Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid na Kongresie UITP
infobus
26.05.2009 15:25
0 Komentarzy
Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid na Kongresie UITP
W czerwcu, na wiedeńskim Kongersie UITP, Mercedes-Benz zaprezentuje nowy model Citaro FuelCELL Hybrid. To pierwszy autobus hybrydowy z napędem na ogniwa paliwowe. Ten liniowy autobus miejski będzie kolejnym kamieniem milowym na drodze do bezemisyjnego transportu oraz ochrony zasobów naturalnych w ramach globalnej inicjatywy koncernu Daimler „Shaping Future Transportation”(Kształtowanie Transportu Przyszłości).
Od NEBUSa do Citaro FuelCELL Hybrid
Nowy autobus stanowi jednocześnie kontynuację programu rozwojowego, którego pierwszym owocem był, zbudowany w 1997 r., autobus badawczy NEBUS –pierwszy autobus na świecie wyposażony w napęd na ogniwa paliwowe. Kolejnymi krokami na tej drodze były: Citaro zasilany ogniwami paliwowymi, Citaro G BlueTec Hybrid z napędem hybrydowym (silnik Diesel + elektryczny) oraz omawiany Citaro FuelCELL Hybrid. Najnowszy autobus to nie futurystyczny projekt tylko jeżdżący w normalnym ruchu ulicznym pojazd. Już wkrótce Mercedes-Benz rozpocznie szeroko zakrojony program monitorowania jego osiągów w codziennej eksploatacji w kilku miastach Europy, gdzie zostaną skierowane na testy. Zasady testów będą oparte o podobne badania CUTE, przeprowadzone z sukcesem przez Unię Europejską w latach 2003-2006. W ramach programu CUTE (projekt HyFLEET:CUTE) oraz innych, podobnych programów badań, od 2003 r. flota 36 autobusów Mercedes-Benz Citaro napędzanych ogniwami paliwowymi była testowana przez 12 przewoźników komunikacyjnych na 3 kontynentach. Łącznie, w ciągu ok. 135 000 godzin eksploatacji wszystkie autobusy przejechały nieco ponad 2 miliony kilometrów. Ich dostępność, wynosząca między 90 a 95% wybitnie demonstruje przydatność technologii ogniw paliwowych do regularnej eksploatacji liniowej.
Doświadczenie Citaro G BlueTec Hybrid
Nowy autobus Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid czerpie z doświadczeń zdobytych podczas testów wymienionych 36 autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi. Badania CUTE koncentrowały się jednak na przydatności napędu hybrydowego do regularnej eksploatacji. Dlatego, standardowy silnik Diesla w Citaro zastąpiono napędem ogniwami paliwowymi tak, aby zapewnić autobusowi możliwie najlepszą stabilność. Przy Citaro FuelCELL Hybrid nie trzeba było iść na wynikające z tego kompromisy, bowiem jego technologia napędowa stanowi zupełnie nowe rozwiązanie, w którym wykorzystano podstawowe elementy modelu Citaro G BlueTec Hybrid. Do wspólnych elementów obu konstrukcji należą: osie z silnikami elektrycznymi umieszczonymi w piastach kół, litowo-jonowe akumulatory przechowujące energię oraz wszelkie elementy wyposażenia zasilane elektrycznie.
Citaro FuelCELL Hybrid oparty jest na sprawdzonej konstrukcji popularnego autobusu Mercedes-Benz Citaro. Jego ogniwa paliwowe zasilane są wodorem, jednak dzięki zastosowaniu napędu hybrydowego z nowoczesnym modułem sterującym, Citaro FuelCELL Hybrid będzie charakteryzować się znacznie niższym zużyciem wodoru, niż w poprzednim modelu. Tym samym, nowy autobus będzie oferował znaczące korzyści w dziedzinie ochrony zasobów naturalnych, jak i redukcji emisji zanieczyszczeń, związanych z produkcją potrzebnego wodoru.
Całkowicie bezemisyjna i cicha eksploatacja
Wyjątkową cechą Citaro FuelCELL Hybrid jest jego niska szkodliwość dla środowiska w normalnej eksploatacji. Autobus nie wytwarza w trakcie jazdy żadnych spalin i jest bardzo cichy. Dzięki temu, jest idealny do zastosowania w zatłoczonych centrach miast oraz w obszarach metropolitalnych. Citaro FuelCELL Hybrid jest tym samym kolejnym krokiem na drodze do zerowej emisji spalin przez transport publiczny, który Daimler zapowiedział już jakiś czas temu. Krok ten odegra znaczącą rolę w rozwoju systemów komunikacyjnych przyszłości.
Ten innowacyjny pojazd podkreśla także ważną rolę Mercedes-Benz i Daimler Buses w dziedzinie rozwoju nowych układów napędowych. Inżynierzy, którzy opracowali autobus z hybrydowym układem napędowym na ogniwa paliwowe mogli korzystać z dużego doświadczenia, jakie w dziedzinie alternatywnych układów napędowych zdobył cały koncern. I tak np. systemy ogniw paliwowych użytych w autobusie są identyczne ze stosowanymi w samochodzie osobowym Mercedes-Benz klasy B F-CELL, którego małoseryjna produkcja rozpocznie się w tym roku. Kilka innych komponentów także zostało zapożyczonych z innych, nowoczesnych modeli, dzięki czemu obie strony skorzystają na przeprowadzonych testach drogowych. Premiera nowego autobusu Mercedes-Benz Citaro FuelCELL będzie miała miejsce na początku czerwca podczas Kongresu UITP w Wiedniu.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Bilety FlixBusa do kupienia w placówkach Poczty Polskiej
Pasażerza darmo
02.12.2024
Warszawa: Koniec linii autobusowej 522. Przez tramwaj do Wilanowa
Pasażerza darmo
01.11.2024
Policja poszukuje mężczyzny, który zniszczył drzwi autobusu w Katowicach
Pasażerza darmo
29.08.2024
Z Warszawy do Palmir autobusem linii 800. Od 6 kwietnia
Pasażerza darmo
06.04.2024
Nowe połączenia autobusowe do Piaseczna
01.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sejm przegłosował ustawę o biopaliwach. Brakuje tylko podpisu prezydenta
Prawoza darmo
06.02.2025
Chorzów: Dziecko wybiegło zza autobusu – wprost pod auto. Mama z mandatem
Prawoza darmo
03.02.2025
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Ponad 500 trolejbusów Solarisa dla kanadyjskiego Vancouver! Z Medcomem
Producenciza darmo
07.03.2025
Komentarze