Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie zmiany w funduszu autobusowym? Debatował zespół ds. wykluczenia transportowego

infobus
06.10.2024 19:08
0 Komentarzy

3 października br. Parlamentarny Zespół ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym rozpatrzył uwagi zawarte w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.

Chodzi w sprawie zmian w Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Apel ten wystosowało Stowarzyszenie Wykluczenie Transportowe.  O tym liście – pod którym podpisali się przedstawiciele całej branży transportu publicznego – pisaliśmy w TransInfo już wcześniej. Natomiast wystawiony przez Ministerstwo Infrastruktury skład – nazwijmy go dyplomatycznie – zastępczym, pokazuje, że walką o walka o te zmiany będzie długa.

Spis treści:

  1. Jakie konkretne zmiany w ustawie o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych proponuje branża transportowa w celu poprawy funkcjonowania przewozów publicznych?
  2. W jaki sposób większa integracja taryfowa i uproszczenie systemu ulg ustawowych mogłyby przyczynić się do zwiększenia dostępności transportu publicznego?
  3. Jakie są kluczowe wyzwania, z którymi mierzą się samorządy w korzystaniu z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, i jak ministerstwo planuje je rozwiązać?
3 października br. Parlamentarny Zespół ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym rozpatrzył uwagi zawarte w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
3 października br. Parlamentarny Zespół ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym rozpatrzył uwagi zawarte w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczak / fot. GPA

O co walczymy?

3 października branża transportu publicznego, w tym m.in. przedstawiciele Grodziskich Przewozów Autobusów, aktywnie walczyli w Sejmie o kluczowe zmiany ustawowe, które mają na celu poprawę organizacji i finansowania przewozów. W ramach posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym branża podniosła kilka istotnych postulatów:

  1. Większa integracja taryfowa – umożliwienie lepszej koordynacji pomiędzy różnymi przewoźnikami w regionach, co ma ułatwić pasażerom korzystanie z transportu publicznego w ramach wspólnej taryfy.
  2. Uproszczenie systemu ulg ustawowych – uproszczenie i ujednolicenie przepisów dotyczących ulg, co pozwoli przewoźnikom na sprawniejsze funkcjonowanie oraz łatwiejsze korzystanie z transportu przez uprawnionych pasażerów.
  3. Zapewnienie wieloletniego i stabilnego finansowania – branża apeluje o długoterminowe wsparcie finansowe, które zapewni przewidywalność i stabilność w planowaniu i organizowaniu linii komunikacyjnych, szczególnie w regionach dotkniętych wykluczeniem transportowym.

Podczas spotkania, które odbyło się w obecności przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, w tym:

  • Anna Kowalczyk – Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego
  • Jarosław Żuk – Naczelnik Wydziału i
  • Ewelina Stączek – Główny Specjalista w tymże departamencie.

dyskutowano o konieczności szybkiego wdrożenia zmian ustawowych, aby zapewnić lepsze funkcjonowanie transportu publicznego w Polsce. Czekamy na kornety!

3 października br. Parlamentarny Zespół ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym rozpatrzył uwagi zawarte w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczak / fot. GPA
3 października br. Parlamentarny Zespół ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym rozpatrzył uwagi zawarte w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczak / fot. GPA

Zwiększenie dofinansowania

Zwiększenie dofinansowania z funduszu autobusowego oraz zmiana kolejności przyznawania środków – to jedne z postulatów, które zostały podniesione na posiedzeniu Parlamentarny Zespół ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym ws. FRPA.

„W liście zwróciliśmy uwagę, że jest potrzeba głębszych reform” – podkreślał Marcin Gromadzki, jeden z autorów listu otwartego, odnosząc się do sposobu finansowania transportu publicznego.

„Od lat zwracamy uwagę na pewne uwarunkowania formalno-prawne, które powodują, że transport nie może sprawnie się rozwijać. Podstawową barierą jest przede wszystkim zbyt duże zróżnicowanie ulg, zbyt wielu organizatorów i zbyt szybko, pobieżnie napisana ustawa o FRPA, obok ustawy o transporcie zbiorowym” – dodał Gromadzki. Jak przyznał, ta pierwsza wprowadziła dużo kłopotliwych regulacji. 

Gromadzki wskazał również, że m.in. wskutek pierwszeństwa przyznawania gminom środków z FRPA na linie autobusowe, które dowożą dzieci do szkół, może zabraknąć pieniędzy dla transportu publicznego. Podobne zdanie wyraziła Iwona Budych, członek Stowarzyszenia. 

„Należy zmienić kolejność przyznawania środków z FRPA. Chciałabym się tutaj odnieść do związków powiatowo-gminnych. Być może to jest szansa dla małych gmin, których nie stać, aby samemu stworzyć siatkę połączeń” – powiedziała Budych. 

W jej opinii tego typu związek ma większe szanse powodzenia, by ubiegać się o środki z FRPA. Budych zwróciła również uwagę na inną wadę Funduszu – krótki okres na składanie wniosków w odpowiedzi na ogłaszany nabór. Zaznaczyła, że wydłużenie czasu przyjmowania dokumentów odciąży organizatorów, którzy starają się o dofinansowanie. 

„Nie wszystkie jednostki samorządu terytorialnego przystępują do FRPA, powodów jest wiele. Np. brak organizacji transportu publicznego w gminach, istnieje tylko ten transport szkolny, który jest z transportem zamkniętym, czy źle złożony wniosek. Zdarzały się takie gminy, które nie miały wystarczającej wiedzy o funkcjonowaniu FRPA” – przyznała Budych, zaznaczając, że w funkcjonowaniu Funduszu jest spore pole do poprawy, chociażby poprzez zwiększanie nakładów finansowych.

Zdaniem ministerstwa

W odpowiedzi na powyższe argumenty przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury zapewnili, że resort widzi potrzebę zmian w przepisach dotyczących FRPA. 

„Fundusz powstał w 2019 roku, już po pięciu latach jest możliwość oszacowania, co działa prawidłowo, a co tak naprawdę powinniśmy poprawić, bo nam wszystkim zależy na tym, żeby działał jak najbardziej efektywnie” – podkreśliła Anna Kowalczyk, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Drogowego.

Przekazała również, że w resorcie infrastruktury już trwają prace nad powołaniem odpowiedniego zespołu, który zajmie się reformą FRPA.

„Najpierw zależałoby nam na tym, żebyśmy wypracowali nowe zasady funkcjonowania Funduszu i zobaczyli jak to funkcjonuje, zanim zaczniemy wnioskować o zwiększenie puli tych środków” – powiedziała Kowalczyk.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej to instrument wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Dzięki dofinansowaniu z FRPA wspierane są samorządy w realizacji zadań własnych dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. FRPA jest państwowym funduszem celowym. Jego dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu.

Komentarze