Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Irizar bierze cały warszawski kontrakt MZA na 80 elektrobusów. Wygrana z Solaris i Yutong

infobus
20.11.2024 21:02
0 Komentarzy

19 listopada Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie dokonały wyboru najkorzystniejszej oferty także w zadaniu numer I na dostawę 30 MAXI autobusów elektrycznych.

Przypomnijmy, że łącznie dwuczęściowy przetarg MZA opiewał na 80 elektrobusów. O zwycięstwie Irizar w MEGA zadaniu numer 2 pisaliśmy wcześniej. W obu częściach chodziło o pojazdy ładowane wyłącznie przez wtyczkę plug-in („High Energy”). Zamówienie jest dofinansowane z programu Zielony Transport Publiczny (3.0.).

SPIS TREŚCI:

  1. Ile autobusów elektrycznych zostało zamówionych w zadaniu MAXI i kto złożył najkorzystniejszą ofertę?
  2. Jakie kryteria oceny ofert zastosowano w przetargu na elektrobusy dla MZA?
  3. Jakie parametry techniczne muszą spełniać autobusy elektryczne „High Energy” zamówione w przetargu?
Irizar bierze cały warszawski kontrakt MZA na 80 autobusów elektrycznych. MAXI plus MEGA
Irizar bierze cały warszawski kontrakt MZA na 80 autobusów elektrycznych. MAXI plus MEGA

JAK PUNKTOWAŁO MZA?

Zanim przejdziemy do wybranej oferty, przypomnijmy, jak punktowały MZA w podkryteriach ekologii i parametrach technicznych:

  • Największy gwarantowany zasięg – 10 pkt.
  • Trwałość baterii trakcyjnych do poziomu niemniejszego niż 70% pojemności w stosunku do wartości jej początkowej w okresie od 11 roku do 15 roku eksploatacji – 5 pkt.
  • Panele fotowoltaiczne umieszczone na dachu, włączone w instalację elektryczną autobusu o mocy powyżej 1 kWp – 2 pkt.
  • Wykorzystanie wyłącznie energii elektrycznej pochodzącej z baterii trakcyjnych do zapewnienia komfortu termicznego, gdy pojazd jest uruchomiony, oraz z wykorzystaniem wyposażenia w dodatkowy zdalnie sterowany system przygotowania komfortu termicznego w pojeździe z wykorzystaniem energii elektrycznej uzyskiwanej podczas ładowania – 2 pkt.
  • Liczba miejsc pasażerskich 90 (130 w zadaniu MEGA) lub większa – 2 pkt.
  • Poszycia zewnętrzne ścian bocznych podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 1 pkt.
  • Autobus, w którym nie występuje konieczność zabezpieczania antykorozyjnego profili zamkniętych i przestrzeni wewnętrznych nadwozia w całym okresie eksploatacji – 1 pkt.
Irizar bierze cały warszawski kontrakt MZA na 80 autobusów elektrycznych. MAXI plus MEGA
Irizar bierze cały warszawski kontrakt MZA na 80 autobusów elektrycznych. MAXI plus MEGA

TRZECH CHĘTNYCH w zadaniu numer 1

Jak widać, miejski przewoźnik postanowił zrezygnować z kryterium najniższego zużycia energii. W dalszym ciągu jednak stawiał na inne parametry, które mają znaczenie przy kosztach eksploatacji autobusów. Na tak postawione wymagania w zadaniu nr 1 (30 autobusów MAXI) swoje oferty złożyli:

  • Solaris Bus & Coach – cena 97.785.000,00 PLN brutto / 79.500.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 12 electric na poziomie 2.650.000,00 PLN netto.
  • Busnex Poland – cena 91.238.940,00 PLN brutto / 74.178.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Yutong U12 na poziomie 2.472.600,00 PLN netto.
  • Irizar e-mobility – cena 84.115.395,00 PLN brutto / 68.386.500,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 12 na poziomie 2.279.550,00 PLN netto.

Z kolei w zadaniu nr 2 (MEGA) – gdzie o zwycięstwie Irizar pisaliśmy wcześniej – wpłynęły dwie oferty:

  • Solaris Bus & Coach – cena 227.550.000,00 PLN brutto / 185.000.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 18 electric na poziomie 3.700.000,00 PLN netto.
  • Irizar e-mobility – cena 222.460.875,00 PLN brutto / 180.862.500,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 18 na poziomie 3.617.250,00 PLN netto.

Budżet: MZA poinformowało, że ma przygotowane sumy: na zadanie 1 – 101.519.280,00 PLN brutto, na zadanie 2 – 226.873.500,00 PLN brutto.

Jak widać, najtańszą ofertę złożył Irizar i to on wygrał zarówno MEGA, jak i MAXI zadanie przy kryteriach oceny ofert: Cena (70%), Ekologia (19%), Liczba roboczogodzin w okresie 10 lat (7%), Parametry techniczne (4%). Poniżej pełna punktacja:

Irizar bierze cały warszawski kontrakt MZA na 80 autobusów elektrycznych. MAXI plus MEGA
Irizar bierze cały warszawski kontrakt MZA na 80 autobusów elektrycznych. MAXI plus MEGA

WARSZAWSKIE AUTOBUSY

Autobusy elektryczne „High Energy” mają mieć długość odpowiednio od 11,8 do 12,2 m (MAXI) i od 17,5 do 18,2 m (MEGA). Pojazdy mają umożliwić przewóz minimum 80 pasażerów (110 w autobusach MEGA). Autobusy będą napędzane przez centralny silnik elektryczny o maksymalnej mocy netto nie mniejszej niż 160 kW (240 kW dla MEGA). Energia elektryczna będzie magazynowana w bateriach litowo-jonowych o pojemności użytkowej minimum 420 kWh (600 kWh dla MEGA). Baterie będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in.

MZA ma rygorystyczne wymagania względem siedzeń pasażerskich. Fotele mają mieć ściśle określone nachylenie: siedzisko z minimalnym spadkiem ku tylnej części o 4°, a minimalne pochylenie oparcia ma wynosić 17°. Pokrycie foteli będzie wykonane ze skóry ekologicznej lub tapicerki materiałowej.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie drzwi sterowane osobno oraz drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy.

Nowe elektrobusy będą wyposażone w systemy wspomagania jazdy, takie jak ADAS, MOIS, REIS czy DDAW. Tablice kierunkowe zewnętrzne będą wykonane w oparciu o diody LED w kolorze białym, a wewnętrzne – z monitorami LCD.

Przetarg MZA można śledzić na stronie: https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/447971/zakup-i-dostawa-30-szt-autobusow-elektrycznych-klasy-maxi-12m-i-50-szt-autobusow-przegubowych-18m

Komentarze