Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie autobusy wodorowe chce kupić GZM w drugim podejściu? Analiza SWZ

infobus
28.08.2024 09:00
0 Komentarzy

Trwa przetarg na zakup ośmiu fabrycznie nowych autobusów miejskich, niskopodłogowych, napędzanych wodorem dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

To drugie podejście GZM do zakupu autobusów wodorowych. We wcześniejszym, unieważnionym przetargu GZM szukało 20 wodorowców. O tym, dlaczego ta liczba została zredukowana pisaliśmy tutaj. Z kolei o ogłoszeniu aktualnego przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Tradycyjnie przyszedł czas na analizę SWZ.

Spis treści:

  1. Ile nowych autobusów napędzanych wodorem zamierza zakupić Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w ramach bieżącego przetargu?
  2. Jakie kryteria oceny ofert będą brane pod uwagę przy wyborze najkorzystniejszej oferty?
  3. Kiedy odbędzie się otwarcie ofert w przetargu na zakup wodorowych autobusów dla GZM?
Jakie autobusy wodorowe chce kupić GZM w drugim podejściu? Analiza SWZ
Jakie autobusy wodorowe chce kupić GZM w drugim podejściu? Analiza SWZ / fot. MPK Kraków

Punktacja oferentów

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), okresu gwarancji (25%), oceny techniczno-eksploatacyjnej (15%).

W przypadku parametrów technicznych, GZM premiuje następujące rozwiązania:

  • najniższe zużycie wodoru przez autobus (kg/100 km) – 3 pkt,
  • całkowita liczba miejsc – powyżej 90 – 1 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – EKG ONZ) – 0,25 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – EKG ONZ) – 0,25 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 0,25 pkt,
  • zastosowanie w układzie klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy gazu R134a – 1 pkt,
  • zastosowanie silnika elektrycznego układu napędowego zabudowanego w autobusie wzdłużnie przed lub za osią napędową – 2 pkt,
  • zaoferowanie w autobusie przedniej osi zależnej (zawieszenie przednie zależne) – 1 pkt,
  • zaoferowanie autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 60 kWh – 2 pkt,
  • zaoferowanie autobusu, w którym układ ogrzewania i chłodzenia magazynu energii jest połączony ( zintegrowany) z układem ogrzewania i chłodzenia przestrzeni pasażerskiej – 1,5 pkt,
  • zaoferowanie autobusu, w którym zastosowano szybę przednią czołową dzieloną na 3 części – szyba przednia dzielona: w poziomie wzdłuż dolnej krawędzi tablicy kierunkowej ( lub pod tą krawędzią) i w pionie od podziału poziomego do dolnej krawędzi szyby dzieląc szybę na dwie szyby lewą i prawą) – 1,25 pkt,
  • zaoferowanie autobusu, w którym zastosowano poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na łatwo wymienne części (panele) w całym pasie podokiennym – 0,25pkt,
  • zaoferowanie autobusu wyposażonego w system zdalnej diagnozy w formie online, opartej na platformie webowej – 0,5 pkt,
  • zaoferowanie autobusu, w którym zastosowano podział poszycia zewnętrznego ściany przedniej i tylnej autobusu dostosowany do szybkich napraw powypadkowych – 0,75 pkt.
Jakie autobusy wodorowe chce kupić GZM w drugim podejściu? Analiza SWZ
Jakie autobusy wodorowe chce kupić GZM w drugim podejściu? Analiza SWZ / fot. UM Gdańsk

Specyfikacja techniczna

Wodorowce dla GZM mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, zaś ich wysokość nie może przekroczyć 3,45 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2.

Autobusy będą napędzane silnikiem (lub silnikami)  elektrycznymi zasilanymi energią elektryczną z wodorowego ogniwa paliwowego lub z magazynu energii elektrycznej, w sytuacji awaryjnej wodorowego ogniwa paliwowego. Układ napędowy musi posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb  ładowania magazynu energii. Pojazdy mają być wyposażone w ogniwo paliwowe zasilane wodorem z magazynu wodoru o mocy minimum 70 kW. Magazyn wodoru stanowić ma zespół połączonych ze sobą od 4 do 6 kompozytowych zbiorników ciśnieniowych o pojemności łącznej minimum 1550 litrów umożliwiających zmagazynowanie wodoru masie użytecznej nie mniejszej niż 35 kg. Z kolei magazyn energii elektrycznej, układu napędowego może być wyposażony w  akumulatory wykonane w dowolnej technologii.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z pełnowymiarowymi drzwiami (których konstrukcja i mocowanie wyklucza możliwość samoistnego otwarcia tych drzwi oraz zapewnia stabilność i pewne funkcjonowanie), wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów. GZM nie dopuszcza wykorzystania  skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 40 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku.

Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody RGB koloru białego lub diod LED koloru białego. Wewnątrz znajdzie się tablica wykonana w postaci ekranu LCD o przekątnej minimum 21,5 cali, przeznaczona do prezentacji informacji pasażerskiej. Oprócz tego, wewnątrz zamontowany będzie również ekran LCD dwustronny, do emisji reklam.

Jakie autobusy wodorowe chce kupić GZM w drugim podejściu? Analiza SWZ
Jakie autobusy wodorowe chce kupić GZM w drugim podejściu? Analiza SWZ

Szykuje się zacięta walka?

Biorąc pod uwagę niewielkie zmiany w SWZ i w kryteriach technicznych, w porównaniu do poprzedniego przetargu, spodziewamy się równie zaciętego pojedynku. Wówczas swoje oferty złożyli: Solaris, PAK-PCE i Arthur Bus. Nic nie wskazuje na to, aby tym razem było inaczej. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 30 sierpnia.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://gzm.ezamawiajacy.pl/pn/GZM/demand/notice/public/134965/details

Komentarze