MPK Tarnów z nową jakością: Pierwsze autobusy elektryczne od Solarisa już na liniach
21 listopada 2025 r. na ulice Tarnowa wyjechały pierwsze w historii miasta autobusy elektryczne. To początek największej modernizacji taboru miejskiego od dekad.
Docelowo flota MPK Tarnów wzbogaci się o 20 fabrycznie nowych, zeroemisyjnych Solarisów Urbino 12 electric, z których 16 już dostarczono, jeden dotrze w najbliższych dniach, a pozostałe trzy pojawią się na początku 2026 r. O pierwszym etapie projektu informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jak nowe autobusy elektryczne Solaris zmienią codzienny transport publiczny w Tarnowie?
- Czy zasięg 220–250 km wystarczy na pełną dzienną pracę wszystkich e-busów zimą?
- Jakie oszczędności przyniesie MPK Tarnów przejście z autobusów CNG na elektrobusy?
Zimowe przekazanie
Wszystkie dostarczone do Tarnowa pojazdy to 12-metrowe autobusy klasy I kategorii MAXI, przystosowane do przewozu ponad 70 pasażerów. Konstrukcja jest w pełni niskopodłogowa, a układ wnętrza zaprojektowano z myślą o osobach o ograniczonej mobilności – są wyznaczone miejsca dla wózków inwalidzkich oraz wózków dziecięcych, a fotele uprzywilejowane wyróżniają się czerwoną tapicerką.
– „To epokowa chwila, że na regularne linie trafia dwadzieścia w pełni ekologicznych autobusów. Pojawienie się elektrycznych autobusów w Tarnowie pozwoli nam na utrzymanie w przyszłym roku stawki za wozokilometr” – podkreśla Jakub Kwaśny, prezydent Tarnowa.
Autobusy wyposażono w zestaw najnowszych systemów pokładowych: m.in. system monitorowania toru jazdy, czujnik zmęczenia kierowcy, rozwiązania eliminujące martwe pole z prawej strony, z tyłu i przodu, a także dynamiczną informację pasażerską.
– „Pojazdy wyposażono w nowoczesne systemy pokładowe – m.in. system monitorujący tor jazdy, monitorujący zmęczenie kierowców, system eliminacji martwego pola, system dynamicznej informacji pasażerskiej” – wylicza Rafał Zajas, przedstawiciel Solaris Bus & Coach.
Zasięg, bateria i eksploatacja
Każdy z tarnowskich Solarisów otrzymał zestaw baterii trakcyjnych o pojemności 420–428 kWh, co pozwala na przejechanie 220–250 km na jednym ładowaniu. To wartość umożliwiająca realizację całej zmiany dziennej bez konieczności doładowywania pojazdu.
Autobusy korzystają z wydajnej klimatyzacji z funkcją dogrzewania, a ich system zarządzania energią przygotowuje pojazd do pracy już podczas nocnego ładowania.
– „Nasze pojazdy jeżdżą po Skandynawii, Austrii, są obecne od lat w wielu polskich miastach. Doskonale radzą sobie z mrozami i zimową aurą. Kiedy ruszają po nocnym ładowaniu, są już nagrzane, aby nie marnować energii na trasie” – dodaje Rafał Zajas.
To ważny argument, bo elektryczne autobusy zaczęły kursy dokładnie w momencie nadejścia zimowej pogody.
Ma być taniej
Według analiz MPK, nowa flota przyniesie realne oszczędności eksploatacyjne.
– „Autobusy zasilane gazem ziemnym generują wydatki w wysokości 180–190 zł, podczas gdy ten sam dystans autobusem elektrycznym kosztuje 125 zł, więc są to realne oszczędności” – wyjaśnia Robert Pacana, prezes MPK Tarnów.
Niższe koszty pracy przewozowej mają umożliwić miastu utrzymanie stawek za wozokilometr w przyszłym roku – co w warunkach rosnących cen energii i paliw jest dużym osiągnięciem. W ramach inwestycji uruchomiono na terenie zajezdni MPK komplet infrastruktury energetycznej: 10 dwustanowiskowych stacji ładowania, jedną jednostanowiskową oraz mobilną ładowarkę. Dodatkowo wykonano nową nawierzchnię na parkingu zajezdni przy ul. Lwowskiej. Projekt zakłada więc pełną gotowość zaplecza technicznego do obsługi 20 autobusów przez całą dobę.
Przeczytaj więcej:
Całkowita wartość przedsięwzięcia – obejmująca zakup autobusów i budowę stacji – wynosi ponad 67 mln zł.
Z tego:
- 54,6 mln zł to środki zewnętrzne,
- ponad 51 mln zł pochodzi z KPO,
- 3,5 mln zł to pożyczka NFOŚiGW.
Dzięki oszczędnościom przetargowym MPK rozszerzyło zamówienie z 17 do 20 elektryków. Aby spełnić wymagania ekologiczne projektu, MPK Tarnów wycofa z eksploatacji 20 autobusów spalinowych, głównie najstarsze pojazdy, które od lat pełniły rolę rezerwy po rezygnacji z obsługi linii pozamiejskich. Część z nich trafi na złom, kończąc cykl życia tarnowskiego taboru spalinowego
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok


Komentarze