Jakie autobusy wodorowe chce kupić GZM w drugim podejściu? Analiza SWZ
Trwa przetarg na zakup ośmiu fabrycznie nowych autobusów miejskich, niskopodłogowych, napędzanych wodorem dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
To drugie podejście GZM do zakupu autobusów wodorowych. We wcześniejszym, unieważnionym przetargu GZM szukało 20 wodorowców. O tym, dlaczego ta liczba została zredukowana pisaliśmy tutaj. Z kolei o ogłoszeniu aktualnego przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Tradycyjnie przyszedł czas na analizę SWZ.
Spis treści:
- Ile nowych autobusów napędzanych wodorem zamierza zakupić Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w ramach bieżącego przetargu?
- Jakie kryteria oceny ofert będą brane pod uwagę przy wyborze najkorzystniejszej oferty?
- Kiedy odbędzie się otwarcie ofert w przetargu na zakup wodorowych autobusów dla GZM?
Punktacja oferentów
Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), okresu gwarancji (25%), oceny techniczno-eksploatacyjnej (15%).
W przypadku parametrów technicznych, GZM premiuje następujące rozwiązania:
- najniższe zużycie wodoru przez autobus (kg/100 km) – 3 pkt,
- całkowita liczba miejsc – powyżej 90 – 1 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – EKG ONZ) – 0,25 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – EKG ONZ) – 0,25 pkt,
- spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 0,25 pkt,
- zastosowanie w układzie klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy gazu R134a – 1 pkt,
- zastosowanie silnika elektrycznego układu napędowego zabudowanego w autobusie wzdłużnie przed lub za osią napędową – 2 pkt,
- zaoferowanie w autobusie przedniej osi zależnej (zawieszenie przednie zależne) – 1 pkt,
- zaoferowanie autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 60 kWh – 2 pkt,
- zaoferowanie autobusu, w którym układ ogrzewania i chłodzenia magazynu energii jest połączony ( zintegrowany) z układem ogrzewania i chłodzenia przestrzeni pasażerskiej – 1,5 pkt,
- zaoferowanie autobusu, w którym zastosowano szybę przednią czołową dzieloną na 3 części – szyba przednia dzielona: w poziomie wzdłuż dolnej krawędzi tablicy kierunkowej ( lub pod tą krawędzią) i w pionie od podziału poziomego do dolnej krawędzi szyby dzieląc szybę na dwie szyby lewą i prawą) – 1,25 pkt,
- zaoferowanie autobusu, w którym zastosowano poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na łatwo wymienne części (panele) w całym pasie podokiennym – 0,25pkt,
- zaoferowanie autobusu wyposażonego w system zdalnej diagnozy w formie online, opartej na platformie webowej – 0,5 pkt,
- zaoferowanie autobusu, w którym zastosowano podział poszycia zewnętrznego ściany przedniej i tylnej autobusu dostosowany do szybkich napraw powypadkowych – 0,75 pkt.
Specyfikacja techniczna
Wodorowce dla GZM mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, zaś ich wysokość nie może przekroczyć 3,45 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2.
Autobusy będą napędzane silnikiem (lub silnikami) elektrycznymi zasilanymi energią elektryczną z wodorowego ogniwa paliwowego lub z magazynu energii elektrycznej, w sytuacji awaryjnej wodorowego ogniwa paliwowego. Układ napędowy musi posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Pojazdy mają być wyposażone w ogniwo paliwowe zasilane wodorem z magazynu wodoru o mocy minimum 70 kW. Magazyn wodoru stanowić ma zespół połączonych ze sobą od 4 do 6 kompozytowych zbiorników ciśnieniowych o pojemności łącznej minimum 1550 litrów umożliwiających zmagazynowanie wodoru masie użytecznej nie mniejszej niż 35 kg. Z kolei magazyn energii elektrycznej, układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii.
Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z pełnowymiarowymi drzwiami (których konstrukcja i mocowanie wyklucza możliwość samoistnego otwarcia tych drzwi oraz zapewnia stabilność i pewne funkcjonowanie), wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów. GZM nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 40 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku.
Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody RGB koloru białego lub diod LED koloru białego. Wewnątrz znajdzie się tablica wykonana w postaci ekranu LCD o przekątnej minimum 21,5 cali, przeznaczona do prezentacji informacji pasażerskiej. Oprócz tego, wewnątrz zamontowany będzie również ekran LCD dwustronny, do emisji reklam.
Szykuje się zacięta walka?
Biorąc pod uwagę niewielkie zmiany w SWZ i w kryteriach technicznych, w porównaniu do poprzedniego przetargu, spodziewamy się równie zaciętego pojedynku. Wówczas swoje oferty złożyli: Solaris, PAK-PCE i Arthur Bus. Nic nie wskazuje na to, aby tym razem było inaczej. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 30 sierpnia.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://gzm.ezamawiajacy.pl/pn/GZM/demand/notice/public/134965/details
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze