Malbork z dotacją na kolejne autobusy elektryczne dla MZK. Jest umowa
1 grudnia Malbork otrzymał kolejne środki unijne na zakup nowoczesnych, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych.
W poniedziałek w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego podpisano strategiczne umowy, które realnie zmienią komunikację miejską, jakość podróży i warunki poruszania się po Malborku. Dokumenty podpisali:
burmistrz Malborka Marek Charzewski, prezes MZK Małgorzata Zemlik oraz wicemarszałek Województwa Pomorskiego Marcin Skwierawski.
Rozkład jazdy:
- Jaką wartość mają cztery umowy podpisane z Malborkiem, Pruszczem Gdańskim i Starogardem Gdańskim?
- Ile nowych autobusów elektrycznych zostanie zakupionych dla Malborka?
- Które dwa miasta otrzymają nowe węzły integracyjne finansowane z 23 mln zł jeszcze w grudniu?
Efekty KPO na Pomorzu
Na Pomorzu pieniądze z KPO wspierają m.in. rozwój niskoemisyjnej komunikacji miejskiej, likwidację niebezpiecznych miejsc na drogach, nowe miejsca w żłobkach. W regionie powstają finansowane z KPO farmy wiatrowe na Bałtyku i związana z tym infrastruktura, terminale instalacyjne i serwisowe. Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz spotkała się 1 grudnia z samorządowcami woj. pomorskiego i rozmawiała o wsparciu, z jakiego może korzystać region w ramach środków z Funduszy Europejskich i KPO.
Ze wsparcia w ramach KPO podpisano w regionie 50 tys. umów na 16,6 mld zł. Z Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 realizowanych jest w województwie 897 projektów na 13,5 mld zł
„10 proc. środków, które już zakontraktowaliśmy i zainwestowaliśmy z KPO jest właśnie w województwie pomorskim. Mamy tutaj Branżowe Centra Umiejętności, inwestycje w szpitale, ocieplenia szkół, kolej, ale przede wszystkim ogromną transformację energetyczną, która tutaj dzieje się w sposób intensywny. Na północ Polski przesuwa się miejsce, w którym będziemy mieli największą generację energii. Farmy wiatrowe na Bałtyku i związana z tym infrastruktura, terminale instalacyjne, serwisowe wszystko tutaj jest dofinansowywane z KPO” – powiedziała w Gdańsku minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
Minister podkreśliła, że środki z KPO są wydawane na zasadzie refinansowania.
„KPO działa w formule refinansowania – środki, które otrzymujemy, wracają do inwestycji już realizowanych. Dzięki temu możemy kierować pieniądze tam, gdzie potrzeby są największe: w odnawialne źródła energii, sieci przesyłowe i dystrybucyjne, modernizację kolei, szpitale, żłobki oraz szybki internet tam, gdzie rynek sam by nie dotarł. To właśnie te na obszary dziś najsilniej napędzają rozwój Polski” – mówiła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
Nowe elektrobusy dla pomorskich miast
Pieniądze z KPO na Pomorzu wspierają m.in. rozwój niskoemisyjnej komunikacji miejskiej. Nisko- i zeroemisyjne autobusy trafią m. in. do powiatów – słupskiego, bytowskiego, człuchowskiego, wejherowskiego, Tczewa, Pucka, Lęborka, Gdyni i Gdańska.
Obok spotkanie z szefową MFiPR, przedstawiciele samorządów województwa pomorskiego podpisali dzisiaj cztery umowy z Malborkiem, Pruszczem Gdańskim i Starogardem Gdańskim o wartości 43,8 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Pomorza na lata 2021-2027. Sfinansują one:
- 4 nowe autobusy elektryczne w Malborku oraz nowe ścieżki dla pieszych i rowerów;
- rozbudowę węzła integracyjnego przy dworcu w Pruszczu Gdańskim – powstaną nowe miejsca postojowe dla samochodów i rowerów,
- nowa kładka nad rzeką Radunią;
- nowe drogi pieszo-rowerowe w Starogardzie.
Jeszcze w grudniu pomorskie samorządy podpiszą kolejne umowy na mobilność miejską – 23 mln zł na dwa nowe węzły integracyjne przy stacjach kolejowych w Wejherowie i Sztumie oraz na nowe drogi rowerowe w Słupsku. Będą także oddane do użytku dwie duże inwestycje finansowane z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) – odcinek obwodnicy metropolitalnej (S7) między Żukowem a Gdańskiem Południem oraz odcinek S6 między Słupskiem a Koszalinem.
ABC malborskiego projektu
I na koniec kilka słów o zawartej dzisiaj autobusowo-transportowej umowie. Miejski Zakład Komunikacji w Malborku posiada obecnie 6 autobusów elektrycznych, ale dzięki podpisanej umowie ta liczba znacząco wzrośnie. Malbork pozyskał środki na zakup 4 nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych o długości 8,5–10 metrów, które:
- pomieszczą minimum 60 pasażerów,
- wyposażone będą w baterie trakcyjne 260 kWh (zasilające także ogrzewanie i klimatyzację),
- będą obsługiwane elastycznie — bez sztywnego przypisania do konkretnych linii, co poprawi operacyjność całej sieci.
To ważna zmiana, ponieważ dotychczasowe elektrobusy kupione z innego programu unijnego były przypisane na stałe do linii 1 i 6 (tzw. trwałość projektu), co ograniczało ich wykorzystanie. Inwestycja obejmuje także zaplecze energetyczne:
- 2 dwustanowiskowe ładowarki zajezdniowe,
- każda o mocy 80 kW,
- rozbudowa przyłącza energetycznego o dodatkowe 160 kW, aby obsłużyć rosnący tabor zeroemisyjny.
To ważny krok, który zapewni MZK stabilne, wydajne ładowanie oraz przygotuje sieć na większą liczbę elektrobusów w przyszłości.
W ramach projektu zmodernizowany zostanie także system informacji pasażerskiej. Powstanie:
- 13 elektronicznych tablic przystankowych,
- pełny system ITS umożliwiający monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym,
- sprawniejsze reagowanie na zakłócenia, korekty i planowanie rozkładów.
Jak podkreśla Urząd Miasta Malborka:
„Modernizacja systemu informacji pasażerskiej umożliwi bieżące monitorowanie pojazdów, sprawne reagowanie na utrudnienia oraz precyzyjniejsze planowanie rozkładów jazdy.”
- Realizacja: grudzień 2025 – październik 2027
- Całkowita wartość: 12 706 150,02 zł
- Dofinansowanie: 8 598 776,13 zł
To największy projekt taborowy MZK Malbork od lat.



Komentarze