Inteligentna telematyka już w autobusach MZA Warszawa. System MyACTIAFleet
Nowa jakość w zarządzaniu flotą autobusową właśnie stała się faktem – system MyACTIAFleet firmy ACTIA został wdrożony w pierwszych pojazdach Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie
W tym także w modelach wykorzystywanych do nauki jazdy. To nie tylko pionierskie wdrożenie w sektorze publicznego transportu miejskiego w Polsce, ale też ważny sygnał, że zaawansowane narzędzia telematyczne stają się standardem nowoczesnego zarządzania flotą – nie tylko w przypadku nowych pojazdów, ale również dzięki opcji retrofit – w już eksploatowanych autobusach.
Rozkład jazdy:
- Jakie główne funkcje pełni jednostka TGU-R w systemie MyACTIAFleet?
- Jakie korzyści – według MZA – przynosi stosowanie modułu Driver Aid?
- W jakich pojazdach, oprócz liniowych autobusów, wdrożono system MyACTIAFleet w Warszawie?
ABC MyACTIAFleet:
To rozbudowana platforma stworzona z myślą o operatorach transportu publicznego. Jej sercem jest urządzenie TGU-R (Telematics Gateway Unit) – zaawansowana jednostka zbierająca dane w czasie rzeczywistym z autobusów i autokarów. Na pokładzie TGU-R znajduje się żyroskop oparty o technologię 6-DOF (6 stopni swobody), który pozwala nie tylko na pomiar przyspieszeń i przeciążeń, ale również rejestrację wstrząsów i wibracji wynikających z jazdy po progach zwalniających, dziurach i innych nierównościach.
To właśnie dzięki temu system jest w stanie wychwycić i analizować takie sytuacje jak gwałtowne hamowanie, ostre zakręty, ale też nieprawidłowe przejazdy przez zniszczoną nawierzchnię. Dane zebrane przez TGU-R zasilają inteligentny moduł Driver Aid, który działa dwutorowo: w kabinie kierowcy i na zapleczu technicznym operatora.
System Driver Aid to nie tylko cyfrowy doradca, ale także skuteczne narzędzie edukacyjne i zarządcze. Po stronie kierowcy – urządzenia pokładowe informują w czasie rzeczywistym o nadmiernej sile hamowania, gwałtownym przyspieszaniu czy ostrym pokonywaniu zakrętów. Co istotne – wskazania obejmują także ostrzeżenia o zbyt intensywnym przejeździe przez nierówności, co ma bezpośredni wpływ na zużycie zawieszenia i komfort pasażerów.
Z kolei menedżerowie floty otrzymują raporty analityczne, m.in. o stylu jazdy kierowców (Driver Behaviour Score), a także wskazówki dotyczące stanu infrastruktury – np. przez lokalizację odcinków trasy, na których notowane są wysokie wibracje.
Efekty wdrożenia: oszczędności, komfort i ekologia
Włączenie systemu MyACTIAFleet z Driver Aid do eksploatowanych autobusów niesie ze sobą szereg wymiernych korzyści – co potwierdzają pierwsze doświadczenia z flotą MZA Warszawa:
- Oszczędność paliwa sięgająca nawet 10% – dzięki łagodniejszej jeździe i eliminacji zbędnych przyspieszeń
- Niższe zużycie komponentów – takich jak zawieszenie, układ kierowniczy, hamulce czy opony
- Wydłużenie żywotności pojazdów – dzięki ograniczeniu wibracji i wstrząsów
- Zwiększone bezpieczeństwo i komfort – dla kierowców i pasażerów
- Wsparcie dla polityki ekologicznej – poprzez ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO₂
Również w nauce jazdy i pojazdach używanych
Warto podkreślić, że MZA Warszawa wdrożyło system nie tylko w autobusach liniowych, ale również w pojazdach do nauki jazdy, co ma szczególne znaczenie z punktu widzenia kształtowania odpowiednich nawyków u przyszłych kierowców. Zaletą rozwiązania jest możliwość jego zastosowania nie tylko w fabrycznie nowych pojazdach, ale również jako retrofit w autobusach eksploatowanych – bez względu na wiek czy producenta.
Naszym zdaniem: System MyACTIAFleet pokazuje, jak nowoczesna telematyka może wspierać codzienną praktykę operacyjną i edukacyjną w transporcie publicznym. Pierwsze wdrożenia w Warszawie są dowodem na to, że cyfrowe technologie mają dziś realny wpływ na jakość usług i koszty ich świadczenia. Jak zapowiada producent, kolejne wdrożenia są już w przygotowaniu. Więcej na





Komentarze