MAN i Solaris dostarczą autobusy elektryczne dla MPK Stargard. Salomonowa decyzja
14 maja 2025 roku Gmina Miasto Stargard ogłosiła wybór najkorzystniejszych ofert w przetargu na dostawę 11 autobusów elektrycznych.
Znamy rozstrzygnięcia w dwóch kluczowych częściach postępowania. Trzecie – ładowarkowa cześć – została anulowana z powodu braku ofert i będzie powtórzona. O tym zamówieniu – z dofinansowanie z „Zielonego Transportu Publicznego” – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych klasy MAXI ma dostarczyć firma MAN Truck & Bus Polska?
- Która firma złożyła najkorzystniejszą ofertę na autobusy przegubowe klasy MEGA?
- Jaki był łączny budżet brutto przewidziany na część I zamówienia?
Cztery zadania
Zamówienie zostało podzielone na cztery części, z których decyzje zakupowe zapadły dla dwóch pierwszych:
- część I dotyczyła dostawy 7 elektrobusów klasy MAXI,
- część II – 2 autobusów przegubowych klasy MEGA.
- Część 3 dotyczyła dostawy 2 miejskich MINI autobusów niskopodłogowych z napędem elektrycznym. Tutaj nie wpłynęła żadna oferta. Tymczasem kwota, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację tej części zamówienia, wynosiła 4.003.650 PLN brutto.
- Część 4 – 6 x mobilne ładowarki plug-in, gdzie wpłynęły trzy oferty: Arinea sp. z o.o. – 1.006.201,50 PLN brutto / Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX sp. z o.o. – 1.195.560 PLN brutto / ENIKA sp. z o.o. – 1.460.010 PLN brutto. Najtańszą ofertę złożyła Arinea, co daje średnią cenę brutto na poziomie około 167.700 PLN za jedną dwustanowiskową ładowarkę. Budżet zadania to 1 433 565,00 zł brutto. Tutaj nie podjęto jeszcze decyzji o wyborze.
Z kolei w części I zwycięzcą okazała się firma MAN TRUCK & BUS POLSKA z ofertą opiewającą na 21.731.640 PLN brutto, czyli 17.668.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto za jeden autobus MAN Lion`s City 12 E na poziomie 2.524.000 PLN.
W części II wybrano ofertę firmy Solaris Bus & Coach, która zaproponowała 8.339.400 PLN brutto, czyli 6.780.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto za jeden autobus Solaris Urbino 18 electric na poziomie 3.390.000 PLN.
Analiza ofert i budżetu
W przypadku części I założony budżet wynosił 24.409.350 PLN brutto, a oferta MAN-a była niższa o ponad 2.677.000 PLN. Propozycja Solarisa (22.067.430 PLN brutto) również mieściła się w limicie, ale była droższa o ok. 335.000 PLN od oferty konkurenta. MAN zdobył 98,88 pkt, Solaris – 96,11 pkt.
W części II z kolei planowany budżet wynosił 9.557.100 PLN brutto, a oferta Solarisa była najkorzystniejsza cenowo i jakościowo, zapewniając oszczędność 1.217.700 PLN względem limitu. MAN uzyskał 95,06 pkt, a Solaris – 97,33 pkt.
Oferta MAN TRUCK & BUS POLSKA okazała się lepsza w kategorii pojazdów MAXI dzięki minimalnie niższej cenie i wyższej ocenie technicznej. Z kolei Solaris wygrał rywalizację w segmencie MEGA, oferując niższą cenę jednostkową i bardzo dobre parametry techniczne. Obie firmy zyskały maksymalne noty za homologację.
Decyzje zakupowe zapadły na podstawie trzech kryteriów przetargowych:
✅ Cena – 60%
✅ Ocena techniczna – 34%
✅ Homologacje – 6%
Stargardzkie autobusy
Zamówione autobusy mają całkowicie niskopodłogową konstrukcję, układ drzwi 2-2-2 (MAXI) oraz 2-2-2-2 (MEGA), nadwozie wykonane metodą kataforezy (KTL), silniki elektryczne o mocy odpowiednio min. 150 kW i 240 kW oraz baterie o użytecznej pojemności min. 400 kWh (MAXI) i 550 kWh (MEGA), co zapewnia zasięg co najmniej 250 km.
Pojazdy będą wyposażone w system informacji pasażerskiej (LED, LCD), kabinę zamkniętą dla kierowcy, fotele ergonomiczne oraz systemy wspomagania jazdy i zliczania pasażerów.
Dostawy mają zostać zrealizowane w ramach projektu „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Stargard”. Link do zamówienia: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1067516
Komentarze