podestowe konstrukcje, których parametry techniczne muszą gwarantować bezpieczną pracę na wysokości oraz zgodność z wymaganiami BHP w środowisku warsztatowym.
– „To nie jest przetarg o dużej medialności, ale o dużym znaczeniu praktycznym. Modernizacja zaplecza to kluczowy element utrzymania niezawodności rosnącej floty elektrobusów” – komentuje jeden z przedstawicieli branży serwisowej.
Termin składania ofert upływa 10 lipca 2025 roku, a przewidziany czas realizacji zamówienia wynosi 120 dni.
Elektrobusy zmieniają zaplecze
MZA konsekwentnie rozwijają flotę autobusów elektrycznych, która na koniec I półrocza 2025 roku liczyła 161 pojazdów, a do połowy 2026 planowo ma wzrosnąć do 271 sztuk – co stanowić będzie około 25% całej floty przewoźnika.
Kluczowe inwestycje to:
- Zakup 130 przegubowych elektrobusów Solaris Urbino 18 electric. W 2019 roku MZA podpisały umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Wartość kontraktu wyniosła 399,6 mln zł, z czego 180 mln zł pochodziło z dofinansowania unijnego. Dostawy zakończyły się w grudniu 2020 roku, a pojazdy obsługują głównie linie przebiegające przez Trakt Królewski. Dodajmy, że wcześniej stołeczna firma zakupiła 30 elektrobusów krótkich – 20 od Solarisa i 10 od Ursusa.
- W grudniu 2023 roku ZTM podpisał umowę z firmą Solaris na dostawę 12 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric. Pojazdy te mają długość 18 metrów i mogą przewozić ponad 120 pasażerów. Pierwszy autobus został dostarczony w grudniu 2024 roku, a pozostałe mają dotrzeć w 2025 roku. Całkowity koszt kontraktu wynosi 51 milionów złotych, z czego 13 milionów złotych pochodzi z budżetu miasta, a reszta jest finansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej .
- Dofinansowanie zakupu 80 elektrobusów. W listopadzie 2024 roku MZA otrzymały ponad 236 mln zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na zakup 80 autobusów elektrycznych (50 przegubowych i 30 12-metrowych). Całkowity koszt projektu wynosi 328 mln zł, a jego realizacja planowana jest do połowy 2026 roku. Zamówienia na 50 MEGA elektrobusów zostało powtórzone, a umowa na 30 sztuk MAXI e-busów od Busnex i Yutonga jeszcze nie została podpisana.
- Przetarg na 90 elektrobusów z opcją rozszerzenia do 180 W lutym 2025 roku MZA ogłosiły przetarg na dostawę 90 autobusów elektrycznych w różnych klasach (midi, maxi, mega), z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 90 pojazdów. Wśród zamawianych pojazdów znajdowały się pierwsze autobusy wyposażone w system autonomicznej jazdy, ale to zadanie zostało anulowane. w pozostałych. Czekamy na wynik w trzech pozostałych częściach, gdzie swoje propozycje złożyły marki Irizar, Mercedes i Solaris.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze