Mińsk Maz. z nową, bezpłatną komunikacją i autobusami elektrycznymi MAN
Od 1 stycznia w Mińsku Mazowieckim kompletnie zmieniła się komunikacją miejska, która teraz jest darmowa i to bez względu na miejsce zamieszkania.
Do tego zmienił się przewoźnik odpowiedzialny za komunikację miejską, którą teraz organizuje Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Mińsku Maz. I flota. Od Nowego Roku w bezpłatnej komunikacji miejskiej jeździ sześć autobusów elektrycznych MAN Lion’s City 12 E i pięć autobusów spalinowych pozyskanych przez miasto z Warszawy.
Mińska flota
Flota mińskiej komunikacji miejskiej w tej chwili to 11 autobusów:
- sześć elektrycznych MAN Lion’s City 12 E, które po raz pierwszy w naszym kraju oferują układ drzwi 2-2-0;
- pięć Solarisów Urbino 12 pozyskanych od Miejskich Zakładów Autobusowymi w Warszawie.
Pojazdy te wyjechały na mińskie ulice w Nowym Roku. Pierwszych pasażerów elektryków powitał w Nowym Roku burmistrz Marcin Jakubowski wraz ze swoimi zastępcami Katarzyną Łaziuk i Robertem Smugą.
-„W 2018 w Mińsku Mazowieckim ruszyliśmy z komunikacją miejską bezpłatną dla mieszkańców oraz dla uczniów i seniorów bez względu na miejsce zamieszkania. Od 1.02.2022 komunikacja miejska jest bezpłatna dla każdego bez względu na miejsce zamieszkania. A od 1.01.2024 mamy własnego operatora, spółkę miejską Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Mińsku Mazowieckim Sp. z o.o. oraz własnych 6 nowych elektrycznych MANów, a jako uzupełnienie 5 Solarisów spalinowych kupionych od MZA Warszawa – przekazał Urząd Miejski w Mińsku Mazowieckim.
Wraz z nowym rokiem zmienił się też rozkład jazdy, aktualny dostępny jest na stronie Urzędu Miasta pod adresem: https://www.minsk-maz.pl/717,komunikacja-miejska. Dodajmy, że obecnie cały tabor jest własnością miasta, a nowym operatorem komunikacji jest teraz Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Mińsku Mazowieckim Sp. z o.o. Zgodnie z sugestiami pasażerów zmodyfikowano też trasy i przystanki. Aktualny schemat czterech linii autobusowych znajdują się poniżej:
pierwsze autobusy elektryczne
Mińsk Mazowiecki pozyskał swoje pierwsze elektrobusy od firmy MAN Truck & Bus. To łącznie sześć autobusów elektrycznych MAN Lion’s City 12 E o długości 12 metrów.
Zamówione przez mazowieckie miasto pojazdy są bezpieczne i komfortowe. O ten pierwszy aspekt zadba cała seria systemów bezpieczeństwa, jak ABS, ASR, monitoring wnętrza pojazd oraz automatyczna detekcja i gaszenia pożaru. W kompletacji autobusów znalazły się też dwa wyjątkowe układy: ESP oraz czujniki monitorujące ciśnienie w kołach, które cały czas są rzadko spotykane w komunikacji miejskiej.
Do tego MAN zaproponował zewnętrzne i wewnętrzne oświetlenie w całości wykonane w technologii LED, a przednie reflektory przeciwmgielne wyposażone będą dodatkowo w funkcję doświetlania zakrętów. To przede wszystkim przyda się podczas jesiennych i zimowych dni.
Z kolei pasażerów docenią jazdę elektrycznymi „lwami” nie tylko z uwagi na ich bardzo cichą i bezemisyjną jazdę, ale także z uwagi na wygodne, tapicerowane fotele, ładowarki USB pod każdym siedzeniem oraz automatyczny system klimatyzacji i ogrzewania z dodatkowymi nagrzewnicami w przestrzeni pasażerskiej. Z myślą o osobach z niepełnosprawnością pojazdy zaoferują rozkładaną rampę ułatwiającą wjazd dla wózków inwalidzkich, przyciski STOP czy funkcję przyklęku, czyli obniżenia wysokości podłogi pojazdu podczas postoju na przystanku.
INNOWACYJNE ROZWIĄZANIA
Mińskie autobusy elektryczne będą ładowane wyłącznie poprzez wtyczki plug-in, czyli nie będą musiały korzystać z drogiej infrastruktury szybkich ładowarek zlokalizowanych „na mieście”. Dzięki temu te pojazdy będą przez cały czas w pełnej dyspozycji przewoźnika i nie będą musiały robić przerw technicznych na doładowywanie baterii.
-„To efekt zastosowania baterii w technologii i NMC o dużej pojemności, wynoszących w MAN Lion`s City 12 E aż 480 kWh. To gwarantuje przebiegi przekraczające 250 km w rzeczywistych warunkach drogowych i to w całym okresie gwarancji. Do tego wszystkie akumulatory znajdują się na dachu pojazdu, co przekłada się na lepsze rozplanowanie wnętrza pojazdu” – podkreślił Waldemar Sęk, Regionalny Kierownik Sprzedaży w MAN Truck & Bus Polska.
Napęd elektrycznych autobusów MAN bazuje na centralnym silniku o mocy 160 kW, który skonfigurowany został pod kątem maksymalnie płynnego ruszania. Zapewnia on cichszą jazdę i lepszą dostępność serwisową. Autobusy dla Mińska Mazowieckiego będą posiadać drzwi w układzie 2-2-0, z czego drzwi drugie wykonane zostaną w bardzo komfortowej wersji odskokowo-przesuwnej, czyli będą otwierać się na zewnątrz pojazdu, co ułatwi wchodzenie i wychodzenie pasażerów. Łączna pojemność e-busów wyniesie 78 osób, w tym 29 miejsc siedzących, zlokalizowanych głównie w tylnej części pojazdu. Z kolei przód autobusu będzie dzięki temu przestrzenny, dopasowany do szybkiej wymiany pasażerów. Tutaj też nie zabraknie czterech miejsc dostępnych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Z MYŚLĄ O KIEROWCACH
Oprócz wspomnianych układów bezpieczeństwa, MAN pomyślał także o kierowcach i ich komforcie pracy. Dlatego wszystkie autobusy dla Mińska Mazowieckiego wyposażone zostaną m.in. w ogrzewane i wentylowane fotele z funkcją obrotu, podłokietnikami, niezależny system klimatyzacji i ogrzewania oraz przednią panoramiczna szybę z elektrycznie ogrzewaną powłoką, czyli tzw. „antysolar”. Do tego pracę kierowcy ułatwi elektryczne wspomaganie kierownicy oraz uruchamiane automatycznie światła i wycieraczki plus kamera cofania. Do tego pojazdy będą posiadały pełne kabiny w całości odgradzające kierowcę od przestrzeni pasażerskiej. Tak wyposażone autobusy powstaną w Polsce – w zakładzie w Starachowicach.
-„Miński kontrakt to kolejne zamówienie na e-busy z polskiego rynku – po zamówieniach z Kędzierzyna-Koźla i Gdańska, natomiast warto pamiętać, że MAN jest jednym z liderów wprowadzania Europy w świat bezemisyjnej mobilności miejskiej. Imponujące doświadczenie niemieckiego producenta na tym polu to ponad 700 autobusów elektrycznych, w tym pierwsze egzemplarze dostarczone do Polski (dla Kędzierzyna-Koźla). Do tego dochodzi pełne portfolio elektrycznych pojazdów dostawczych (MAN eTGE), budowa własnej fabryki produkującej baterie oraz wprowadzanie pierwszych napędów elektrycznych do ciężarówek. To pokazuje, że MAN myśli o rozwoju elektromobilności bardzo szeroko, a autobusy elektryczne w strategii firmy są jednym z filarów zielonej przyszłości naszych miast” – podkreślił Waldemar Sęk.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze