Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Zduńska Wola daje równe szanse dwóm producentom MIDI elektrobusów. Analiza SWZ

infobus
19.02.2025 07:08
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Zduńskiej Woli kupuje autobusy elektryczne klasy I kategorii MIDI. Zamówienie jest dofinansowanie z programu: „Zielony Transport Publiczny”.

O ogłoszeniu przetargu na te autobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Teraz przyszedł czas na analizę pozostałych wymogów SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne kryteria oceny ofert w przetargu na autobusy elektryczne dla MPK Zduńska Wola?
  2. Jakie minimalne wymagania techniczne muszą spełniać zamówione autobusy, jeśli chodzi o napęd i pojemność baterii?
  3. Którzy producenci mogą być zainteresowani tym przetargiem i dlaczego?
MPK Zduńska Wola daje równe szanse dwóm producentom MIDI elektrobusów. Analiza SWZ
MPK Zduńska Wola daje równe szanse dwóm producentom MIDI elektrobusów. Analiza SWZ / fot. UM Zduńska Wola

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), okresu gwarancji (20%), oceny techniczno-eksploatacyjnej autobusów (20%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne, MPK wyodrębniło następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu/kratownicy, ramy/podwozia lub innego rozwiązania konstrukcyjnego – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL -kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 3 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na: korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL -kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100 km – 5 pkt,
  • 3-częściowa szyba przednia dzielona: w poziomie wzdłuż dolnej krawędzi tablicy kierunkowej (lub pod tą krawędzią) i w pionie od podziału poziomego do dolnej krawędzi szyby dzieląc szybę na dwie szyby – 0,5 pkt,
  • autobus wyposażony w główne drzwi pasażerski zabudowane w prawej ścianie autobusu w układzie 2-2-2 – 1,5 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 1 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 0,5 pkt,
  • cały magazyn energii zabudowany na dachu autobusu – 1 pkt,
  • całkowita liczba miejsc – powyżej 70 – 1,5 pkt,
  • przednia oś niezależna wraz ze stabilizatorem przeciwdziałającym nadmiernym przechyłom poprzecznym – 1 pkt,
  • autobus wyposażony w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 400 kWh oraz Ed nie mniejszą niż 290 kWh – 3 pkt,
  • liczba i umiejscowienie w autobusie gniazd/gniazda (systemu CCS, type 2) dla potrzeb podłączenia ładowarki Plug-in – dwa gniazda: z których pierwsze zabudowane będzie pod klapką rewizyjną na bocznej prawej ścianie autobusu za pierwszymi drzwiami oraz drugie zabudowane pod klapką rewizyjną na bocznej lewej ścianie autobusu nad przednim lewym kołem ( lub w okolicy tego koła) – 1 pkt.
MPK Zduńska Wola daje równe szanse dwóm producentom MIDI elektrobusów. Analiza SWZ
MPK Zduńska Wola daje równe szanse dwóm producentom MIDI elektrobusów. Analiza SWZ / fot. UM Zduńska Wola

Specyfikacja techniczna

Nowe elektryki mają mieć długość od 9 do 10,5 m (z tolerancją +/- 2%), a wysokość max. 3,4 m. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez minimum dwoje drzwi, w układzie 1-2-0, 2-2-0, 1-2-2 lub 2-2-2. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.

Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie silnika lub silników o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Moc silnika lub silników musi zapewnić zamawiającemu realizację rozkładu jazdy, tak, jak by były one wykonywane autobusem z klasycznym układem napędowym (spalinowym) Diesla. Zamawiający wymaga zastosowania silnika lub silników o łącznej mocy znamionowej lub maksymalnej mocy netto nie mniejszej niż 120 kW. Omawiane konstrukcje mają posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Z kolei magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w  akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 280 kWh. Ładowanie  magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.

W przestrzeni pasażerskiej pojawią się ładowarki do urządzeń mobilnych. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Z kolei miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 40%), wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w zamykane okienko do sprzedaży biletów. MPK nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.

Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym (lub diody RGB świecące w kolorze białym). Wewnątrz znajdzie się tablica o przekątnej minimum 21,5 cali, wykonana w postaci ekranu LCD lub LED, przeznaczona do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez MPK.

Będą trzy oferty?

Kryteria techniczne mniej więcej po równo premiują rozwiązania techniczne stosowane przez Solarisa i MAN-a. Zamówieniem tym może być zainteresowany nie tylko klasyczny duet, ale również i Busnex Poland. I to właśnie na te trzy oferty stawiamy. Weryfikacja nastąpi w dniu 25 lutego.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1042206

Komentarze