King Long pokonuje Zonsona w przetarg MZK Puławy na sześć autobusów elektrycznych
21 marca 20245 r. Miejski Zakład Komunikacji w Puławach ogłosił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę sześciu zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
Decyzja zapadła na podstawie analizy dwóch ofert – od EV Motors i Creobus, które w pełni spełniały wymagania zamawiającego i zmieściły się w budżecie przewidzianym na realizację zamówienia. Nowe pojazdy zostaną zakupione w ramach projektu „Poprawa efektywności i jakości transportu publicznego w Puławach”, który jest finansowany z programu „Zielony Transport Publiczny” z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Rozkład jazdy:
- Która oferta została uznana za najkorzystniejszą w przetargu na elektrobusy dla MZK Puławy?
- Jakie były główne kryteria oceny ofert w tym postępowaniu?
- Jakie parametry techniczne muszą spełniać zamówione autobusy elektryczne?
Kontrakt na sześć elektrobusów
Puławskie zamówienie obejmuje dostawę sześciu nowoczesnych, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych klasy I, które będą wyposażone w nowoczesną infrastrukturę ładowania.
W odpowiedzi na przetarg ogłoszony 5 lutego, MZK Puławy otrzymało dwie oferty:
- Pierwszą ofertę złożyło Konsorcjum EV Motors Sp. z o.o. oraz Busnex UAB, które zaproponowało cenę 19.759.950 PLN brutto (16.065.000 PLN netto), oferując autobus King Long PEV 12 w cenie jednostkowej 2.677.500 PLN netto.
- Drugą ofertę złożyła firma Creobus Sp. z o.o. (diler marki Zonson), która zaoferowała autobus Zonson / Granton GTZ6129BEVR w cenie 18.147.420 PLN brutto (14.754.000 PLN netto), a cena jednostkowa tego pojazdu wynosiła 2.459.000 PLN netto.
Wartość zamówienia oszacowana przez zamawiającego wynosiła 20.418.000 PLN brutto, co oznacza, że obie oferty zmieściły się w budżecie przeznaczonym na realizację zamówienia. Oferta Creobus była tańsza o około 1,6 miliona PLN brutto, co stanowiło około 8% oszczędności w stosunku do budżetu.
Wybór zwycięzcy
Decyzja o wyborze najkorzystniejszej oferty została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny, które obejmowały: ✅ cena (60%)
✅ rozwiązania techniczne (20%)
✅ gwarancja (10%)
✅ termin realizacji zamówienia (10%)
W wyniku oceny ofert, najwyżej oceniono ofertę Konsorcjum EV Motors Sp. z o.o. & Busnex UAB, która uzyskała 95 punktów. Oferta Creobus Sp. z o.o. zdobyła 92 punkty, co nie wystarczyło do wygranej, mimo niższej ceny.
Propozycja EV Motors & Busnex zdobyła więcej punktów dzięki lepszym rozwiązaniom technicznym oraz wydłużonej gwarancji na autobusy, co miało istotny wpływ na ocenę. Dodatkowo, King Long PEV 12 zaoferował wyższe parametry w zakresie pojemności magazynów energii oraz efektywności energetycznej, co stanowiło kluczowy atut w kontekście długoterminowej eksploatacji.
Z kolei oferta Creobus była tańsza, co było jej głównym atutem, jednak w kontekście kryteriów technicznych oraz gwarancyjnych, zamawiający ocenił ją niżej, co przełożyło się na ostateczny wynik punktowy.
Puławskie elektrobusy
Zamówione przez MZK Puławy pierwsze w historii spółki elektrobusy mają być pojazdami klasy I, z długością od 11,5 do 12,5 metra i wysokością do 3,5 metra. Autobusy muszą być w stanie przewieźć minimum 75 pasażerów, w tym co najmniej 25 osób na miejscach siedzących.
Pojazdy będą wyposażone w silnik elektryczny o mocy co najmniej 160 kW, a akumulatory mają pojemność od 350 kWh do 600 kWh, zapewniając zasięg co najmniej 350 km na jednym ładowaniu.
Autobusy będą ładowane za pomocą złącza plug-in i wyposażone w system rekuperacji energii, co umożliwi odzyskiwanie energii podczas hamowania. Wnętrze pojazdów zostanie zaprojektowane z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów, z przestronnym wnętrzem, klimatyzacją, portami USB do ładowania urządzeń mobilnych oraz nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej.
Jak informuje MZK, pojazdy pojawią się na ulicach miasta jeszcze w tym roku. Więcej szczegółów na temat przetargu można znaleźć na stronie zamawiającego: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-24c33c19-6f99-4f04-8d86-e91131e1e3d2
Komentarze