Ikarus wraca do Wrocławia. Tym razem w wersji elektrycznej. Testy aż do 11 stycznia
Od piątku, 21 listopada, przez pełne dwa miesiące, elektryczny Ikarus kursuje testowo na trasach łączących Wrocław z miejscowościami gminy Długołęka.
To kolejny etap programu testów taboru zeroemisyjnego prowadzonego przez Wydział Transportu Urzędu Marszałkowskiego oraz sam Wrocław. Dodajmy, że na tej trasie operatorem jest firma Kłosok, która ma spore doświadczenie z elektrykami z Węgier – m.in. z eksploatacji w Pszczynie. O ostatniej obecności marki na targach Busworld w Brukseli pisaliśmy wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jak trasy obsłuży Ikarus w aglomeracji wrocławskiej?
- Jaki zasięg i zużycie energii osiąga testowany elektrobus?
- Czy elektryczny Ikarus może wrócić do wrocławskiej komunikacji miejskiej na stałe?
W podmiejskiej sieci
Testowany autobus to nowoczesny elektryczny Ikarus 120E, rozwijany przez węgierską spółkę joint venture Electrobus Europe. Powstaje na Węgrzech -w kooperacji z chińskim partnerem CRRC, co stanowi bezpośrednie nawiązanie do tradycji tej marki w Europie Środkowej. W aglomeracji wrocławskiej Ikarus kursuje w pełnym, regularnym planie na liniach obsługujących gminę Długołęka, dzięki czemu można ocenić:
- rzeczywisty zasięg,
- zużycie energii na trasach podmiejskich,
- komfort pasażerów,
- działanie ogrzewania i klimatyzacji,
- oraz pracę pojazdu na odcinkach o dużym obciążeniu ruchem.
– „Ten wóz na jednym ładowaniu baterii może przejechać ponad 300 kilometrów. Choć wedle wskazań producenta popartych testami, liczba ta może zwiększyć się nawet do ponad 500 kilometrów. I to właśnie zasięg tego pojazdu ma być jednym z testowanych elementów” – podkreśla Michał Sałkowski, wicedyrektor Wydziału Transportu UMW.
Wrocław testuje go w ramach cyklu, w którym wcześniej sprawdzano m.in.:
- Mercedes-Benz Conecto G,
- Solaris Urbino 18 oraz Solaris Urbino 18 Electric,
- MAN Lion’s City,
- Yutong U12.
Celem jest porównanie różnych technologii, zasięgów i efektywności energetycznej w warunkach aglomeracyjnych, gdzie dzienna praca przewozowa sięga często 200–300 km bez możliwości postoju na szybkie ładowanie.
Ikarus – marka legenda
Przez dekady Ikarus był jednym z symboli wrocławskiej komunikacji. Pierwsze Ikarusy 280.26 przyjechały do miasta jesienią 1981 r. Ikarus 260.26 z ręczną, pięciobiegową skrzynią biegów był jednym z najbardziej charakterystycznych autobusów lat 80. – kierowcy nazywali te pojazdy „lewarami”, z uwagi na pracę długiego drążka skrzyni. Późniejsza seria 280.70E była już wyposażona w automatyczną skrzynię biegów i stanowiła ważny krok w modernizacji taboru MPK Wrocław. Obie serie były eksploatowane aż do 2009 r.
Obecnie pojazdy tych typów są pieczołowicie odtwarzane i zachowywane przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.
– „Udało nam się uratować ostatnie dwa egzemplarze z automatyczną skrzynią biegów. Jeden z nich posłużył jako dawca części dla autobusu #5320, który poddaliśmy generalnemu remontowi, przywracając mu pierwotny blask. Jeden z członków Klubu nabył z kolei klasyczną wersję Ikarusa, czyli wspomniany już 'lewar’” – mówi Krzysztof Kołodziejczyk, prezes KSTM.
Dzisiejszy, całkowicie elektryczny Ikarus to już zupełnie inna konstrukcja – bezemisyjna, cicha i z dużym potencjałem zasięgowym. Testy potrwają do 11 stycznia i będą ważnym elementem przygotowań do przyszłych decyzji inwestycyjnych w obszarze transportu zeroemisyjnego w aglomeracji wrocławskiej. Gdzie można spotkać Ikrausa? Rozkłady do pobrania
Rozkład jazdy Ikarusa w dni robocze135.31 KB
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok





Komentarze