Jeżeli ta nowela wejdzie w życie, mamy 7 tys. autobusów do wymiany. W miastach >100 tys.
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który nakłada obowiązek nabywania przez duże miasta tylko autobusów zeroemisyjnych.
Chodzi o ośrodki powyżej 100 tys. mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz podmioty dokonujące przewozów na tym obszarze. O sprzeciwie Izbie Gospodarczej Komunikacji Miejskiej wobec tych planów pisaliśmy już wcześniej InfoBusie, Zdaje sie, że teraz jest ostatni dzwonek, aby coś tu zmienić.
Spis treści:
- Jakie są główne założenia nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych dla miast powyżej 100 tys. mieszkańców?
- Ile dodatkowych kosztów rocznie będą ponosić miasta w związku z wymianą floty autobusów spalinowych na zeroemisyjne?
- Ile czasu przewiduje nowelizacja na pełną wymianę floty autobusów spalinowych na zeroemisyjne w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców?
Znamy OSR
Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który nakłada obowiązek utworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców w przypadku przekroczenia dopuszczalnego poziomu NO2 oraz nabywania przez te miasta, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz podmioty dokonujące przewozów na tym obszarze wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych, trafił do konsultacji.
Dzięki temu poznaliśmy oceny skutków regulacji (OSR) do tego projektu, gdzie mamy następujące założenia:
- Na terenie miast ponad z 100 tys. mieszkańców oraz Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej użytkuje się ok. 80% autobusów miejskich w skali kraju.
- Według stanu na koniec czerwca 2023 r., w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców było łącznie 8248 autobusów, w tym 661 autobusów elektrycznych oraz 223 trolejbusów.
- Według szacunków, wymianie miałoby podlegać 7.364 autobusów.
- Całkowita różnica w kosztach pomiędzy zakupem autobusów spalinowych oraz zasilanych paliwami alternatywnymi wynosi około 14,7 mld zł.
- Oznacza to dodatkowe koszty związane z wymianą floty na zeroemisyjną w stosunku do spalinowej dla zobowiązanych miast, w kwocie 920 mln zł rocznie.
- Zastąpienie floty autobusów spalinowych – autobusami elektrycznymi i wodorowymi w miastach z ponad 100-tys. mieszkańców i w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zajmie 15-16 lat i będzie kosztować 25,7 mld zł.
-„Przyjęto cenę autobusów zeroemisyjnych na poziomie 3,5 mln zł netto sztuka oraz 1,5 mln zł netto w przypadku spalinowych odpowiedników. Biorąc pod uwagę naturalne tempo wymiany floty oraz koszty, zastąpienie całej pozostałej floty autobusów spalinowych będzie wiązać się z wydatkami w kwocie rzędu 25,7 mld zł oraz zajmie 15-16 lat” – czytamy w załączniku do OSR.
Obowiązek wymiany flot
Projektowane zmiany zakładają rezygnację z progu udziału autobusów zeroemisyjnych lub napędzanych biometanem we flocie użytkowanych autobusów (co najmniej 20%, a docelowo w 2028 r. na poziomie 30%), wykorzystywanych do świadczenia lub zlecania świadczenia usługi komunikacji miejskiej na obszarze jednostki samorządu terytorialnego.
Ponadto jednostki zobowiązane do zakupu autobusów elektrycznych i wodorowych zostaną zwolnione z obowiązku opracowywania analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu.
Projekt uchyla także przepis epizodyczny, który nakłada na jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys., obowiązek wykonywania i zlecania wykonania zadań publicznych z zapewnieniem odpowiedniego udziału pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym ze względu na niewielki stopień realizacji tych zadań.
Jak stwierdza się w uzasadnieniu, nałożone w 2018 r. obowiązki nie są realizowane ze względu na wysoki koszt zakupu i eksploatacji pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, który w wielu przypadkach przekracza możliwości budżetowe jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów.
„W kontekście efektywnego wdrażania elektromobilności, powyższa zmiana podyktowana jest również tym, że największe wyzwania związane z redukcją emisji z transportu dotyczą miast powyżej 100 000 mieszkańców, gdyż na ich terenie użytkuje się około 80% floty autobusów miejskich w skali całego kraju. Zatem, uzasadnienie znajduje wprowadzenie obowiązku nabywania wyłącznie autobusów lub trolejbusów zeroemisyjnych w miastach powyżej 100 000 mieszkańców oraz w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii” – podsumowało MKiŚ.
Plus strefy
„W projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie przepisów mających na celu m.in. wprowadzenie obowiązku ustanawiania stref czystego transportu w miastach liczących powyżej 100 000 mieszkańców w przypadku przekroczenia poziomu dopuszczalnego NO2” – czytamy w uzasadnieniu.
Zgodnie z wynikami klasyfikacji stref, w których dokonywana jest ocena jakości powietrza w roku ubiegłym, przekroczenie poziomu NO2 zaobserwowano w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach. Miasta ta będą miały pół roku na wprowadzenie SCT od przekazania przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska pierwszego sprawozdania, zawierającego informację o przekroczeniu norm.
W Ocenie Skutków Regulacji ministerstwo klimatu zaznacza, że wprowadzenie tych przepisów realizuje dwa tzw. kamienie milowe – warunki wypłat pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy. Są to kamień milowy E1G: „Wejście w życie ustawy wprowadzającej obowiązek zakupu tylko niskoemisyjnych i zeroemisyjnych autobusów w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców począwszy od 2025 r.”, oraz kamień milowy E1L dla części pożyczkowej KPO: „Wejście w życie aktu prawnego wprowadzającego obowiązek tworzenia stref niskoemisyjnych dla wybranych najbardziej zanieczyszczonych miast”. Jak podkreśla się w OSR, terminy realizacji obu tych kamieni już upłynęły.
I na koniec garść informacji technicznych:
- Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu: MKiŚ
- Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu: Krzysztof Bolesta Sekretarz Stanu
- Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM: MKiŚ
- Planowany termin przyjęcia projektu przez RM: IV kwartał 2024 r.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze