Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Minibus Toyota e-Palette – uniwersalna mobilność już w sprzedaży. Za niecałe 800 tys. zł

infobus
16.11.2025 09:09
0 Komentarzy

W 2025 roku Toyota Motor Corporation oficjalnie rozpoczęła sprzedaż nowej generacji pojazdu e-Palette, całkowicie elektrycznego i zaprojektowanego z myślą o różnorodnych usługach mobilności.

To nie tylko środek transportu, ale wszechstronna platforma – może służyć jako autonomiczny autobus, mobilny sklep, punkt usługowy, a nawet przestrzeń rozrywki.

Rozkład jazdy:

  1. Do jakich zastosowań Toyota projektuje nowego e-Palette?
  2. Jakie poziomy autonomii ma osiągnąć pojazd do 2027 roku?
  3. Ile wynosi deklarowany zasięg elektrycznego e-Palette?

Uniwersalna mobilność

e-Palette to pojazd BEV (Battery Electric Vehicle) o futurystycznym, a zarazem funkcjonalnym designie. Dzięki przestronnemu wnętrzu i dużym przeszkleniom oferuje poczucie otwartości i komfortu, co umożliwia dostosowanie przestrzeni do różnych zastosowań – od przewozu pasażerów, przez sprzedaż detaliczną, aż po mobilne centra komunikacji czy prezentacji.

Na przykład:

  • Rano i wieczorem pojazd może pełnić funkcję shuttle busa dla pracowników lub mieszkańców.
  • W ciągu dnia – mobilnego sklepu lub punktu usługowego, który działa nawet podczas ładowania.
  • Po wyposażeniu w odpowiedni sprzęt, może służyć jako pokój konferencyjny na kołach lub kino z transmisją sportową na żywo.

Toyota zadbała o pełną dostępność pojazdu:

  • Niska podłoga i szerokie drzwi przesuwne ułatwiają wsiadanie.
  • Elektryczna rampa umożliwia osobom na wózkach inwalidzkich samodzielne wejście i wyjście na krawężnikach o wysokości 15 cm.
  • Opcjonalnie dostępny jest mechanizm błyskawicznego mocowania wózków dla zwiększenia bezpieczeństwa.

Gotowy na autonomię

e-Palette już teraz wspiera system jazdy autonomicznej zgodny z poziomem automatyzacji Level 2, a do 2027 roku Toyota planuje wprowadzenie wersji z Level 4 – umożliwiającej pełną autonomię w określonych warunkach. System bazuje na Automated Driving Kit (ADK), integrującym m.in. czujniki LiDAR, kamery i zaawansowane sterowniki, z pełną kompatybilnością z Vehicle Control Interface (VCI) Toyoty.

Toyota planuje testy autonomii m.in. w Toyota Woven City oraz TOYOTA ARENA TOKYO, przy współpracy z dealerami, samorządami i partnerami technologicznymi.

W środku znajdziemy:

  • System Steer-by-Wire – bezmechaniczne sterowanie kierownicą z unikalnym kształtem koła kierowniczego.
  • Cyfrowe wyświetlacze wewnątrz i na zewnątrz – z możliwością edycji treści przez użytkownika.
  • Monitoring kabiny i otoczenia drzwi – dla zapewnienia bezpiecznego wsiadania i wysiadania.

Mobilna stacja ładowania

e-Palette ładuje się zarówno w trybie:

  • standardowym (AC 6 kW) – ok. 12 godzin do pełna,
  • szybkim (DC 90 kW) – do 80% w ok. 40 minut.

Dodatkowo pojazd może pełnić funkcję stacjonarnego źródła zasilania – przydatnego np. podczas klęsk żywiołowych.

Cena wyjściowa: od 29.000.000 jenów z podatkiem / ok. 768 500 złotych. Z pojazdu można skorzystać w ramach programu dotacji rządowych (ME Japan) – wartość subsydiów: 15.835.000 jenów. Obecnie e-Palette jest oferowany na zamówienie bezpośrednie, ale wkrótce sprzedaż ma trafić do autoryzowanych dealerów Toyoty.

Specyfikacja techniczna

  • Długość / szerokość / wysokość: 4.950 / 2.080 / 2.650 mm
  • Liczba miejsc: 17 (4 siedzące + 12 stojących + 1 kierowca)
  • Prędkość maksymalna: 80 km/h
  • Zasięg: ok. 250 km
  • Silnik: 150 kW, synchroniczny AC
  • Bateria: litowo-jonowa, 72,82 kWh

Komentarze