Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

InnoTrans 2024 już od jutra! Zobaczymy 10 autobusów, w tym Arthur H2 Zero i NesoBus

infobus
23.09.2024 17:01
0 Komentarzy

Już jutro, 24 września startują targi InnoTrans, czyli największe wydarzenie w tym roku poświęcone szeroko rozumianemu transportowi publicznemu.

W Berlinie zobaczymy innowacyjne rozwiązania w zakresie transportu publicznego, w tym nowoczesne autobusy elektryczne i komponenty technologiczne. Nie zabraknie także oferty polskich producentów komponentów, takich jak: Medom, Astromal, Ster, Dysten, Cegielski, PESA, PKP PLK, PKP Intercity, PKP SKM i … PKP Cargo. Skład polskiej reprezentacji na InnoTrans publikujemy osobno.

Spis treŚci:

  1. Jakie innowacyjne autobusy zostaną zaprezentowane przez firmy Arthur Bus i Nesobus na targach InnoTrans?
  2. Który producent zaprezentuje swój autonomiczny midibus E-Atak na targach?
  3. Jakie nowe rozwiązania technologiczne dla transportu publicznego zaprezentuje firma Siemens na InnoTrans?

10 AutobuSów

W tym oku największe niemieckie targi nie mają szczęścia do wystawców autobusowych. Po szczątkowej bus-reprezentacji na IAA 2024, teraz – na InnoTrans – mamy tylko fragment branżowej oferty. Ale to zawsze lepiej niż nic. Co zobaczymy?

Arthur Bus zaprezentuje swój najnowszy model autobusu wodorowego H2 Zero. Pojazd ten został znacząco udoskonalony na podstawie sugestii klientów oraz zaleceń niemieckiego Związku Transportu Publicznego (VDV). Zmiany objęły m.in. zoptymalizowany modułowy kokpit Conti z cyfrowym wyświetlaczem oraz nowatorskie rozwiązanie z wiszącymi pedałami. Autobus ten był już w tym roku prezentowany w Berlinie – na targach Bus2Bus w kwietniu tego roku​.

BYD, chiński pionier elektromobilności, zadebiutuje na InnoTrans z trzema modelami z nowej serii B, wyposażonymi w nowoczesne baterie Blade. Wśród nich znajdzie się 12-metrowy BYD B 12 oraz 18-metrowy przegubowy BYD B 18, który będzie prezentowany w wersji przygotowanej dla operatora Havelbus. Z kolei B 13 z nadwoziem od hiszpańskiego producenta Castrosua ma przyciągnąć uwagę klientów z Europy Południowej.

Ebusco z Holandii pokaże swój rewolucyjny, lekki autobus Ebusco 3.0, który wyróżnia się niską masą i wysoką efektywnością energetyczną.

Ikarus, węgierski producent, zaprezentuje model Ikarus 120 E z bateriami LFP o zwiększonej pojemności 422 kWh.

Z kolei austriacka firma K-Bus, specjalizująca się w produkcji mini- i midibusów na zamówienie, zaprezentuje swój najnowszy model – E-Solar City XL na bazie e-Vito. Jest to w pełni elektryczny, niskopodłogowy autobus o długości 7,60 m, przeznaczony do obsługi transportu miejskiego. Pojazd oferuje miejsce dla 25 pasażerów i jest napędzany asynchronicznym silnikiem o mocy 150 kW. Zasilany jest akumulatorami CATL o pojemności 100 kWh, umieszczonymi na dachu, co pozwala na efektywną jazdę w zatłoczonych miastach. Model ten już od wiosny 2024 roku obsługuje sieć transportową w Euskirchen, a na targach InnoTrans będzie prezentowany przez Regionalverkehr Köln GmbH. To nie koniec – firma Mürztaler Verkehrsgesellschaft z Kapfenbergu zamówiła trzy kolejne takie pojazdy.

Nowością na targach będzie polski producent Nesobus, prezentujący swój 12-metrowy autobus na wodór, który korzysta z elektrycznej osi ZF i ogniw Ballard.

Ciekawostką będzie także Karsan, który po raz pierwszy pokaże autonomiczny midibus E-Atak z autonomią poziomu 4.

Zaprezentowany zostanie prawdopodobnie jeszcze dziewiąty autobus – w barwach włoskiej kolei państwowej lub jej spółki zależnej Busitalia, która obsługuje transport międzymiastowy w północnych Włoszech. Busitalia jest także właścicielem holenderskiego operatora Q-Buzz. Niestety nie udało się ustalić więcej szczegółów.

Autobusowe Usługi

Na targach InnoTrans 2024 w Berlinie nie zabraknie oferty Daimler Buses – tym razem tylko w wersji usługowej. Firma nie zaprezentuje pojazdów, za to skupi się na kompleksowej ofercie doradczej i usługowej dla firm transportowych, która obejmuje:

  • Daimler Buses Solutions GmbH, które oferuje pełne wsparcie w zakresie infrastruktury elektromobilności – od analizy wykonalności po projektowanie i budowę systemów ładowania oraz zarządzania flotą.
  • Omniplus eService Contracts, specjalnie zaprojektowane kontrakty serwisowe dla flot autobusów elektrycznych, oferujące przewidywalne koszty oraz możliwość przedłużenia gwarancji na akumulatory wysokiego napięcia.
  • Omniplus On commerce, platforma cyfrowa usprawniająca proces zamówień części zamiennych, integrująca katalog BusParts i umożliwiająca połączenie z systemami ERP klientów.
  • Omniplus On monitor, narzędzie do monitorowania zużycia energii i optymalizacji kosztów, które analizuje zużycie paliwa i energii w autobusach zarówno spalinowych, jak i elektrycznych.
  • Omniplus On Uptime Pro, system monitorujący w czasie rzeczywistym stan techniczny autobusów, dostarczający warsztatom diagnostykę zdalną, co pozwala na lepsze planowanie napraw i konserwacji.
  • Szkolenia Omniplus dla kierowców i mechaników dotyczące technologii wodorowych i wysokiego napięcia.

Daimler zaprezentuje również swoje rozwiązania w zakresie druku 3D, oferując warsztaty i konsultacje dotyczące przemysłowego drukowania części na zamówienie, co skraca czas dostawy i obniża koszty operacyjne.

autobusowe komponenty

Ponadto na InnoTrans znajdą się również stoiska dostawców komponentów, takich jak Siemens, prezentujący pantografy z serii E-Line, które zapewniają ciche ładowanie elektrobusów. System będzie prezentowany na przykładzie autobusu Ikarus.

Init (hala 2.1) przedstawi rozwinięcie swojego modułowego systemu Mobile, który zwiększa efektywność zarządzania transportem. Kluczowym elementem będzie elektroniczne systemy biletowe oraz narzędzia ułatwiające zarządzanie informacją pasażerską.

IvU (hala 2.1) zaprezentuje swoją webową platformę dla centrów zarządzania, umożliwiającą monitorowanie flot autobusowych z dowolnego miejsca. System ułatwia także planowanie pracy personelu, uwzględniając preferencje pracowników, co ma poprawić ich zadowolenie.

Kiepe (hala 9) skoncentruje się na swojej technologii In Motion Charging, umożliwiającej ładowanie baterii trolejbusów podczas jazdy po krótkich odcinkach z zasilaniem trakcyjnym. Pokaże także KIC 200 i KIC 300 – urządzenia do konwersji tradycyjnych autobusów w hybrydowe trolejbusy.

SbRS (część grupy Shell) oraz Mont-Ele (bus display) przedstawią kompleksowe rozwiązania ładowania autobusów elektrycznych, w tym całą infrastrukturę niezbędną do obsługi zajezdni.

Ventura (bus display), holenderski lider w systemach wejściowych, zaprezentuje zmodernizowane drzwi wewnętrzne Seal, które zostały zoptymalizowane na podstawie opinii klientów.

Komentarze