Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mińsk Maz. z nową, bezpłatną komunikacją i autobusami elektrycznymi MAN

infobus
05.01.2024 17:04
0 Komentarzy

Od 1 stycznia w Mińsku Mazowieckim kompletnie zmieniła się komunikacją miejska, która teraz jest darmowa i to bez względu na miejsce zamieszkania.

Do tego zmienił się przewoźnik odpowiedzialny za komunikację miejską, którą teraz organizuje Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Mińsku Maz. I flota. Od Nowego Roku w bezpłatnej komunikacji miejskiej jeździ sześć autobusów elektrycznych MAN Lion’s City 12 E i pięć autobusów spalinowych pozyskanych przez miasto z Warszawy.

Mińska flota

Flota mińskiej komunikacji miejskiej w tej chwili to 11 autobusów:

  • sześć elektrycznych MAN Lion’s City 12 E, które po raz pierwszy w naszym kraju oferują układ drzwi 2-2-0;
  • pięć Solarisów Urbino 12 pozyskanych od Miejskich Zakładów Autobusowymi w Warszawie.

Pojazdy te wyjechały na mińskie ulice w Nowym Roku. Pierwszych pasażerów elektryków powitał w Nowym Roku  burmistrz Marcin Jakubowski wraz ze swoimi zastępcami Katarzyną Łaziuk i Robertem Smugą.

-„W 2018 w Mińsku Mazowieckim ruszyliśmy z komunikacją miejską bezpłatną dla mieszkańców oraz dla uczniów i seniorów bez względu na miejsce zamieszkania. Od 1.02.2022 komunikacja miejska jest bezpłatna dla każdego bez względu na miejsce zamieszkania. A od 1.01.2024 mamy własnego operatora, spółkę miejską Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Mińsku Mazowieckim Sp. z o.o. oraz własnych 6 nowych elektrycznych MANów, a jako uzupełnienie 5 Solarisów spalinowych kupionych od MZA Warszawa – przekazał Urząd Miejski w Mińsku Mazowieckim.

Wraz z nowym rokiem zmienił się też rozkład jazdy, aktualny dostępny jest na stronie Urzędu Miasta pod adresem: https://www.minsk-maz.pl/717,komunikacja-miejska. Dodajmy, że obecnie cały tabor jest własnością miasta, a nowym operatorem komunikacji jest teraz Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Mińsku Mazowieckim Sp. z o.o. Zgodnie z sugestiami pasażerów zmodyfikowano też trasy i przystanki. Aktualny schemat czterech linii autobusowych znajdują się poniżej:

Mińsk Maz. z nową komunikacją i autobusami eklektycznymi MAN
Mińsk Maz. z nową komunikacją i autobusami eklektycznymi MAN

pierwsze autobusy elektryczne

Mińsk Mazowiecki pozyskał swoje pierwsze elektrobusy od firmy MAN Truck & Bus. To łącznie sześć autobusów elektrycznych MAN Lion’s City 12 E o długości 12 metrów.

Zamówione przez mazowieckie miasto pojazdy są bezpieczne i komfortowe. O ten pierwszy aspekt zadba cała seria systemów bezpieczeństwa, jak ABS, ASR, monitoring wnętrza pojazd oraz automatyczna detekcja i gaszenia pożaru. W kompletacji autobusów znalazły się też dwa wyjątkowe układy: ESP oraz czujniki monitorujące ciśnienie w kołach, które cały czas są rzadko spotykane w komunikacji miejskiej.

Do tego MAN zaproponował zewnętrzne i wewnętrzne oświetlenie w całości wykonane w technologii LED, a przednie reflektory przeciwmgielne wyposażone będą dodatkowo w funkcję doświetlania zakrętów. To przede wszystkim przyda się podczas jesiennych i zimowych dni.

Z kolei pasażerów docenią jazdę elektrycznymi „lwami” nie tylko z uwagi na ich bardzo cichą i bezemisyjną jazdę, ale także z uwagi na wygodne, tapicerowane fotele, ładowarki USB pod każdym siedzeniem oraz automatyczny system klimatyzacji i ogrzewania z dodatkowymi nagrzewnicami w przestrzeni pasażerskiej. Z myślą o osobach z niepełnosprawnością pojazdy zaoferują rozkładaną rampę ułatwiającą wjazd dla wózków inwalidzkich, przyciski STOP czy funkcję przyklęku, czyli obniżenia wysokości podłogi pojazdu podczas postoju na przystanku.

Mińsk Maz. z nową komunikacją i autobusami eklektycznymi MAN
Mińsk Maz. z nową komunikacją i autobusami eklektycznymi MAN / fot. L.Siporski

INNOWACYJNE ROZWIĄZANIA

Mińskie autobusy elektryczne będą ładowane wyłącznie poprzez wtyczki plug-in, czyli nie będą musiały korzystać z drogiej infrastruktury szybkich ładowarek zlokalizowanych „na mieście”. Dzięki temu te pojazdy będą przez cały czas w pełnej dyspozycji przewoźnika i nie będą musiały robić przerw technicznych na doładowywanie baterii.

-„To efekt zastosowania baterii w technologii i NMC o dużej pojemności, wynoszących w MAN Lion`s City 12 E aż 480 kWh. To gwarantuje przebiegi przekraczające 250 km w rzeczywistych warunkach drogowych i to w całym okresie gwarancji. Do tego wszystkie akumulatory znajdują się na dachu pojazdu, co przekłada się na lepsze rozplanowanie wnętrza pojazdu” – podkreślił Waldemar Sęk, Regionalny Kierownik Sprzedaży w MAN Truck & Bus Polska.

Napęd elektrycznych autobusów MAN bazuje na centralnym silniku o mocy 160 kW, który skonfigurowany został pod kątem maksymalnie płynnego ruszania. Zapewnia on cichszą jazdę i lepszą dostępność serwisową. Autobusy dla Mińska Mazowieckiego będą posiadać drzwi w układzie 2-2-0, z czego drzwi drugie wykonane zostaną w bardzo komfortowej wersji odskokowo-przesuwnej, czyli będą otwierać się na zewnątrz pojazdu, co ułatwi wchodzenie i wychodzenie pasażerów. Łączna pojemność e-busów wyniesie 78 osób, w tym 29 miejsc siedzących, zlokalizowanych głównie w tylnej części pojazdu. Z kolei przód autobusu będzie dzięki temu przestrzenny, dopasowany do szybkiej wymiany pasażerów. Tutaj też nie zabraknie czterech miejsc dostępnych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Mińsk Maz. z nową komunikacją i autobusami eklektycznymi MAN
Mińsk Maz. z nową komunikacją i autobusami eklektycznymi MAN

Z MYŚLĄ O KIEROWCACH

Oprócz wspomnianych układów bezpieczeństwa, MAN pomyślał także o kierowcach i ich komforcie pracy. Dlatego wszystkie autobusy dla Mińska Mazowieckiego wyposażone zostaną m.in. w ogrzewane i wentylowane fotele z funkcją obrotu, podłokietnikami, niezależny system klimatyzacji i ogrzewania oraz przednią panoramiczna szybę z elektrycznie ogrzewaną powłoką, czyli tzw. „antysolar”. Do tego pracę kierowcy ułatwi elektryczne wspomaganie kierownicy oraz uruchamiane automatycznie światła i wycieraczki plus kamera cofania. Do tego pojazdy będą posiadały pełne kabiny w całości odgradzające kierowcę od przestrzeni pasażerskiej. Tak wyposażone autobusy powstaną w Polsce – w zakładzie w Starachowicach.

-„Miński kontrakt to kolejne zamówienie na e-busy z polskiego rynku – po zamówieniach z Kędzierzyna-Koźla i Gdańska, natomiast warto pamiętać, że MAN jest jednym z liderów wprowadzania Europy w świat bezemisyjnej mobilności miejskiej. Imponujące doświadczenie niemieckiego producenta na tym polu to ponad 700 autobusów elektrycznych, w tym pierwsze egzemplarze dostarczone do Polski (dla Kędzierzyna-Koźla). Do tego dochodzi pełne portfolio elektrycznych pojazdów dostawczych (MAN eTGE), budowa własnej fabryki produkującej baterie oraz wprowadzanie pierwszych napędów elektrycznych do ciężarówek. To pokazuje, że MAN myśli o rozwoju elektromobilności bardzo szeroko, a autobusy elektryczne w strategii firmy są jednym z filarów zielonej przyszłości naszych miast” – podkreślił Waldemar Sęk.

Komentarze