Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid na Kongresie UITP

infobus
26.05.2009 15:25
0 Komentarzy
W czerwcu, na wiedeńskim Kongersie UITP, Mercedes-Benz zaprezentuje nowy model Citaro FuelCELL Hybrid. To pierwszy autobus hybrydowy z napędem na ogniwa paliwowe. Ten liniowy autobus miejski będzie kolejnym kamieniem milowym na drodze do bezemisyjnego transportu oraz ochrony zasobów naturalnych w ramach globalnej inicjatywy koncernu Daimler „Shaping Future Transportation”(Kształtowanie Transportu Przyszłości).
Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid
Od NEBUSa do Citaro FuelCELL Hybrid
Nowy autobus stanowi jednocześnie kontynuację programu rozwojowego, którego pierwszym owocem był, zbudowany w 1997 r., autobus badawczy NEBUS –pierwszy autobus na świecie wyposażony w napęd na ogniwa paliwowe. Kolejnymi krokami na tej drodze były: Citaro zasilany ogniwami paliwowymi, Citaro G BlueTec Hybrid z napędem hybrydowym (silnik Diesel + elektryczny) oraz omawiany Citaro FuelCELL Hybrid. Najnowszy autobus to nie futurystyczny projekt tylko jeżdżący w normalnym ruchu ulicznym pojazd. Już wkrótce Mercedes-Benz rozpocznie szeroko zakrojony program monitorowania jego osiągów w codziennej eksploatacji w kilku miastach Europy, gdzie zostaną skierowane na testy. Zasady testów będą oparte o podobne badania CUTE, przeprowadzone z sukcesem przez Unię Europejską w latach 2003-2006. W ramach programu CUTE (projekt HyFLEET:CUTE) oraz innych, podobnych programów badań, od 2003 r. flota 36 autobusów Mercedes-Benz Citaro napędzanych ogniwami paliwowymi była testowana przez 12 przewoźników komunikacyjnych na 3 kontynentach. Łącznie, w ciągu ok. 135 000 godzin eksploatacji wszystkie autobusy przejechały nieco ponad 2 miliony kilometrów. Ich dostępność, wynosząca między 90 a 95% wybitnie demonstruje przydatność technologii ogniw paliwowych do regularnej eksploatacji liniowej.
Mercedes-Benz Citaro G HybridMercedes-Benz Citaro G HybridMercedes-Benz Citaro G HybridMercedes-Benz Citaro G HybridMercedes-Benz Citaro G HybridMercedes-Benz Citaro G Hybrid
Doświadczenie Citaro G BlueTec Hybrid
Nowy autobus Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid czerpie z doświadczeń zdobytych podczas testów wymienionych 36 autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi. Badania CUTE koncentrowały się jednak na przydatności napędu hybrydowego do regularnej eksploatacji. Dlatego, standardowy silnik Diesla w Citaro zastąpiono napędem ogniwami paliwowymi tak, aby zapewnić autobusowi możliwie najlepszą stabilność. Przy Citaro FuelCELL Hybrid nie trzeba było iść na wynikające z tego kompromisy, bowiem jego technologia napędowa stanowi zupełnie nowe rozwiązanie, w którym wykorzystano podstawowe elementy modelu Citaro G BlueTec Hybrid. Do wspólnych elementów obu konstrukcji należą: osie z silnikami elektrycznymi umieszczonymi w piastach kół, litowo-jonowe akumulatory przechowujące energię oraz wszelkie elementy wyposażenia zasilane elektrycznie.
Citaro FuelCELL Hybrid oparty jest na sprawdzonej konstrukcji popularnego autobusu Mercedes-Benz Citaro. Jego ogniwa paliwowe zasilane są wodorem, jednak dzięki zastosowaniu napędu hybrydowego z nowoczesnym modułem sterującym, Citaro FuelCELL Hybrid będzie charakteryzować się znacznie niższym zużyciem wodoru, niż w poprzednim modelu. Tym samym, nowy autobus będzie oferował znaczące korzyści w dziedzinie ochrony zasobów naturalnych, jak i redukcji emisji zanieczyszczeń, związanych z produkcją potrzebnego wodoru.
Mercedes-Benz Citaro zasilany ogniwami paliwowymiMercedes-Benz Citaro zasilany ogniwami paliwowymiMercedes-Benz Citaro zasilany ogniwami paliwowymiMercedes-Benz Citaro zasilany ogniwami paliwowymiMercedes-Benz Citaro zasilany ogniwami paliwowymiMercedes-Benz Citaro zasilany ogniwami paliwowymiMercedes-Benz Citaro zasilany ogniwami paliwowymiMercedes-Benz Citaro zasilany ogniwami paliwowymi
Całkowicie bezemisyjna i cicha eksploatacja
Wyjątkową cechą Citaro FuelCELL Hybrid jest jego niska szkodliwość dla środowiska w normalnej eksploatacji. Autobus nie wytwarza w trakcie jazdy żadnych spalin i jest bardzo cichy. Dzięki temu, jest idealny do zastosowania w zatłoczonych centrach miast oraz w obszarach metropolitalnych. Citaro FuelCELL Hybrid jest tym samym kolejnym krokiem na drodze do zerowej emisji spalin przez transport publiczny, który Daimler zapowiedział już jakiś czas temu. Krok ten odegra znaczącą rolę w rozwoju systemów komunikacyjnych przyszłości.
Ten innowacyjny pojazd podkreśla także ważną rolę Mercedes-Benz i Daimler Buses w dziedzinie rozwoju nowych układów napędowych. Inżynierzy, którzy opracowali autobus z hybrydowym układem napędowym na ogniwa paliwowe mogli korzystać z dużego doświadczenia, jakie w dziedzinie alternatywnych układów napędowych zdobył cały koncern. I tak np. systemy ogniw paliwowych użytych w autobusie są identyczne ze stosowanymi w samochodzie osobowym Mercedes-Benz klasy B F-CELL, którego małoseryjna produkcja rozpocznie się w tym roku. Kilka innych komponentów także zostało zapożyczonych z innych, nowoczesnych modeli, dzięki czemu obie strony skorzystają na przeprowadzonych testach drogowych. Premiera nowego autobusu Mercedes-Benz Citaro FuelCELL będzie miała miejsce na początku czerwca podczas Kongresu UITP w Wiedniu.

Komentarze